Stuur inkorten

Wilco40

MF'er
29 sep 2022
55
48
Hallo, ik zou een triumph tiger 900 willen kopen, kom er echter achter dat het stuur 94 cm breed is en dat dat niet lukken met mijn schuurdeur, het stuur van mijn huidige motor is 84 cm en dat gaat nog net door te "zigzaggen" om het zo maar te noemen.
Nou zal het wel een domme vraag zijn maar is een stuur in te korten en zoja wat kan ik dan aan ander rijgedrag verwachten?? Of is een nieuw en korter stuur een beter idee?
Ook zou ik wel benieuwd zijn wat dat zou gaan kosten als ik het laat doen.
En nee de deur/kozijn verbreden is geen optie.
Hoor graag jullie ideeën hierover
 
Als schuurdeur niet breder mag worden en stuur niet in gekort wordt ,dan denk ik aan een systeem om een deel L en R van het stuur inklapbaar te maken ?
Moet kunnen.maar deur breder laten maken is gemakkelijker
 
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar heb je het überhaupt al met je eigen motor geprobeerd met aan beide zijdes 5cm extra eraan? Stukje PVC elektra doorvoerleiding oid eraan tapen. Als het daarmee lukt, zal een andere motor met die stuurbreedte vast ook passen. Die hoogpoten hebben over het algemeen best een grote stuurhoek. Helpt ook wel mee.
 
mij yamaha had ook schroefdraad inwendig in het stuur. nieuw stuur, even een m16 tapsetje kopen en opnieuw tappen die handel! zo moeilijk is het niet.

wat betreft het inkorten. ik ben helaas altijd fan van het wegvijlen van het puntje op de bedieningselementen, zodat ik deze iets meer naar mijn zin kan kantelen. maar probeer deze elementen even los te schroeven en wat naar binnen te schuiven, daarna hetzelfde proberen met de gashendel en je komt er zo achter hoeveel cm je kan inkorten waarbij alles nog wel op het stuur past. mijn yamaha mt09 stuur was ook tegen de 95 cm ofzo, nu heb ik een drag stuurtje van 85cm, kan prima.
ah, ik heb je gevonden. De porrelaar die nokjes af vijlt en 16 mm kan tappen in een 22mm stuur met een wanddikte van max 2 mm

:}
 
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar heb je het überhaupt al met je eigen motor geprobeerd met aan beide zijdes 5cm extra eraan? Stukje PVC elektra doorvoerleiding oid eraan tapen. Als het daarmee lukt, zal een andere motor met die stuurbreedte vast ook passen. Die hoogpoten hebben over het algemeen best een grote stuurhoek. Helpt ook wel mee.
Mijn god, heb wel wat ontketend geloof ik
Al gebeurt dat hier wel vaker
Maar idd zelf verlengen en proberen is iets wat zo simpel is om uit te proberen dat ik dat zeker ga proberen, tnx voor het idee
En laat de discussie maar weer losbarsten...........
 
ah, ik heb je gevonden. De porrelaar die nokjes af vijlt en 16 mm kan tappen in een 22mm stuur met een wanddikte van max 2 mm

:}
wil je wel een paar fotos sturen van mijn stuur hoor, heb daar gewoon een m16 tap doorheen kunnen halen met genoeg 'stuur' over, snap niet helemaal wat hier je probleem is? en hoezo heeft een 22mm stuur een wanddikte van max 2mm? de meeste sturen die ik ken hebben een binnendiameter van rond de 14mm. ik wil denk ik niet weten hoe een wanddikte van 2mm aanvoelt, is dat dan net aluminiumfolie ofzo?
 
Laatst bewerkt:
wil je wel een paar fotos sturen van mijn stuur hoor, heb daar gewoon een m16 tap doorheen kunnen halen met genoeg 'stuur' over, snap niet helemaal wat hier je probleem is? en hoezo heeft een 22mm stuur een wanddikte van max 2mm? de meeste sturen die ik ken hebben een binnendiameter van rond de 14mm. ik wil denk ik niet weten hoe een wanddikte van 2mm aanvoelt, is dat dan net aluminiumfolie ofzo?
Ik wil die foto,s wel eens zien
 
wil je wel een paar fotos sturen van mijn stuur hoor, heb daar gewoon een m16 tap doorheen kunnen halen met genoeg 'stuur' over, snap niet helemaal wat hier je probleem is? en hoezo heeft een 22mm stuur een wanddikte van max 2mm? de meeste sturen die ik ken hebben een binnendiameter van rond de 14mm. ik wil denk ik niet weten hoe een wanddikte van 2mm aanvoelt, is dat dan net aluminiumfolie ofzo?
dan moet je er wel bij vermelden dat het een alu stuur betreft in tegenstelling tot het standaard stalen stuur
 
dan moet je er wel bij vermelden dat het een alu stuur betreft in tegenstelling tot het standaard stalen stuur
de meeste nieuwe sturen, dus aftermarket, zijn toch ook van aluminium, dacht niet dat het nodig was dit te vermelden. anders had ik wel neergezet dat ik een nieuw origineel yamaha stuur had, en daar had dan vast al schroefdraad ingezeten.
Ik wil die foto,s wel eens zien
PHOTO-2023-10-17-17-01-42.jpg

niet de beste foto, maar je kan het schroefdraad zien, en volgens mij is de wanddikte geen 2mm. nu past het originele stuurdeinde weer en passen de originele handkappen :)
een 'nieuw' stuur is vaak aftermarket en dus alu. had ik een nieuw origineel stuur dan had dit vast niet gehoeven omdat er al schroefdraad in zou zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan