Superduke 990 remprobleem

SDR6

Die hard MF'er
12 mei 2006
525
158
Zeeuws Vlaanderen
Hallov allemaal,

Afgelopen weekend een cricuitdagje geboekt voor de superduke. Van toepassing op het verhaal is dat de remmen een maandje voor de dag van nieuwe vloeistof waren voorzien en al mee was gereden.
Nu doemde het volgende probleem zich op:
Sessie 1:
Na een rondje of 4-5 viel van het ene moment op het andere de remdruk 100% weg. Gewoon remhendel tegen het handvat en 0 remming. Binnen gereden en hierop de remmen ontlucht. Er kwam wel wat uit, maar niks opvallends.
Sessie 2:
Na 2-3 rondjes weer precies hetzlfde probleem... Weer terug pit in. Nu naar de technische dienst gereden waar ze er een zwaardere remvloeistof op hebben gestoken en met vacuumpomp hebben ontlucht.
Sessie 3:
Na 10-12 ronden toch weer hetzelfde probleem......

Hierop de SD maar aan de kant gezet....
Wat opvallend was dat de remdruk elke keer weer voor laten we zeggen 90% terug was tegen de tijd dat ik weer bij de paddock was. Lijkt dus een overhitting probleem te zijn. Kan dit door warmteontwikkeling van slechte remblokken komen? Schijfdikte heb ik gemeten en die zitten nog op de originele 4,0 mm.

Ik wil graag nog een dagje gaan doen maar met dit probleem in het achterhoofd wordt het wel wat spannend. Gelukkig was het steeds gebeurd op een plek waar het geen groot probleem vormde, maar als dit op einde rechte stuk gebeurt, weet ik liever niet wat de gevolgen zouden zijn.

Edit: Ik heb stalen remleidingen.
 
ik dacht altijd dat er in bepaalde dot code geen verschil zat?
Dot 4 is Dot 4? klopt dit dan niet?

Klopt niet inderdaad.

Een bepaalde DOT nummer geeft minimale kookpunten aan. Fabrikanten kunnen op eigen initiatief verbeteren.
Dot 3, 4 en 5.1 zijn overigens uitwisselbaar, waarbij 5.1 het hoogste kookpunt heeft (standaard gezien).

Motul maakt bijvoorbeeld een DOT3&4 vloeistof met 245 graden kookpunt, DOT 5.1 met 272 graden.
 
Of deze:
Motul RBF remvloeistof DOT 4 Factory Line
  • Extreem hoog droog kookpunt van 328 ° C in vergelijking met andere producten op siliconen of polyglycol basis. Dit maakt veilig remmen mogelijk, zelfs onder extreme omstandigheden
  • Zeer hoog vochtig kookpunt van 205 ° C in vergelijking met andere producten op siliconen of polyglycol basis. Dit zorgt voor veilig remmen, zelfs bij hoge luchtvochtigheid of een natte race
 
Terug
Bovenaan Onderaan