Hallo allen!
ben nu ongeveer 3 maanden bezig met mijn project. En het leek me leuk om er een topic aan te wagen.
Tijdje mee gewacht omdat ik eerst wou weten of ik het wel fatsoenlijk van de grond af kreeg, en niet na 2 fotos de moet al zou opgeven
Ik kwam op het idee door Kees (hij heeft die RGV 800 mono streetfighter gebouwd) en door de vrijheid van deze race klasse. Mijn bedoeling was om een lichte racemotor te bouwen zowel voor straat als circuit gebruik.
Na een beetje rond kijken en wat mail contact met oa Kees en Perry (van de monoracerij) heb ik het volgende maar eens aangeschaft:
Aprilia RS125 van bouwjaar 1997 (vlinderkoplamp).
Gekocht met een kapot blok maar voor de rest dik in orde, dus uitermate geschikt voor mn project.
Fotos van het begin van het project heb ik door overlijden van mijn computer helaas niet meer. Ik ben in ieder geval begonnen met strippen van de motor.
Op zoek naar een blokje, eerst veel naar de moderne Yamaha 426 blokjes gekeken. Maar die zijn duur en hebben de ketting aan de verkeerde kant.
Vrij vlug daarna bij KTM uitgekomen, sterke blokken met behoorlijk wat vermogen. Ik heb gekozen voor een oud maar betrouwbaar blok waar veel voor te krijgen is. Door ervaring met het wisselen van motorblokken (maar dan bij autos) wist ik dat het veiliger is om een complete motor te kopen. Dit vanwege kleine dingen zoals bobine, brandstoffilter bedrading enz. Dus de volgende ook maar aangeschaft:
KTM 610 LC4 van 92
Deze ook netjes gestript. vervolgens het motorblok onder de aprilia gebracht.
Ik heb van een oude kast maar ff een soort van werkbank op wieltjes gemaakt. Dit zorgt voor een veeeeeell lekkerdere werkhoogte!
Een ander handig trukje (vond ik dan tenmiste) is een oude auto krik met aan de onder en bovenkant een plankje. Idieaal als je een motorblok een paar keer in en uit het frame wilt "draaien"! Weer eens wat anders als spanbanden
Sorry voor de donkere foto.
om het blok in het Aprilia frame te krijgen moesten een paar dingen gebeuren. Ik heb van de achterbrug een stukje van af moeten slijpen
Er zit een bout door het frame, motorblok en achterbrug heen. Deze wou ik perse zo houden omdat dit voor veel steun zorgt. Echter waren daarbij 2 probleempjes. De achterbrug kwam te ver naar binnen en daardoor kon het tandwiel van het blok niet meer draaien. Dus een stukje van de achterbrug afgeslepen. 2e probleem was dat het ktm blok net iets breder was. Dit was echter met het verwijderen van 2 spacers opgelost.
Dus de achterste motorsteun zit nu zeer goed vast, op de orginele bevestigingspunten. Ik heb een hoekje uit het frame moeten slijpen voor de waterpomp
Ik hoop dat dit me niet in de problemen brengt met stevigheid maar goed!
zie het gat bij de waterpomp
Totale constructie zoals hij er nu bij staat.
De voorste motorsteunen heb ik geslepen uit 2 platen van 3mm dik. Vervolgens op elkaar gelegd en rondom dicht gelast. Dus 2 steunen van 6mm, met daardoorheen een draadeind verstevigd met speciaal daarvoor bedoelde dingetjes
het lijkt of de radiator steuntjes door mij gemaakt een rotzooitje zijn maar in het echt ogen ze best professioneel!
zo alles op zn plaats!
Tot nu toe zit alles erg mee! wonder boven wonder lijnen de tandwielen precies uit! de RS125 ketting past perfect en heb ik netjes op spanning gezet.
De versnellingsbak van de KTM word zonder problemen aangedreven door de Schakelset van de Aprilia!!! (nou ja, na een paar kleine aanpassingen dan)
De gaskabel is een combinatie van KTM en Aprilia. De choke komt rechtstreeks van de KTM net zoals de koppeling en die speciale schakelaar die je nodig hebt om door het dode punt van de kickstart heen te komen.
Zomaar nog even een foto.
Nu ben ik bezig met de uitlaat, en ik moet een oplossing voor de koeling bedenken. de radiateur is van de Aprilia, deze is netter compacter en past perfect. Echter heeft de KTM een radiateur met 4 aansluitingen en de Aprilia heeft er maar 2 waarvan 1 word gebruikt voor het reservoir. Iemand zoiets wel eens gedaan die me een beetje in de goede richting kan sturen?
Tevens maar eens beginnen aan de benzinetank. Dit is ook een lastig iets doordat de orginele tank niet meer past (KTM blok ligt veel hoger) hier ook mijn hoofd maar eens over breken!
Ik hoor graag wat jullie van mn project vinden! en zal zsm weer verdere ontwikkelingen posten.
groeten
Gertjan