Supermotard met zijspan ?!

jastul

MF veteraan
1 nov 2008
1.681
0
Mergelland
}) })

Iemand ervaring met Supermotard met zijspan?

Zou dus best graag een All road zijspan combinatie willen, voor op de weg,en om in de direkte omgeving van thuis, wat tractorweggetjes en landweggetjes te tuffelen. Dus geen cross of snel rijden, door de lucht vliegen, maar gewoon in zijn 2 of 3 lopen laten en genieten van het uitzicht. Lekker licht rijden en toch overal doorkomen Alleen, dus zonder bakkenist.
Dus op de wegen 80-90 en daarbuiten ?? 20- 40- 60?

De partner van een kameraad, de vrouw is 55 plus, biedt mij haar in 2000 door haar nieuw gekochte Husqvarna SM 610 E (electric starter) aan. Met 6 versnellingen, watergekoeld, 1 cylinder. Nooit regen gezien, te zwijgen van zand of een onverharde weg. Km. stand 10.000 en bouwjaar 1999 met oliepomp dus. Is mooi, geel blauw, met een 2 in 2 uitlaat die achter het zadel uitkomt. Helemaal orgineel nog. Nieuwe accu enz. Motor is 1 cylinder 570 cc met dik 50 pk,4 takt, kenteken, licht, knipperlicht, schijfrem voor en achter. Zadelhoogte 89 cm (de cross uitvoering is nog wat hoger). Gewicht motor 150 kilo.

Ik wil dat ding graag kopen maar wil er dan wel een zijspan "iets" aanhangen. MZ zijspan of een cross zijspan of zo.
Wil er verder geen geld aan uit geven bv swing vork zal wel duur zijn.
Kan dat gereden worden (dus op mijn manier, tuffelen) zonder swingvork?

Wat heb ik nog meer nodig? Hulpframe? Wie heeft wat tips of idee-en voor me.

:] :W
 
Laatst bewerkt:
Lees onderstaand topic maar eens door

Mongolie zijspan

ik heb het zelf uitgezocht voor een XT600 en dat zou prima te doen zijn.

voorste zijspan bevestiging:
maak gebruik van de blokbevestigings beugel waarin al een gat zit van pakweg 35mm, daarin een stuk pijp steken en vast lassen. Deze pijp eerst een sbocht geven om hem wat lager uit te laten komen en dan op pakweg een meter van de motor naar achteren buigen.

Achterste zijspan bevestiging:
twee plaatjes aan de voetsteunen met daaroner een gat van 35mm en daar een pijp steken die aan beide kanten vast gelast worden aan die plaatjes.

De basis van het zijspanframe is gelegd en zit zelfs zonder schoorstangen al stevig aan de motor vast, nog wat verstevigenen maken, twee schoorstangen en wielophanging en je hebt een zijspan. Verder kun je hem dan afbouwen naar eigen inzicht, alleen een plateau of een bak.
 
Zou eerst es een rondje gaan rijden met die motor voordat je daar een span aan knoopt.

volgens mij is zo'n husky een echte hollen of stilstaan motor, kan me niet voorstellen dat je daar ook rustig mee kunt rijden zonder je vreselijk te iriteren. Denk dat bijvoorbeeld een XT600 of F650 veel gemoedelijker is.
Wel verschrikkelijk gave apparaten !
 
zeker doen, onwijs gaaf ding :} achterop kan je volgens mij gewoon een speedster band kwijt. ik weet niet of je het gaat redden zonder aangepaste voorvork, maar dat zal de tijd uitwijzen.

de link die ratman geeft naar het mongolie zijspan is inderdaad een goede referentie.
verder vindt je heel mooie spannen op endurogespanne.de uit de lucht |(
op het ADV forum staan ook nog een bos endurospan ombouwers.
deze Husky
en een algemeen aanbouwtopic met subframes
een leaner/schwenker vind ik ook een mooie optie voor een enduro.
Ik zou niet zo zwaar gaan bouwen als ratman voorstelt, tenzij je er mee naar IJsland of Mongolië wil gaan.
voor zo'n lichte fiets vind ik een velorexje nog een mooie optie *O*
 
ik denk ook dat dat wel moet kunnen.
Ik zou een licht cross-achtig framepje maken. In stijl van de motor, zonder echte zitplaats.

Zonder swingvork denk ik dat je nog best een eind kunt komen met een enduro, en een betere vork maken kan altijd nog.

Voordeel is ook dat je makkelijk je overbrenging (tandwielen) kunt aanpassen mocht je met je versnellingen niet uitkomen.
 
Ik zou niet zo zwaar gaan bouwen als ratman voorstelt, tenzij je er mee naar IJsland of Mongolië wil gaan.

Zo zwaar is het niet denk ik, een paar stukken 35mm pijp een stuk wiel ophanging komt op zo'n kilo of 50. De bak zal vaak omhoog komen denk ik.
Ik dacht inderdaad aan een soort cross zijspan met alleen maar een plateau.
 
}) })

Dat Mongolie zijspan topic had ik al gelezen, maar dat is dus veel, veel !! ruiger werk dan ik van plan ben. M.i nauwelijks vergelijkbaar. Hij kiest dan ook voor een swing vork.

Ik heb ook al gedacht aan een ander type all road maar deze Husky is gebruikt zoals beschreven en voor een vriendelijke prijs, vandaar. Met 89 cm zadelhoogte is ie normaal ook veel te hoog voor me (1,65 mtr en slinkende), maar met zijspan er aan ligt dat anders. Het is inderdaad ook een voordeel dat deze motor ketting en tandwiel heeft, waarmee je het karakter dus makkelijk kunt be-invloeden.

Iemand nog een idee van de kosten. Ik wil wel een stuurdemper er op. Verder lijkt mij zo een crossplateau leuk, maar MZ of Velorex vind ik ook prima. Ik kan zelf niet sleutelen maar wil een betere Beun de Haas zoeken ipv een echte motorzaak.
Mijn auto garage werkplaats, die man heeft als hobby een complete smederij bij zijn zaak en 's zaterdags doet ie alleen lassen. Is dus een niet te dure vakman.

UItgaande van een totaal gewicht van de motor, sapjes en rijder met 270- 300 kilo all in, hoeveel zou dat zijspan dan mogen / moeten wegen. Waar ik eigenlijk niet met iemand er in of er op mee wil rijden.

Alvast bedankt .... :}

:] :W
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor de voorvork eens JFJ mailen, met een aanpassing zoals op zijn VFR heb je zeker te weten meer plezier in het rijden.
Verder vind ik een zwaardere bak fijner rijden, 1x met een velorex gereden en die komen me veel te snel omhoog.
 
}) })



UItgaande van een totaal gewicht van de motor, sapjes en rijder met 270- 300 kilo all in, hoeveel zou dat zijspan dan mogen / moeten wegen. Waar ik eigenlijk niet met iemand er in of er op mee wil rijden.



:] :W

Ik had op mijn Guzzi span een redelijk stevig spanframe, toch wil je niet weten hoe snel hij omhoog kwam als de bak eraf is. Ik denk dat je mooi zit rond de 80 a 100Kg, met een enkel frame haal je dat bij lange na niet.
Een redelijk zwaar zijspanwiel en ophanging werkt zeker in je voordeel, overweeg ook eens een stabilisatorstang! dan kun je de comfortabele vering behouden (MZ super elastik).
 
Ik had op mijn Guzzi span een redelijk stevig spanframe, toch wil je niet weten hoe snel hij omhoog kwam als de bak eraf is. Ik denk dat je mooi zit rond de 80 a 100Kg, met een enkel frame haal je dat bij lange na niet.
Een redelijk zwaar zijspanwiel en ophanging werkt zeker in je voordeel, overweeg ook eens een stabilisatorstang! dan kun je de comfortabele vering behouden (MZ super elastik).

dat kan ik beamen :)
 
hoe werkt zo'n stabilisatorstang dan precies en wat is zijn belangrijkste voordeel?
 
Dat hij stabiliseerd ;)

Wanneer je achterwiel inveert (in een rechter bocht bijvoorbeeld) dan zorgt die stang ervoor dat je zijspanwiel ook inveert. Andersom geld dat ook.
Op die manier helt je span een stuk minder in de bochten, hij blijft zeg maar rechter en stabiel in de bocht.
De stang fungeert zelf ook enigzins als een (torsie)veer waardoor bij korte klappen (een kuil in de weg) de stang niet het andere wiel beinvloed.

Je hoeft je veering dus niet on-comfortabel stug te maken om het zaakje recht te kunnen houden.


Auto's hebben het ook om die reden.
 
Laatst bewerkt:
ach so.....

oke en hoe monteer je dat ding precies? waar moet die precies aangrijpen enzo en hoe stijf moet zo'n ding zijn
heeft iemand plaatjes?
 
}) })

Heb gekeken en vind hem mooi uitzien. Wat voor kleur is het nou geworden, uiteindelijk?

Petaats Spanneke ook erg gaaf.

Zijn er eigenlijk wel lelijke combinaties?

Ik ken er geen .... :N :N :N


:] :W
 
ik heb hier nog twee crossbakken lige laat maar iets weeten als je intresse hebt
de eene is van eml de andere vmc
aan bouwen kan ook maar dan moet je maar is kontakt neemen
 
}) })


Hallo Petaatbmw,

Hoe kan ik jou bereiken, per e mail of persoonlijk bericht in dit forum ? Die heb je echter uit staan.

Mij kun je wel een bericht sturen via dit forum.

:] :W
 
}) })


Ik heb ondertussen informatie verzameld en daarbij ook prijzen. Niet eens via de officiele handel kom ik met de aankoop van de motor en een goed opgebouwde combinatie op een kleine 5500 Euro. Dan heb ik 2 zijspan combinaties. Ik heb daar over nagedacht maar uiteindelijk toch een paar dagen geleden een solo motor erbij gekocht. Van een merk dat ik altijd mooi en fascinerend heb gevonden maar nooit heb gereden. Ik heb een heel mooie HD Sportster 883 gekocht. Samen met mijn BMW met zijspan en het zwembadje en de barbecue achter in de tuin kom ik de zomer wel door.

Bedankt allen voor de tips en de info hier gegeven. De hulpbereidheid in dit MF stel ik echt op prijs!

:] :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan