35kW-wetgeving
Met het 35kW / A2-rijbewijs mag een motorrijder rijden op een motor met maximaal 35kW vermogen, waarbij in acht genomen moet worden dat naast dit vermogen, het vermogen per kilo niet meer dan 0,20kW mag zijn. Een motor van 175kg en 35kW voldoet hier precies aan (35kW:0,2kW/kg=175kg). Is de motor geknepen naar 35kW, dan mag de motor origineel niet meer dan het dubbele vermogen hebben (70kW). Stel dat je een 55kW motor knijpt naar 35kW, dan mag dit natuurlijk wel, het gaat er om dat een motor niet meer dan 70kW vermogen mag hebben, voor je deze terug zet naar 35kW.
als je er een ander blok in hangt wordt het van een kawazuki een eigenbouw op kenteken en dan kan het best zijn dat hij dan als origineel vermogen 35KW heeft maar van een geknepen motor zoeken ze zo even het originele vermogen op.Wat ik me wel afvraag is, hoe controleren het originele vermogen? Is dat in het (politie)systeem terug te vinden?
Mocht je er namelijk een ander motorblok inlegt wat standaard wel 35kW heeft en dit laat keuren bij het RDW en op kenteken zetten dan is origineel van de motor niet gelijk aan motor terwijl het nieuwe blok maximaal 35kW heeft.
Dit vul ik in: wordt nooit gecontroleerd tot bij grote ongevallen vanuit verzekering om niet uit te hoeven keren?
Nee, mag niet. Motor heeft standaard meer van 70kw (87kw) vermogen. En dan mag hij niet teruggezet worden naar 25/35kw om geschikt te worden voor het A2 rijbewijs.
En dus zijn we weer terug bij de vraag, wat ziet de RDW in deze als 'origineel vermogen'? Ik vind de vraag van TS best interessant.
Pure onzin!en ik kan het je nog sterker vertellen deze staat als 25KW op kenteken en mag dus origineel neer meer als het dubbele van 25KW hebben gehad is 50KW en daar zat hij voor de herkeuring ver boven.
Dit is toch niet zo complex lijkt me? Er is door de RDW een type goedkeuring afgegeven voor een bepaald vermogen. Dat is het originele vermogen. Is de motor af-fabriek geleverd met 25kw dan is dat het originele vermogen. Is het vermogen na de eerste invoer in Europa (typegoedkeuringen vinden volgens mij tegenwoordig op Europees niveau plaats weet alleen niet of dit ook zo voor motoren is) gewijzigd dan is het vermogen gewoon het originele vermogen wat het af-fabriek heeft meegekregen.
Of maak ik het nu te simpel?
Dan zou ik nog steeds zeggen de originele typegoedkeuring bij de eerste toelating in Nederland. Toch?
Waarom geldt eigenlijk die regel dat de motor origineel niet meer dan 70kW mag hebben? Of je nou een motor van 50 kW terugschroeft of eentje van 140Kw. Uiteindelijk heeft hij gewoon 35kw.
nee want als je de 25 kw kit er weer af haalt heeft hij weer vol vermogen en je kunt ook zonder herkeuring van de rdw weer terug naar vol vermogen op kenteken. die type goedkeuring is er alleen voor zodat de rdw niet elke motor die wordt teruggetuned afzonderlijk hoeft te keuren of het vermogen ook werkelijk de 25 KW niet overstijgt. maar het is nog steeds een afgeleide typegoedkeuring van vol vermogen. het wordt niet apart gekeurd als nieuwe motor met een eigen type aanduiding maar als een bestaande motor met een aanpassing. dat is net zo als bij een auto waar de fabrikant een een aangepaste motor in legt die hoeft ook niet in een keer alle botsproeven over te doen die hoeft alleen maar aan te tonen dat die nieuwe motor ook aan de uitstooteisen voldoet en krijgt dan na die beperkte keuring een typegoedkeur voor die aangepaste motor. en die aanpassingen kunnen nog veel verder gaan zo rijd de porsche cayenne op de typegoedkeuring die gedeeld wordt met onder andere de audi Q7 en de VW Touareg. 1 van die auto's is gekeurd en alle afgeleiden er van mogen de zelfde keuring gebruiken zonder weer dat hele dure proces te doorlopen die worden alleen gekeurd op de aanpassingen.Ik denk dat je het te simpel maakt.
Voor zover ik weet zijn er een aantal motoren/modellen die een tweede typegoedkeuring hebben. Namelijk een typegoedkeuring voor 25kw.
De vraag van TS is dus in mijn optiek best interessant. Want als een motor een tweede typegoedkeuring heeft (25kw) en de motor op kenteken die 25kw heeft, telt dan alsnog het origineel vermogen van de motor, of telt dan ivm de tweede typegoedkeuring de 25kw als origineel vermogen.
nee want als je de 25 kw kit er weer af haalt heeft hij weer vol vermogen en je kunt ook zonder herkeuring van de rdw weer terug naar vol vermogen op kenteken. die type goedkeuring is er alleen voor zodat de rdw niet elke motor die wordt teruggetuned afzonderlijk hoeft te keuren of het vermogen ook werkelijk de 25 KW niet overstijgt. maar het is nog steeds een afgeleide typegoedkeuring van vol vermogen. het wordt niet apart gekeurd als nieuwe motor met een eigen type aanduiding maar als een bestaande motor met een aanpassing. dat is net zo als bij een auto waar de fabrikant een een aangepaste motor in legt die hoeft ook niet in een keer alle botsproeven over te doen die hoeft alleen maar aan te tonen dat die nieuwe motor ook aan de uitstooteisen voldoet en krijgt dan na die beperkte keuring een typegoedkeur voor die aangepaste motor. en die aanpassingen kunnen nog veel verder gaan zo rijd de porsche cayenne op de typegoedkeuring die gedeeld wordt met onder andere de audi Q7 en de VW Touareg. 1 van die auto's is gekeurd en alle afgeleiden er van mogen de zelfde keuring gebruiken zonder weer dat hele dure proces te doorlopen die worden alleen gekeurd op de aanpassingen.
Met betrekking tot de waarom blijf ik je tot nu even het antwoord schuldig, want het is vrij lastig een kamerstuk hierover te vinden. Ik vermoed dat het betrekking heeft op verkeersveiligheid, want wat de Memorie van Toelichting wel stelt (Bron: Lexplicatie bij Regeling Rijbewijzen) is: "Het gaat hier om vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid zwaarwegende overwegingen."