Suzuki 250cc verzameling Deel 2

Dat pennetje zit er niet voor niets,namelijk om te voorkomen dat de buitenschaal van het lager gaat meedraaien in het carter,
en ik heb genoeg voorbeelden gezien waarbij dat ook gebeurd is,kortom je carter kan er van uitslijten.
Als die originele lagers niet meer te krijgen zijn dan moet je wel,maar ideaal is het niet.
 
Hoe is hij tegenwoordig te bereiken? Zijn website doet het niet meer.
Ze zien er weer fris uit!

Dank je wel Bas

De website is uit de lucht voor onderhoud.
Komt met een paar maanden weer on line
Hij was niet van plan om te stoppen
Ik had het mailadres gekregen van Vic
Vrijdag gebracht dinsdag klaar.
 
Dat pennetje zit er niet voor niets,namelijk om te voorkomen dat de buitenschaal van het lager gaat meedraaien in het carter,
en ik heb genoeg voorbeelden gezien waarbij dat ook gebeurd is,kortom je carter kan er van uitslijten.
Als die originele lagers niet meer te krijgen zijn dan moet je wel,maar ideaal is het niet.

Klopt Paul daar zat ik ook mee
Volgens Bernd is de klempassing van het carter voldoende om de lagers te fixeren.
Als de carters niet meer afklemmen en je lagers dus rond gaan draaien is je carter versleten.
Ik heb nog 6 RG krukassen die gedaan moeten worden
Daar ga ik de Suzuki lagers met pen voor bestellen.
Ik had er 2 gebracht waarvan 1 voor reserve maar hij zei dat ze allebei nog erg goed waren
en ik had maar voor 1 krukas de NOS onderdelen besteld
 
Kan je je lager niet monteren met Loctite Bearing Lock om dit meedraaien te voorkomen? Of anders een centerpuntje (voorzichtig) in je carter tikken?

Dat weet ik niet volgens mij is klempassing zo strak dat er geen loctite meer tussen past.
waar gaat dat naar toe als je de bouten op moment vastzet.
Perst alles er dan tussenuit?
dan komt het bij de keerringen terecht en dat lijkt me niet de bedoeling.

Centerpunt zou kunnen maar volgens mij moet het ook mogelijk zijn om de lagers bij een bedrijf aan te passen
dus gaatje laten boren met pennetje erin.

Maar weer effe sparen en dan 18 nieuwe Suzuki lagers bestellen voor de 6 krukassen...……...
 
Loctite zou ik ook niet gebruiken het kan ook tussen je lagers terecht komen,lijkt mij ook niet zo goed.
Of de klempassing voldoende is vraag ik mij af,niet ieder carter is precies het zelfde,en de fabrikant
heeft die pennetjes er niet voor niets in gemaakt,als Jappen iets kunnen besparen op de productiekosten dan doen
ze dat ook,dus als die pennetjes niet nodig zijn laten ze die zeker weg.
 
Loctite zou ik ook niet gebruiken het kan ook tussen je lagers terecht komen,lijkt mij ook niet zo goed.
Of de klempassing voldoende is vraag ik mij af,niet ieder carter is precies het zelfde,en de fabrikant
heeft die pennetjes er niet voor niets in gemaakt,als Jappen iets kunnen besparen op de productiekosten dan doen
ze dat ook,dus als die pennetjes niet nodig zijn laten ze die zeker weg.

Dus eigenlijk zeg je niet gebruiken Paul?
Ok dan leg ik hem weg en bouw het niet in
 
Persoonlijk zou ik dat inderdaad niet doen, tenzij er geen keuze meer is dan moet je wel.
Het probleem is dat je eenmaal gemonteerd niet kan zien of de lagers wel goed vast geklemd zitten.
Dus Bernd kan dat nou wel zeggen maar er is niet 1 carter 100% het zelfde.
Ik heb genoeg voorbeelden gezien van lagers die wel meegedraaid waren zelfs bij carters waar
normaal geen pennetjes in horen.Vergeet niet dat als een krukas 10000 tpm maakt de lagers dat
ook doen,de krachten die op de lagers worden uitgeoefend zijn groot te noemen en bij een ongebalanceerde
krukas nog heel wat erger.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik dat inderdaad niet doen, tenzij er geen keuze meer is dan moet je wel.
Het probleem is dat je eenmaal gemonteerd niet kan zien of de lagers wel goed vast geklemd zitten.
Dus Bernd kan dat nou wel zeggen maar er is niet 1 carter 100% het zelfde.
Ik heb genoeg voorbeelden gezien van lagers die wel meegedraaid waren zelfs bij carters waar
normaal geen pennetjes in horen.

Dan leg ik het op zolder en gebruik ik het niet.
 
Gisteren mijn 2 gereviseerde krukassen opgehaald bij Bernd Braun in Duitsland. 1 met alle NOS Suzuki lagers drijfstangen keerringen en de andere met lagers zonder het pennetje.
volgens Bernd werkt dat net zo goed Bekijk bijlage 1338094Bekijk bijlage 1338095Bekijk bijlage 1338096

T.z.t. bij het monteren bij de lagers zonder pennetje, 1 of 2 drupjes Loctite 638 in het onderste carter en op die plek ff goed ontvetten. Zeker weten dat dat lager niet gaat mee draaien 8-)
 
Dank u wel heren
Stelt niet veel voor
Gewoon doen wat er in het boek staat en een beetje logisch blijven nadenken.
Dat het allemaal nieuw is helpt ook.
En ik ben natuurlijk een mierenneuker alleen origineel Suzuki spul.
 
Betere koppelingskorf erop
20181209_100234.jpg
20181209_112150.jpg
 
koppelingsdeksel is wat lastiger er ontbreekt een asje voor de tandwielen van de waterpomp. na lang zoeken vanmorgen gevonden en het is onderweg vanuit Engeland. Nos waterpomp as en mechanische keerring er alvast in laten persen . nog ff wachten op het asje en dan kan het blok het frame in
20181210_133116.jpg
20181210_133038.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan