Ik heb wel belangstelling voor dit forum. Er is onder "Naked bikes" een Bandit forum, maar dat vind ik niet echt belangwekkend (lees: gaat over van alles en nog wat maar nauwelijks over Bandits).
Ik heb een 1250A uit 2009 en heb het eerste jaar ongeveer 7300Km gereden. Als je van een Blade afkomt zal het verschil, verwacht ik, behoorlijk zijn (heb wel eens op de Blade van mijn broer gereden). De Bandit is zwaarder en heeft, afhankelijk van de Blade die je had, (fors) minder vermogen. De Blade zal ook wel een stuk sneller door een bocht kunnen. Daar staan ook een aantal positieve punten van de Bandit tegenover:
- Het hoge koppel is uitgesmeerd over een groot toerengebied waardoor je schakellui kunt rijden. Altijd voldoende trekkracht dus.
- De Bandit is een stuk comfortabeler op lange ritten. M.a.w. je zit niet met je oren tussen de knieën en je krijgt ook geen pijnlijke polsen van het naar voren hangen.
- Volgens "Motorrad" is een Bandit erg betrouwbaar (eigenlijk geen problemen na 50000 km)
- Je neemt wat makkelijker bagage of een duo mee
Een paar persoonlijke ervaringen:
- Benzine verbruik (sterk afhankelijk van rijstijl) bij mij zo ongeveer 1:13
- De orginele Dunlop banden zijn troep. Hebben de neiging door te vallen in langzame bochten. "Gelukkig" ging de achterband maar 3500Km mee. Heb nu een Metzeler Roadtec z6 interact. Wegligging is nu al een stuk beter en het ding lijkt een stuk langer mee te gaan. Ik moet de voorband nog vervangen. Die zal ongeveer 9000 Km gaan halen en ook vervangen worden door een Metzeler.
- Gaat voor een 250Kg (volgetankt) motor verrassend goed door een bocht, zelfs met de Dunlops maar dan moet je wel hard genoeg gaan.
Mag ik vragen wat voor jouw de beweegreden was om van een Blade over te stappen naar een Bandit?
Fototje van de mijne: