suzuki bandit 1250 a sa en gt topic

Vandaag met z'n drieën de "Eiffel bochten route" (http://gpstracks.nl/motorroutes-duitsland.php?id=3839) gereden. Een tocht van totaal 600 Km waarvan 425 door de Eiffel. Mooi weer en geweldige bochten. Ik moet wel toegeven dat ik momenteel wel links en rechts wat voel na ruim acht uur op de Bandit.
 
Laatst bewerkt:
Blade, Goed om te lezen dat het opgelost is! Handig ook om te weten als iemand anders hetzelfde probleem krijgt.


Afgelopen weekend lekker lopen zwieren met de GSF1250 en dan valt me toch weer op hoe makkelijk die motor stuurt: lekker rustig 'boemelen' over de smalle dijkjes met veel fietsers, wat pittiger sturen over de vrijere stukjes weg, krappe bochten, lange snelle bochten, even iemand vlug inhalen, drie uur achter elkaar rijden zonder pauze... de Bandit doet het allemaal zonder morren. Heerlijke motor. :)

Groet Sancho


Ps. Nog steeds niemand die ervaring heeft met een ander stuur op de Bandit? (zie eerder bericht op vorige pagina)
 
oké en wat is een tipover sensor :?

Als ik het goed heb is dat een sensor die er voor zorgt, dat je motor afslaat als die op zijn kant ligt (na bijvoorbeeld een ongeval.)
ik ben wel benieuwd waar die sensor nu precies zit. (Edit: Gevonden. Volgens het werkplaatshandboek zit de TO-sensor precies in het midden achter de accu, net voor het dwarsbalkje van het achterframe.)

Groet, Sancho
 
Laatst bewerkt:
Mooi man!

Hoe deed je bandit het in de krappere cq haarspeldbochten?

Prima, het blijft natuurlijk een motor van rijklaar 250Kg. Maar als je er "langs gaat hangen" heb je veel meer controle (vind ik tenminste) en kom je er verrassend snel doorheen.

@Sancho, geen ervaring mee, heb het originele stuur er nog opzitten. Ik heb eigenlijk geen last van de kromming die jij beschrijft. Maar ik weet ook niet zeker of het stuur van een 1250A (die ik heb) gelijk is aan het stuur van een 1250SA
 
Laatst bewerkt:
wees gerust Sancho 1:18 is een mooie waarde.
Maar als je veel snelweg kilometers rijdt en je doet dat rustig op 120km dan loopt hij ook wel 1:20.
Maar er kan verschil bestaan tussen de motoren onderling.
ik rijd dagelijks woon-werk met de Bandit, 46km enkele reis, maar ik ben nooit verder gekomen dan 1:19,4 met echt heel, heel behoudend en rustig rijden... gemiddeld zo tussen 1:18 en 1:19.
Als ik echt stevig doorrijd, meestal geen woon-werk dus, 1:16 a 1:17.
 
Laatst bewerkt:
Sorry Blade, geen idee wat het zou kunnen zijn... Hopelijk kan iemand anders je helpen.

Ik heb ook meteen een vraagje. Heeft er iemand hier soms ervaring met een ander stuur op een GSF1250SA? De uiteinden van het standaardstuur staan iets te ver naar binnen naar mijn smaak. Een iets rechter stuur - maar niet breder - lijkt me een betere optie. Heeft een van jullie daar soms al mee geëxperimenteerd?

Groet, Sancho
Ik heb een "superbikestuur" van LSL op mijn B1250SA. Dat is echt een wereld van verschil! Dat zit er ook al van dag 1 af op, want ik vind het originele stuuur ronduit verschrikkelijk... Het LSL stuur zit wat breder, rechter en je hangt een tikje (2-3cm) verder voorover. Ik vind dat een vele fijnere, actievere houding, maar niet TE..
 
Prima, het blijft natuurlijk een motor van rijklaar 250Kg. Maar als je er "langs gaat hangen" heb je veel meer controle (vind ik tenminste) en kom je er verrassend snel doorheen.

De Bandit blijft idd een 'flinke' motor. Wat ik zelf een beetje een nadeel blijf vinden (tov een echt sportieve fiets) is de vrij lange wielbasis, je moet de motor tov een sportfiets schuiner leggen om dezelfde draaicirkels te behalen.
Er langs hangen doe ik idd ook (ex racer heh..) maar in korte en krappe bochten is "de motor onder je uit schuin leggen" ook een goede techniek.. voordeel daarvan is dat je hem ook weer heel snel rechtop kan zetten bijv als je kort na elkaar een links-rechts combi hebt. Maar dan wel echt low-speed, vanaf 50-60 moet je dat niet meer doen.
 
Bandit 1250 is soms wat zenuwachtig op het gas. Storend vind ik het niet, went snel.

Ligt aan de afstelling ivm milieu eisen. Lamda sonde loskoppelen helpt. Even op googelen, kan door middel van het loskoppelen van een zwarte draad op de grote connector onder de buddy seat. Er circuleren op internet fotos om aan te duiden welke draad dit precies is. Velen hebben het met succes toegepast. De motor rijdt dan een stuk soepeler.

Ben voor wat meer koppel zelf nu over van bandit 1250 op intruder M1800.

Succes met je keuze....
ik heb dat ook eens gedaan, maar ivm het toegenomen verbruik heb ik hem weer aangesloten. Hij rijdt idd beter met losgekoppelde sensor. Maar met een kleine 20,000km per jaar vond ik 10% hoger verbruik toch zwaarder wegen; het verschil is niet zo heel groot, en alleen merkbaar bij "gas bijna helemaal dicht".
 
ik heb dat ook eens gedaan, maar ivm het toegenomen verbruik heb ik hem weer aangesloten. Hij rijdt idd beter met losgekoppelde sensor. Maar met een kleine 20,000km per jaar vond ik 10% hoger verbruik toch zwaarder wegen; het verschil is niet zo heel groot, en alleen merkbaar bij "gas bijna helemaal dicht".

Ik heb dezelfde ervaring. Alleen maar last van als het gas een millimeter open is, dan is die wat zenuwachtig. Daar boven hangt die mooi aan het gas. Ik laat die sensor dus ook maar aangekoppeld.
 
Gisteravond teruggekomen van een lang weekend met de motor. De Bandit heeft zijn eerste langere reis mogen maken en is met vlag en wimpel geslaagd. Via de Eifel en het Pfälzer Wald ben ik binnendoor naar het Zwarte Woud gereden en heb daar een paar daagjes lekker rondgereden.
Hier is die motor echt voor gemaakt: hele stukken 'autobahn' verslinden; rondtuffen in de grote versnelling door de 70/80 km/h-zones; met het lekkere koppel de bergjes op en af... dat gaat allemaal prima. Ik was verbaasd dat ook haarspeldbochten geen enkel probleem zijn, de motor stuurt echt licht voor zijn gewicht!
Ook positief: na 14 uur motorrijden gisteren geen klachten over het zadel! Dat zat nog steeds goed. Dat was met mijn vorige motoren wel anders...
Ook leuk om te zien; aangezien je in Duitsland hele stukken kunt rijden zonder een stoplicht, drempel, file of ander ellende tegen te komen, daalt het verbruik ook nog eens mooi. Nu eindelijk eens waarden van 1:19/1:20 gehaald, met een beste score van 1:20.7.

Kortom: Sancho is een blije motorrijder en de Bandit gaat vandaag eens liefdevol vertroeteld worden met een sopje en sponsje.

IMG_3554.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat zijn nette verbruikswaardes. Dan heb je ook rustig gereden neem ik aan?

En het zadel, tja, da's misschien persoonlijk; ik ben er niet ZO lovend over..

Watvoor banden heb jij er op Sancho?
 
Ja, ik heb me over het algemeen behoorlijk netjes aan de maximum snelheid gehouden en verder zo vloeiend mogelijk proberen te rijden. Dat lukt - zoals gezegd - goed in Duitsland, omdat je makkelijk lange stukken kunt rijden zonder te hoeven stoppen.

Ik had eerlijk gezegd ook weinig vertrouwen in het zadel, maar dat bleek - bij mij tenminste - dus niet terecht. De motor is nog vrij nieuw - 2 jaar / 10.000km nu op de klok - dus misschien scheelt dat ook nog en wordt een ouder zadel wellicht wat minder comfortabel?

Ik heb er nu BT 023's op liggen; een hele verbetering in vergelijking met die originele ramp-Dunlops. Ik heb er nu 5000km mee gereden en gezien het resterende profiel verwacht ik dat ze zeker nog een keer zo lang meegaan, zo niet veel langer.

Groet, Sancho
 
Ha, BT23's. Daarom vroeg ik het ook; de originele Dunlops doen de Bandit veel onrecht aan qua rijgedrag. Ik heb hem nieuw al op Pirelli's laten zetten.
Dat scheelt ook een hoop bij (haarspeld-)bochten..

Een andere 'must' vind ik een ander (iets rechter) stuur.
 
Om nog even wat info uit post uit het midden van het topic samen te vatten;

Hoe krijg je meer vermogen uit de B1250:

De B1250 heeft standaard ca 98pk aan het achterwiel.
Boven 6500 toeren is de vermogenskromme grillig maar ongeveer 'vlak', dwz het vermogen bouwt niet meer op.
Tussen 6500 en 8500 (ongeveer) toeren heb je dus ongeveer die 98pk.
Dit is geen natuurlijk vermogensverloop, de Bandit is op een paar manieren 'geknepen'.

Het afvlakken van de kromme komt doordat de secundaire gaskleppen tussen 6500 en 8500 toeren weer een stukje dichtgaan. Dit heeft een tuner (Ritzen) middels een sonde-camera in de airbox op film vast gelegd bij mijn motor!
Het demonteren van deze secundaire gaskleppen heeft verder geen nadelige gevolgen (getuige ook de vele andere ervaringen op het duitse Bandit forum) maar wel dat tussen 6500 en 8500 toeren het vermogen weer natuurlijk doorloopt. Dit scheelt ca 10-15pk op piekvermogen rond de 8000 toeren.
Deze begrenzing is gedaan vanwege wetgeving in bepaalde landen, zoals Frankrijk en Duitsland, waar voor motoren < 100pk andere (belasting en verzekerings-)regels gelden, en in Frankrijk geldt een absolute vermogenslimiet voor motoren van 106pk.

Rijdt je motor hier heel anders door; nee, maar bij doortrekken wordt hij wel merkbaar een stuk sneller.

Een andere restrictie is de airbox. De Bandit krijgt te weinig lucht.. de inlaatrubber heeft een zeer nauwe doorlaat.
Ik heb een inlaatrubber van een oud type GSXR1100 pas gemaakt in de airbox. Het is belangrijk dat er wel een inlaatrubber in zit, voor de flow. Gewoon een groot gat geeft een hoop turbulentie en je houdt uiteindelijk niet meer flow over.
Dit scheelt nog eens ca 10 pk over het hele gebied (onderin uiteraard wat minder, vanaf 4000 toeren ca 7pk tot max 10pk).
Hier wordt de motor dus nog een stuk krachtiger en makkelijker rijdbaar van in het hele gebied.
Een einddemper scheelt ook nog een beetje. Een volledig systeem zou meer winst geven, maar kost ook een hoop meer geld (tweedehands is bijna niets te krijgen).
Met een systeem zou je 5-6pk kunnen winnen.

Door het geheel af te stellen (originele ECU, of Rapidbike/Powercommander) optimaliseer je hoe de motor oppakt en vooral ook bij deellast lekker loopt.

Met deze aanpassingen zit mijn B1250 aan een kleine 130pk en 135Nm aan het achterwiel, en het verschil met een standaard B1250 is ronduit gigantisch!
 
Laatst bewerkt:
Interessant verhaal Haga-San, dat had ik blijkbaar nog niet gelezen.
Een paar vraagjes: ik had begrepen dat die secundaire gaskleppen er vooral waren om de motor soepel op het gas te laten reageren en geen aan-uit-gasreactie te krijgen. Omdat je schrijft dat het verwijderen hiervan geen negatieve gevolgen heeft, neem ik aan dat de motor dus soepel bleef reageren?

Dat afstellen waar je het aan het eind over hebt met de originele ecu. Hoe gaat dat in zijn werk? Kun je dat gewoon bij een dealer laten doen of moet je daarvoor naar een specialist toe?

Kun je tenslotte nog iets vertellen over het verbruik? Is dat nog toegenomen bij normaal rijden?

Sancho
 
Hoi,ik ben Wilco en woon in zelhem,rij al sinds me 18e jaar motor.

Op 10 aug 2012 heb ik mijn nieuwe Suzuki GSX 1250FA Touring 2012 opgehaald,inmiddels staat er 1023 km op de teller en hij rijd echt super fijn

Er is 1 min puntje aan deze bike,ik vind het zadel veel te hard om fijn te kunnen toeren,dus ga ik opzoek naar een comfortabel zadel (iemand misschien tips)


Wat kleine aanpassingen gedaan of komen nog,zo als de leo vince demper,xenon verlichting,
de hugger in kleur komt er tijdens de +/- 1000 km beurt erop (was nog niet binnen tijdens de aanschaf ) samen met de Osco en er komt ook nog voor en achter hyper pro vering op.


suzuki1250FA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi smurfke, da's inderdaad een mooie bike.
Wat betreft het zadel de meeste vinden hem te zacht en krijgen dan ook heel gauw een houten kont.
Zijn deze zadels dan anders gevuld dan de bandit 12150 zadels of weeg jij 25kg?

groeten blade99
 
Hoi smurfke, da's inderdaad een mooie bike.
Wat betreft het zadel de meeste vinden hem te zacht en krijgen dan ook heel gauw een houten kont.
Zijn deze zadels dan anders gevuld dan de bandit 1250 zadels of weeg jij 25kg?

groeten blade99
Ik weet alleen dat deze gewoon te hard zit :( ,me suzuki bandit 1200 uit 2001 had een veel beter zadel waarmee ik gerust 400 km achter elkaar kon rijden zonder pijn in me reet te krijgen,
en nee ik weeg iets meer dan die 25 kg.

of deze zadels harder zijn gevuld weet ik niet
 
Mooie motor Smurfke!

Grappig, mijn eigen ervaring is dat een zadel (bijna) niet hard genoeg kan zijn. Net op lange stukken zit zo'n zadel uiteindelijk veel beter dan een zacht exemplaar. Maar goed, dat kan per persoon natuurlijk verschillen.

Verder ben ik wel benieuwd waar je de Osco gaat plaatsen. Ik heb er hier ook nog een liggen en moet die nog steeds een plaatsje geven op mijn Bandit.

Groet, Sancho
 
Mooie motor Smurfke!

Grappig, mijn eigen ervaring is dat een zadel (bijna) niet hard genoeg kan zijn. Net op lange stukken zit zo'n zadel uiteindelijk veel beter dan een zacht exemplaar. Maar goed, dat kan per persoon natuurlijk verschillen.

Verder ben ik wel benieuwd waar je de Osco gaat plaatsen. Ik heb er hier ook nog een liggen en moet die nog steeds een plaatsje geven op mijn Bandit.

Groet, Sancho
Maandag komt de hugger erop,dan word de osco aan de binnenkant van het kettinggedeelte geplaatst en het uiteinde van het slangetje komt boven de ketting net voor het achtertandwiel,ik zal wel foto´s maken hoe het zit en hier plaatsen
 
Interessant verhaal Haga-San, dat had ik blijkbaar nog niet gelezen.
Een paar vraagjes: ik had begrepen dat die secundaire gaskleppen er vooral waren om de motor soepel op het gas te laten reageren en geen aan-uit-gasreactie te krijgen. Omdat je schrijft dat het verwijderen hiervan geen negatieve gevolgen heeft, neem ik aan dat de motor dus soepel bleef reageren?

Dat afstellen waar je het aan het eind over hebt met de originele ecu. Hoe gaat dat in zijn werk? Kun je dat gewoon bij een dealer laten doen of moet je daarvoor naar een specialist toe?

Kun je tenslotte nog iets vertellen over het verbruik? Is dat nog toegenomen bij normaal rijden?

Sancho
We hebben op de camerabeelden gekeken naar de werking van de kleppen en ze bewegen eigenlijk alleen maar mee met de door de gaskabel bediende kleppen, behalve tussen de toerengebieden die ik noemde.
Met en zonder secundaire gaskleppen maakt op gasreactie e.d. echt GEEN verschil.
Dit is trouwens ook wat men op de duitse fora schrijft.
Maar ik wilde het toch graag zelf even checken.. ;)

1 ding was ik nog vergeten te melden; als je de doorlaat in de airbox groter maakt, moet je ook wel een sportfilter (K&N oid) plaatsen voor het optimale resultaat.

Het afstellen van de originele ECU kan dmv een tool wat Yoshimura heeft ontwikkeld en de meeste tuners hebben dit, dealers doorgaans niet.
Je hebt er iig een testbank voor nodig.
Het is zeker niet zo goed en precies als een Powercommander of Rapid bike maar kost een stuk minder en in mijn geval was het 'goed genoeg' en was de motor er goed mee af te stellen (lambdaverhouding bij alle toeren en gasstanden op zijn minst 'oke'.
 
Ik weet alleen dat deze gewoon te hard zit :( ,me suzuki bandit 1200 uit 2001 had een veel beter zadel waarmee ik gerust 400 km achter elkaar kon rijden zonder pijn in me reet te krijgen,
en nee ik weeg iets meer dan die 25 kg.

of deze zadels harder zijn gevuld weet ik niet
Ik ben het met Sancho eens dat het Bandit zadel wat slap is, ik zelf zou het ook liever steviger zien. Bijna alle toerfietsen hebben stevigere zadels en dat is niet voor niets ;)..
 
Terug
Bovenaan Onderaan