Ik heb voor weinig een Suzuki GS 450 L gekocht als winterproject. Hij liep (natuurlijk) niet, maar anders is het ook niet leuk
. Na het gebruikelijke gedaan te hebben (carbs reinigen, andere accu, benzine ververst en bougies vv) startte hij nog niet. Alleen backfire uit inlaat en uitlaat. Na heel veel nameten en mn brein kraken had ik het geweldige idee om de bougieskabels te wisselen van L naar R.. en tadaa hij start!
Nu het volgende: Als ik gas geef klimt hij in toeren tot de 2000 rpm en niet verder. Bougies zijn erg wit, dus je zou denken: benzine tekort. Ik
weer de carbs eraf, grondig schoongemaakt en afgesteld, maar geen verschil. Zie hier het
filmpje
Te zien is dat ik de choke erop doe en dat hij dan iets hoger gaat lopen, maar verder geen verschil.
Ik heb nu:
- 3x carburateurs schoongemaakt
- Bougies vervangen
- Puls generator van ontsteking doorgemeten, deze is goed.
- Bedrading grotendeels doorgemeten, ook goed.
- Massa naar blok is goed.
- Tank trekt geen vacuum
- Tank is roestvrij
- Gaskabel /smoorklep gaat helemaal open
- Brandstofkraan geeft voldoende benzine (op de stand PRI ook geen verschil)
Nu moet ik erbij vertellen dat het volgende niet werkt: knipperlichten (relais tikt wel, maar geen licht) en hij laadt niet bij. Vandaar ook de startkabels op het filmpje.
Ik denk nu aan twee dingen:
1. Hij laadt niet bij = Ik dacht dynamo kapot. Weerstanden tussen de dynamospoelen zijn goed, geen shortcut met de massa, ik meet 20V~ tussen de spoelen op 1200 rpm (dit is weinig, maar ik kan niet meer toeren maken). Misschien toch spanningsregelaar kapot? Meestal is de spanning dan juist te veel, maar kan hij ook geen laadspanning doorgeven?
2. Witte bougie = te weinig brandstof. Geen idee waar dit aan zou moeten liggen, carbs zijn echt schoon en afgesteld.
De vraag achter deze vragen: Kan een kapotte spanningsregelaar ervoor zorgen dat je een te arm mengsel krijgt?