Suzuki GS 500 Topic #5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hee toevallig! Ik ga daar volgend jaar bouwkundige bedrijfskunde en bouwmanagement studeren (saxion toch?). Mijn zwager studeert daar ook werktuigbouwkunde (danny zandstra, 4e jaars dacht ik)

Jatten en aanpassen kan ik ook wel een beetje, maar echt php heb ik geen zin in om te leren en een kameraad studeert nu kunst en techniek dus mag hij onze 'vriendengroepsite' van me overnemen. Ik werk normaal heel eenvoudig met frontpage en photoshop en dat was acceptabel en 100 keer beter dan freewebs o.i.d. Technisch natuurlijk knudde maargoed, het werkt.

[offtopic modus]
Jeps Saxion. Waarschijnlijk zie ik je nog wel, wat ik heb nog wat vakken openstaan. :z Je zwager ken ik niet persoonlijk, ik ben ook vierdejaars WB'er, maar waarschijnlijk zit hij in de andere WB klas.

Frontpage, bah. 8-) Ik gebruik altijd een geavanceerd programma om de lay-out en code perfect mee te kunnen bouwen, genaamd "Kladblok". Dat werkt eigenlijk het beste. Maar sinds kort gebruik ik Crimson editor voor het codekloppen in PHP. Dan worden de tags gemarkeerd. En uiteraard voor het grafische werk fotosoep.
[/offtopic modus]

Ow ja, GS500 topic... Ik ben van plan om de GS500 zait verder uit te breiden met meer info. Dus alles mbt de GS500 is welkom!

En een ander puntje. Mijn fiets moet nodig worden gesynchroniseerd. Aangezien het bij de dealer rond de €60,00 kost lijkt mij dat geen goed plan. Dus heb ik een klokkenset besteld omdat het relatief voordeliger is. Meteen vier meter model gekocht. (Het is niet de vraag óf er een 4-cilinder komt, maar wanneer.) Op papier heb ik het allemaal al bekeken en het lijkt een eenvoudige ingreep. Heeft iemand hier praktijk ervaring mee of tips?
 
Laatst bewerkt:
KOSTEN GROTE BEURD BIJ DE DEALER

Omdat hier best wel vaak naar gevraagd word, plaats ik hier even mijn rekening.

Gedaan:
Olie filter vervangen � 4.77
Dust seal vervangen (2 stuks) � 6.62
Luchtfilter vervangen � 26.36
2 Bougies vervangen � 9.04
Boutje linker stuurprop vervangen (zat geen goede in dus trilde los) � 3.13
Laadkabel accu vervangen (Optimate, pinnentjes waren weg door vocht) � 5.95
Remschijf voor vervangen � 205.27
Remblokken voor vervangen � 22.02
Remvloeistof vervangen � 9.94
Motorolie vervangen (2.8 ltr) � 30.10
Kosten voor gebruik testapparatuur � 4.55
Diversen materialen � 2.75

Kleppenspeling gecontroleerd
Carburateurs synchroon afgesteld
Ketting gespannen en gesmeerd
Accuwater bijgevuld
Alle bouten nagetrokken
Koppeling afgesteld
Scharnierpunten gesmeerd
Remklauw voor gereviseerd (stond er 1tje gewoon vast, gelukkig dat ik er 2 heb) :o

Arbeid:
4 uur en 30 minuten � 266.00 (Dus � 59.00 per uur)

Totale kosten: � 618.51

Maar ik zit weer veilig op de motor, en dat is toch heel belangenrijk !! :]
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf alleen ervaring met het synchroniseren van een gsxr600, een 4 cilindertje dus. dit is best gemakkelijk, even wennen wat er precies met de 'balkjes' in je apparaat gebeurd als je aan de verschillende schroeven draait maar daarna gaat het perfect en het gixxer loopt nu veel mooier. Als het goed is ga ik donderdag zelf de carbs synchroniseren op mijn gsje mbv hetzelfde apparaat. Ik kan hier eventueel een soort how to van maken met foto's?
u zegt t maar.
groeten paul
 
Jeps, klinkt goed. Maar áls ik de set binenn heb en ik kan synchen zal ik er ook even een "how-to" van maken. En als fotograaf zullen de foto's ook wel geen probleem zijn. :P

Maar dan zal het niet veel moeilijker zijn dan wordt voorgesteld in de handleidingen.
 
Hele waslijst

oh mijn god...
Kosten onderhoud zijn zowat gelijk aan de helft van de dagwaarde van de gemiddelde gs...

Ik breng mijn gs in de komende 2 weken ook een keer weg voor een "controle beurt".
Hoeft helemaal niks vervangen te worden volgens mij, want alle "onderhouds onderdelen" zijn z.g.a.n. Maar ga eind juli 3 dagen de Ardennen in. En dan heb ik wel graag dat ik niet voor verassingen kom te staan.
Dus ondanks dat ik toch wel vertrouwen heb in m'n eigen onderhoud breng ik hem maar een keer weg.... benieuwd wat dat gaat kosten... :X B|

De plaatselijke monteur hier heeft iig wel een lager uurloon dan de jouwe :| €59,00 da's wel echt teveel van ut goeie vind ik.
 
oh mijn god...
Kosten onderhoud zijn zowat gelijk aan de helft van de dagwaarde van de gemiddelde gs...

Ik breng mijn gs in de komende 2 weken ook een keer weg voor een "controle beurt".
Hoeft helemaal niks vervangen te worden volgens mij, want alle "onderhouds onderdelen" zijn z.g.a.n. Maar ga eind juli 3 dagen de Ardennen in. En dan heb ik wel graag dat ik niet voor verassingen kom te staan.
Dus ondanks dat ik toch wel vertrouwen heb in m'n eigen onderhoud breng ik hem maar een keer weg.... benieuwd wat dat gaat kosten... :X B|

De plaatselijke monteur hier heeft iig wel een lager uurloon dan de jouwe :| €59,00 da's wel echt teveel van ut goeie vind ik.

Ik heb verder geen adresjes hier in de buurt.
Ik woon in Hoek van Holland.

Zelf kan ik ook wel de wat simpelere dingen vervangen maar nu wou ik dat alles goed zat.
 
Totale kosten: � 618.51

Maar ik zit weer veilig op de motor, en dat is toch heel belangenrijk !! :]

waht the fuck dat heb ik niet eens voor mijn gs betaald??
en hij loopt als een zonnetje
 
Ik heb verder geen adresjes hier in de buurt.
Ik woon in Hoek van Holland.

Zelf kan ik ook wel de wat simpelere dingen vervangen maar nu wou ik dat alles goed zat.


randstad hey!
veel duurder uurloon hier in rdam was geloof iki 64 of zo...
zou het moeten nakijken.

heb besloten niet de koplamp maar de bevestiging er van naar de paintshop te brengen.
recht ken die los zit daar nog een bevestiging :P
 
Ik heb verder geen adresjes hier in de buurt.
Ik woon in Hoek van Holland.

Zelf kan ik ook wel de wat simpelere dingen vervangen maar nu wou ik dat alles goed zat.

Geen adres in de buurt???!

Man
motoport (rockanje) (rockanje, of rotterdam ) uurloon dacht €47,-
Tec motors (zuidland) uurloon dacht tussen de €40 en €50,-
Hemo motoren (hekelingen)uurloon rond de €45,-

En inderdaad wat al veel meer wordt gezegd, heel veel dingen kan je makkelijk zelf of vraag iemand van het forum anders en zijn best mensen die willen helpen.

Zoals ketting spannen, remblokjes vervangen, olie + filter en luchtfilter vervangen enz kan je makkelijk zelf,(als je een heel klein beetje technische ben en gewoon lef heb je moet het gewoon doen), maar ieder zijn eigen keus vind het alleen zonden van het geld.
Toen ik de motor kocht heb ik hem even een buurtje laten geven bij de dealer even kijken of alles wel goed was en zelfs die prijs vond ik al te veel, dus doe tegenwoordig alles zelf en wat ik echt niet kan ga ik langs de dealer en doen we het samen :) .
 
waht the fuck dat heb ik niet eens voor mijn gs betaald??
en hij loopt als een zonnetje
Ik heb maar iets meer voor mijne betaald :P

Dingen als olie / filters / remschijven / blokken / vloeistof / bougies / luchtfilter ga ik niet laten doen, heb er zelfs meer vertrouwen in als ik het zelf doe. Als ik dan een keer onderweg stil kom te staan weet ik ook dat ik het zelf op kan lossen.
[offtopic]
Ik zit ook op Saxion, Techinische Informatica->ICT-Beheer. Ik heb 1 GS zien staan, aan de kant van de fietsenstalling onder het gebouw. Zonder MF sticker...
[/offtopic]
 
Ow ja, GS500 topic... Ik ben van plan om de GS500 zait verder uit te breiden met meer info. Dus alles mbt de GS500 is welkom!

En een ander puntje. Mijn fiets moet nodig worden gesynchroniseerd. Aangezien het bij de dealer rond de €60,00 kost lijkt mij dat geen goed plan. Dus heb ik een klokkenset besteld omdat het relatief voordeliger is. Meteen vier meter model gekocht. (Het is niet de vraag óf er een 4-cilinder komt, maar wanneer.) Op papier heb ik het allemaal al bekeken en het lijkt een eenvoudige ingreep. Heeft iemand hier praktijk ervaring mee of tips?

Heb ik, stelt niks voor.

Ik heb het volgens het werkplaatshandboek gedaan:

- Motor warmrijden
- Stationair op 1750 toeren pm zetten, motor uit.
- Tank eraf (kraantje afsluiten)
- Beetje benzine in de leiding laten dan heb je geen apart tankje nodig. Je hoeft maar 1 stelschroefje te verdraaien.
- Bovenop de carburateur zit naast het zwarte deksel per carb een zwart rubberdopje met een heel klein clipje er omheen. Die haal je er dus af.
- Slangen van je setje stevig en luchtdicht over de opening duwen. Per carburateur moet er 1 klok aangesloten zijn.
- Ik weet niet wat voor setje je hebt maar ik heb zo'n louis ding. Draai de slangen dicht en start de motor.
- Motor starten en op 1750tpm laten komen (stationair ja)
- Nu draai je beide slangen naar de vacuummeter een klein stukje open zodat de wijzers uitslaan maar niet beginnen te tikken. In dat geval iets dichter draaien. Te dicht is ook niet goed dus wel even netjes prutsen.
- Tussen de 2 carburateurs zit op het stangetje waarmee je gas geeft een klein schroefje.
- Kruiskop schroevendraaiertje pakken; Draai (iets) aan dit schroefje totdat de vacuum meters dezelfde waarden aangeven. Niet te hard drukken want dan geef je gas.
- Ietsje gas geven met de hand en weer dicht en kijk of deze waardes gelijk blijven. Zo ja, klaar!

Aangezien ik nogal een goedkoop setje van Louis heb, heb ik de slangen ook even omgewisseld om te kijken of er verschillende waardes per vacuummeter weergegeven werden. Dit was niet het geval bij mij.

Als er nog redelijk wat benzine in je slang zit kun je de motor rustig 5 minuten laten lopen. Je hoeft maar 1 schroefje dus je bent zo klaar.

Alles helder? Succes!

[offtopic]
Ik zit ook op Saxion, Techinische Informatica->ICT-Beheer. Ik heb 1 GS zien staan, aan de kant van de fietsenstalling onder het gebouw. Zonder MF sticker...
[/offtopic]

[offtopic]
Hee geinig. Volgend jaar ben ik dus ook van de partij. Met sticker 8-) . Is er een trouwens een speciale motor/scooter-stalling daar? Onder het gebouw aan de straatzijde ofzo?[/offtopic]
 
Laatst bewerkt:
te veel text voor de quote.[offtopic]
Hee geinig. Volgend jaar ben ik dus ook van de partij. Met sticker 8-) . Is er een trouwens een speciale motor/scooter-stalling daar? Onder het gebouw aan de straatzijde ofzo?[/offtopic]
Er staan er meestal een paar bij de ingang van het gebouw vanuit de fietsenstalling, maar ik heb al gezien dat er rond de fietsenstalling een hoop plek is waar geen fietsenrekken staan, staat ie droog en uit de zon :)
Is dus aan de fietsenstallingkant (zijkant) van het gebouw. Als het goed is volgende week vakantie, en met een beetje geluk na de vakantie niet meer met de trein ^_^ :D Sticker moet ik nog even bestellen, maar gaat er zeker opkomen. eerst ff 25 Kw op het kenteken, daarna de sticker ;)
 
Jeps, bij het Saxion is voldoende motorfiets parkeergelegenheid. Maar ik kom nooit met de moto. Ik woon vijf minuten van de Hogeschool af en de moto staat eigenlijk altijd in Apeldoorn. Dus mijn fiets zal je er waarschijnlijk niet aantreffen. Als je op het Saxion belang bent even een "gil" geven. Wie weet kunnen we dan nog een keer over de moto's e.d. ouwehoeren.

Heb ik, stelt niks voor.

Ik heb het volgens het werkplaatshandboek gedaan:

Blablalbalblablalbla

Alles helder? Succes!

Super! Ik ga volgende week ermee aan het stoeien is als ale het materiaal binnen is. Ik houd jullie opde hoogte.
 
Geen adres in de buurt???!

Man
motoport (rockanje) (rockanje, of rotterdam ) uurloon dacht €47,-
Tec motors (zuidland) uurloon dacht tussen de €40 en €50,-
Hemo motoren (hekelingen)uurloon rond de €45,-

En inderdaad wat al veel meer wordt gezegd, heel veel dingen kan je makkelijk zelf of vraag iemand van het forum anders en zijn best mensen die willen helpen.

Zoals ketting spannen, remblokjes vervangen, olie + filter en luchtfilter vervangen enz kan je makkelijk zelf,(als je een heel klein beetje technische ben en gewoon lef heb je moet het gewoon doen), maar ieder zijn eigen keus vind het alleen zonden van het geld.
Toen ik de motor kocht heb ik hem even een buurtje laten geven bij de dealer even kijken of alles wel goed was en zelfs die prijs vond ik al te veel, dus doe tegenwoordig alles zelf en wat ik echt niet kan ga ik langs de dealer en doen we het samen :) .


maar die werken veer langzamer :X













:+
 
even snel een vraagje tussendoor:

mijn vader heeft een gs500e uit 99 gekocht, 25kw op kenteken. ik ga er dan vanuit dat deze aanpassingen zijn gedaan: BJ 1997-2000 € 107,75 (2x gasschuif, 2x veer, 2x sproeier #117,5). (handig die link!)
maar als dit voor 25kw is, wat moet er dan aangepast worden om weer vol vermogen te kunnen rijden? ik heb veel topics gelezen, maar het zijn er zoveel over deze fiets dat ik het niet gevonden heb.
 
even snel een vraagje tussendoor:

mijn vader heeft een gs500e uit 99 gekocht, 25kw op kenteken. ik ga er dan vanuit dat deze aanpassingen zijn gedaan: BJ 1997-2000 € 107,75 (2x gasschuif, 2x veer, 2x sproeier #117,5). (handig die link!)
maar als dit voor 25kw is, wat moet er dan aangepast worden om weer vol vermogen te kunnen rijden? ik heb veel topics gelezen, maar het zijn er zoveel over deze fiets dat ik het niet gevonden heb.

Als je logisch nadenkt zou het moeten zijn:

- Een vol vermogen kentekenbewijs
- 2 originele gasschuiven die helemaal omhoog kunnen
- 2 veren (boven de gasschuif waarschijnlijk, waardoor die moeilijker omhoog gaat)
- 2 originele sproeiers
 
ja daar was ik al bang voor... dat moet ie dan nog zoeken...
ik dacht dat het alleen een kwestie van iets eruit halen was.. maar nee

ben je strafbaar als je vol vermogen rijdt op een motor die 25kw op kenteken staat? mijn vader en ik hoeven allebei geen 25kw
 
ja daar was ik al bang voor... dat moet ie dan nog zoeken...
ik dacht dat het alleen een kwestie van iets eruit halen was.. maar nee

ben je strafbaar als je vol vermogen rijdt op een motor die 25kw op kenteken staat? mijn vader en ik hoeven allebei geen 25kw


Nee dan is er niks aan de hand, je mag toch ook op een motor met minder dan 25KW (crosser ofzo) rijden met je A (groot) rijbewijs. Je mag niet met een a (klein) rijbewijs op een motor met >25KW

Ciaoo
Basta
 
Nee dan is er niks aan de hand, je mag toch ook op een motor met minder dan 25KW (crosser ofzo) rijden met je A (groot) rijbewijs. Je mag niet met een a (klein) rijbewijs op een motor met >25KW

Ciaoo
Basta

Dat bedoeld ie niet Basta. Hij bedoeld dat de GS500 straks vol vermogen is terwijl hij nog 25kw op kenteken staat (opgevoerde motor dus) en of je er dan op mag rijden. Hij heeft dus meer vermogen dan op kenteken staat.

Volgensmij gebeurd dit wel veel met name onder de supermotards die altijd met belachelijk lage KW's op papier staan. Maar of dit trammelant geeft bij een ongeval.... geen idee. Net als die CBR600f met een 900 blok die onder te koop aangeboden staat....

Volgensmij hoef je de papieren alleen maar op te sturen naar de RDW die hem (voor weinig/niets) weer terug vol vermogen zetten dus dat is het probleem niet lijkt me. Wil je pa deze motor om te leren en daarna zwaarder te rijden, misschien voor de waarde zo laten.
 
Dat bedoeld ie niet Basta. Hij bedoeld dat de GS500 straks vol vermogen is terwijl hij nog 25kw op kenteken staat (opgevoerde motor dus) en of je er dan op mag rijden. Hij heeft dus meer vermogen dan op kenteken staat.

Volgensmij gebeurd dit wel veel met name onder de supermotards die altijd met belachelijk lage KW's op papier staan. Maar of dit trammelant geeft bij een ongeval.... geen idee. Net als die CBR600f met een 900 blok die onder te koop aangeboden staat....

Volgensmij hoef je de papieren alleen maar op te sturen naar de RDW die hem (voor weinig/niets) weer terug vol vermogen zetten dus dat is het probleem niet lijkt me. Wil je pa deze motor om te leren en daarna zwaarder te rijden, misschien voor de waarde zo laten.

|( sorry fout gelezen B|
Papieren opsturen naar RDW kost paar euries (15 - 20) geloof ik. En duurt 3 weken voor je je kentekenbewijs terug hebt. Dat heb ik wel goed O-)

Ciaoo
Basta
 
Ik zou ook niet gaan rijden met de begrenzing eruit. Ookal mag je > 25 KW. Kan je gewoon gezeik mee verwachten als er echt iets goed fout gaat.
 
fokking hell, met zo'n simpele motor zoveel uitgeven aan onderhoud :X

Agree, maar trek er wel 200 af voor de kosten van de nieuwe remschijf, want die hebben er meer hier moeten kopen. maar 400 eurie vind ik ook genoeg om goed misselijk van te worden!!!

Cker als ik zie hoeveel dingen ik daarvan al zelf niet heb gedaan, en weet dat (denk ik O-) ) net zo goed als de dealer kan!

Welk jaar is die bike van hem eigenlijk?

btw basta gaat morgen op vakantie, dus tot over 4 weekjes :W
Jullie iig allemaal ook een fijne vakantie, lekker genieten!! 8-)

Ciaoo
Basta
 
Basta veel plezier!

Ik heb m'n gs'je net weggebracht voor een vlugge motorische check.
Kleppen worden ff nagekeken en eventueel gesteld, carbs gesynch'd als het nodig is en wordt even gekeken of hij niet te arm staat sinds het nieuwe dempertje.

Morgen avond is hij weer klaar.
Wat een service :}

Dan kan ik met een gerust hart op vakantie :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan