Suzuki GS 850 met velorex

Goedenavond jongens, stiekem heb ik altijd wel mee gelezen maar geen tijd gehad voor het zijspan zelf. Nu heb ik eindelijk weer tijd om het op te pakken, in de tussentijd ook wel onderdelen blijven verzamelen.

Maar nu ben ik al 2 "dagen" aan het stoeien met het achterwiel 🙈 ik heb het lager vanmiddag wel een uur aan het stoken geweest om het eruit te krijgen maar f*ck, komt geen beweging in.

Iemand tips? Doe ik wat verkeerd?
Je brander is te klein. Je moet het wiel, de naaf heel snel verwarmen. Met een dakbrander ofzo Dan zet het aluminium sneller uit dan het lager,en valt ie er zo uit. Als je het nieuwe lager klaar hebt liggen, druk je er die gelijk weer in.
 
Je brander is te klein. Je moet het wiel, de naaf heel snel verwarmen. Met een dakbrander ofzo Dan zet het aluminium sneller uit dan het lager,en valt ie er zo uit. Als je het nieuwe lager klaar hebt liggen, druk je er die gelijk weer in.
Ik ben me toch aan het rammen geweest. Kevlar handschoenen aan gelukkig, wel een uur aan het branden geweest .......

Ik ga ermee bezig. Bedankt voor de tip
 
Als er een sterke lijm is gebruikt (wordt vaker gedaan bij aluminium) dan moet je hem echt wel warm stoken.
De slagtrekker die ik op de foto zie doet zeker niet onder voor een hamer met een drijver.
 
Of een ander wiel steken. Zal ik es vragen of er bij mijn 'mannetje' nog eentje ligt?
Nou ik heb eventueel nog een tweede achterwiel als je dat bedoeld 😅 maar dan ben ik ook zo eigenwijs dat ik dit nu voor elkaar wil hebben ook 🙈 ...

Maar ik wil "alles" graag laten stralen en coaten, vandaar dat ik het kaal wil hebben....
 
vlg mij heb ik nog zo'n wiel liggen...17" kun je hebben voor weinig
Nee dank je wel 😉 ik heb nog een donor fiets erbij met goede wielen .....

Een nette 4 in 1 uitlaat heb ik wel belang bij 😅 ........ ik heb een gebruikte (zeer gebruikte) Nico Bakker liggen maar daar moet ik te veel voor aanpassen en dan komt de demper naar mijn mening te veel tussen de bak en fiets.
 
Hoe blij kun je zijn 🙈!

Ik heb het mezelf waarschijnlijk zeer moeilijk gemaakt maandag 🙈, tevens is de lager trekker set die ik heb gekocht ook niet helemaal geschikt ....... de kleinste "trekker" komt niet helemaal door het lager waardoor hij van binnen niet goed aanhaakt zeg maar ...... dat zag ik nadat ik het wiellager aan de cardan zijde had kapot geslepen met een dremel. Waarschijnlijk had ik dezelfde set als die van Kwastert moeten hebben ...... maar er zit ook gewoon bijna geen randje om aan te haken of laat staan een schroevendraaier van de andere zijde ....

De schaal eruit slijpen aan de cardan zijde koste even wat extra concentratie maar het is gelukt zonder lompe schade. Alleen bij de onderste lager van het balhoofd moet ik even wat "bijwerken".

Nu alleen het voorwiel nog 😅
 

Bijlagen

  • 20231101_200828.jpg
    20231101_200828.jpg
    184,3 KB · Weergaven: 1
  • IMG-20231103-WA0000.jpeg
    IMG-20231103-WA0000.jpeg
    115,7 KB · Weergaven: 1
  • IMG-20231103-WA0019.jpeg
    IMG-20231103-WA0019.jpeg
    132,8 KB · Weergaven: 1
  • 20231103_115716.jpg
    20231103_115716.jpg
    191,4 KB · Weergaven: 1
  • 20231103_115702.jpg
    20231103_115702.jpg
    172,9 KB · Weergaven: 1
Goedemiddag jongens,

Ik ben nog druk met inventariseren van alle spullen wat ik heb. Nu ben ik dus erachter gekomen dat ik 2 verschillende aandrijflijnen heb van een GS 850 maar ook 2 verschillende achterwielen. Wat is meer gewenst bij een span? 16 of 17 inch? En kun je op een 16 inch spelen met een autoband?

Ik heb namelijk toen te enthousiast 2 goedkopere enduro banden gekocht vanwege "het even klaar maken". Maar in 16 inch kan ik dezelfde soort banden niet 123 krijgen.

En de moter heeft 5 ophangpunten voor de span maar er worden 4 gebruikt. Kan ik daaruit opmaken dat er ooit waarschijnlijk een andere span aan heeft gehangen?
 
Voor 17" is wel een autobandje te krijgen, maar weet niet of dat past. GS850 is standaard vrij smal geloof ik.
Origineel zijn ze nooit met span geleverd, dus 3/4/5 aansluitingen, alles is mogelijk 8-)
 
Voor 17" is wel een autobandje te krijgen, maar weet niet of dat past. GS850 is standaard vrij smal geloof ik.
Origineel zijn ze nooit met span geleverd, dus 3/4/5 aansluitingen, alles is mogelijk 8-)
Klopt, velg is smal en de ruimte in de achtervork ook. Bij mijn gs850 is een kleiner (EML lookalike) wiel gestoken met een 2cv bandje. Breder past niet. Ik denk dat je sowieso geen autoband vindt die om een standaard gs velg past....(volgens mij heb ik nu15 inch 130 breed, en dat loopt net niet aan)
 
Laatst bewerkt:
Klopt, velg is smal en de ruimte in de achtervork ook. Bij mijn gs850 is een kleiner (EML lookalike) wiel gestoken met een 2cv bandje. Breder past niet. Ik denk dat je sowieso geen autoband vindt die om een standaard gs velg past....(volgens mij heb ik nu15 inch 130 breed, en dat loopt net niet aan)
Heb je daar misschien een foto van? Van de ruimte die je over houd .... dan moet je dus ook met andere bussen werken neem ik aan?

Rij je wel met het originele voorwiel?

Andere wielen was ik eigenlijk niet gelijk van plan 🤔
 
ik heb net een offerte gevraagd bij een zijspanbouwer voor een adapter achtervelg van de bmw k1200gt , gaat van 5 gaats naar 3 gaats ,
zou mij 520 euro kosten ....8)7
Ja dat word me even te pittig met alles wat er nog moet gebeuren ;) dan hang ik liever "even" het orginele wiel erin met een normale band erop.
 
Zal morgen ff foto maken. Zoals je op mijn profielfoto al ziet, is t wel echt een kleiner wiel. als je dat niet wil laten maken, zou ik er voorlopig gewoon de originele velg op gooien met een lekker harde motorband. Blok is er soepel genoeg voor.
 
ik heb net een offerte gevraagd bij een zijspanbouwer voor een adapter achtervelg van de bmw k1200gt , gaat van 5 gaats naar 3 gaats ,
zou mij 520 euro kosten ....8)7
Heb je al eens een metaalbewerker in de buurt geraadpleegd. die doet het misschien voor een fractie van dat bedrag.

De 2e optie dus.
Een adapter van 4-gaats BMW naar 3-gaats Smart, iets van 300€. (betaalde ik in 2018)
Goeiekoper wordt het al als je zelf een stuk materiaal aanlevert.
 
Ja dat word me even te pittig met alles wat er nog moet gebeuren ;) dan hang ik liever "even" het orginele wiel erin met een normale band erop.

er zit wel al een autoband op hoor , maar zoals eerder geopperd , verliest hij gemakkelijk lucht en als hij heel laag staat , druk , duw
ik hem van de velg weg en hoor ik de lucht weglopen .... heb ook nog een andere velg met autoband die een maatje hoger is en die
houd hem dan weer wel beter maar ik rij toch liever met de lage
 
ik heb net een offerte gevraagd bij een zijspanbouwer voor een adapter achtervelg van de bmw k1200gt , gaat van 5 gaats naar 3 gaats ,
zou mij 520 euro kosten ....8)7
Dat is een duur vijfde gat.
Maar daar zit zeker het ontwerp ook in? Van de gewone viergats adapter hebben we de tekening. Dan heb je alleen een draaier en tijd nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan