Hoi allen,
ik ga het zo duidelijk mogelijk uitleggen ik heb echter al het een en ander gedaan.
vorig jaar zomer heb ik problemen gehad dat ik met een lege accu, ik heb deze toen vervangen.
vervolgens had ik hetzelfde probleem en zei de ANWB dat de dynamo stuk was, ik heb toen de stator vervangen door die van mijn donormotor.
met hetzelfde probleem heb ik hem in de garagebox gestalt voor de winter.
ik ben er na de winter weer verder mee gegaan echter kreeg ik de accu niet meer aan de praat , deze was helemaal leeg en heeft de hele winter zo gestaan.
de accu van mijn donormotor gepakt en de druppellader begon meteen te laden dus deze in mijn motor gezet.
Ik heb bij de motorshop mijn spanningsregelaar/gelijkrichter (dit is beide in 1 component) laten doormeten, deze gaf niet voldoende stroom af (rond 13.4V) bij 5000 toeren.
ik heb de spanningsregelaar/gelijkrichter vervangen voor die van mijn donormotor echter omdat deze te veel spanning af gaf (boven 15 volt) is de zekering gesprongen en mijn motor deed echt helemaal niks meer.
ik heb via internet een nieuwe spanningsregelaar besteld, de zekering vervangen door een reserve 15A echter laad mijn accu niet meer sinds de zekering gesprongen is, verder werkt alles.
om te kijken of de spanningsregelaar niet foutief was heb ik beide oude spanningsregelaars/gelijkrichters teruggezet om te kijken of hij dan laadt echter gebeurt er met geen van de 3 iets.
ik heb de dynamo losgekoppeld en alle fasen gemeten deze geven stuk voor stuk 95V wisselspaning af +- 1,5V.
ik concludeer daar uit dat de dynamo functioneert.
om te kijken of er een kabelbreuk is heb ik de kabels door gemeten maar kon niks vinden echter omdat ik geen expert ben op elektrisch gebied heb ik de hele kabelboom vervangen door de spare van mijn donormotor, alles werkt maar de accu laad nog steeds niet.
op het elektrisch schema zie ik dat 2 fasen van de dynamo direct naar de spanningsregelaar/gelijkrichter gaan en dat er 1 over de lichtschakelaar naar de spanningsregelaar gaat, ik heb echter geen lichtschakelaar, contact aan is bij mij licht aan, deze derde fase zit dan ook in de koplamp doorgelust (dus ook direct op gelijkrichter). vanuit de gelijkrichter gaat er een plus en een min op de accu.
opsomming
sinds zekering geklapt is laad accu niet meer
zekering vervangen door een nieuwe 15A
dynamo geeft stroom af
spanningsregelaar vervangen en geen van de 3 resulteert in laden.
kabels vervangen door spare van donormotor
druppellader laadt accu gewoon op dynamo echter niet
ik weet niet meer wat ik kan doen of nakijken.
ik hoop dat iemand met de gouden tip komt
alvast bedankt,
Robin
ik ga het zo duidelijk mogelijk uitleggen ik heb echter al het een en ander gedaan.
vorig jaar zomer heb ik problemen gehad dat ik met een lege accu, ik heb deze toen vervangen.
vervolgens had ik hetzelfde probleem en zei de ANWB dat de dynamo stuk was, ik heb toen de stator vervangen door die van mijn donormotor.
met hetzelfde probleem heb ik hem in de garagebox gestalt voor de winter.
ik ben er na de winter weer verder mee gegaan echter kreeg ik de accu niet meer aan de praat , deze was helemaal leeg en heeft de hele winter zo gestaan.
de accu van mijn donormotor gepakt en de druppellader begon meteen te laden dus deze in mijn motor gezet.
Ik heb bij de motorshop mijn spanningsregelaar/gelijkrichter (dit is beide in 1 component) laten doormeten, deze gaf niet voldoende stroom af (rond 13.4V) bij 5000 toeren.
ik heb de spanningsregelaar/gelijkrichter vervangen voor die van mijn donormotor echter omdat deze te veel spanning af gaf (boven 15 volt) is de zekering gesprongen en mijn motor deed echt helemaal niks meer.
ik heb via internet een nieuwe spanningsregelaar besteld, de zekering vervangen door een reserve 15A echter laad mijn accu niet meer sinds de zekering gesprongen is, verder werkt alles.
om te kijken of de spanningsregelaar niet foutief was heb ik beide oude spanningsregelaars/gelijkrichters teruggezet om te kijken of hij dan laadt echter gebeurt er met geen van de 3 iets.
ik heb de dynamo losgekoppeld en alle fasen gemeten deze geven stuk voor stuk 95V wisselspaning af +- 1,5V.
ik concludeer daar uit dat de dynamo functioneert.
om te kijken of er een kabelbreuk is heb ik de kabels door gemeten maar kon niks vinden echter omdat ik geen expert ben op elektrisch gebied heb ik de hele kabelboom vervangen door de spare van mijn donormotor, alles werkt maar de accu laad nog steeds niet.
op het elektrisch schema zie ik dat 2 fasen van de dynamo direct naar de spanningsregelaar/gelijkrichter gaan en dat er 1 over de lichtschakelaar naar de spanningsregelaar gaat, ik heb echter geen lichtschakelaar, contact aan is bij mij licht aan, deze derde fase zit dan ook in de koplamp doorgelust (dus ook direct op gelijkrichter). vanuit de gelijkrichter gaat er een plus en een min op de accu.
opsomming
sinds zekering geklapt is laad accu niet meer
zekering vervangen door een nieuwe 15A
dynamo geeft stroom af
spanningsregelaar vervangen en geen van de 3 resulteert in laden.
kabels vervangen door spare van donormotor
druppellader laadt accu gewoon op dynamo echter niet
ik weet niet meer wat ik kan doen of nakijken.
ik hoop dat iemand met de gouden tip komt
alvast bedankt,
Robin
Laatst bewerkt: