Ook deze motor heeft de laatste tijd weer wat vorderingen gemaakt dus laat ik nog maar eens iets posten
Aansluitend op mijn laatste update's:
De batterij/elektronica bak heb ik verder afgewerkt en gemonteerd, ik ben eigenlijk best tevreden van het resultaat
Het enige wat nog moet gebeuren is 2 gaten boren om doorvoerrubbertjes in te proppen (raw en remlichtsensor) en iets om de batterij beneden te houden. De hoekjes klemmen de batterij goed vast maar ik speel liever op safe.
Toen wou ik de uitlaat eens inspecteren. Ik wist al dat hij in slechte staat was, maar niet precies hoe slecht.
De H-verbinding is rot herrinderde ik mij nog en één van de dempers had al eens kennis gemaakt met een lasapparaat.
En dit was de "oplossing"
De andere demper had ook zo zijn plekjes
Aangezien ik nog niet weet welke richting ik op wil met de uitlaat heb ik maar
tijdelijk de rotte delen verwijderd (dempers en verbinding), zo kan ik me er niet
meer aan storen.
De verbinding is wel al vervangen, latere(?) GS450 modellen gebruiken een tussenstuk om
beide bochten met elkaar te verbinden ipv één aansluitpunt. Dit heb ik nu ook.
Uiteraard wel ingekort
Tevens heb ik nog 2 beugels gefabriceerd, eentje voor de nummerplaat (of kenteken zoals jullie dat noemen) en een ophoging voor de tank.
Om de nummperplaathouder te construeren had ik eerder dit deel al gemaakt
Nu heb ik daarvoor nog 2 delen gemaakt en alles aan elkaar gelast
De hoek is waarschijnlijk niet volgens de wettelijke voorschriften, maar ik vind het best meevallen.
De tankbeugel is eerder een probeersel, zoals iedereen wel inziet is dit eigenlijk niet de juiste tank om op een caferacer te gebruiken. Te smal, te druppelvormig en hij staat erg schuin (aflopend) waardoor de mooie rechte lijn van het zitje volledig verloren gaat. Om dat laatste wat te compenseren wou ik de tank achteraan wat hoger plaatsen, dus heb ik deze beugel in elkaar geflanst
Het enige (grote) nadeel aan deze beugel is dat de tank hiermee schuin staat t.o.v. het frame. Dit moet zo omdat anders de benzinekraan het frame raakt. Ik weet dus nog niet zeker of ik deze wel degelijk ga gebruiken. Maar vanaf de zijkant gezien geeft het wel een mooiere lijn.
Origineel
Met ophoging
Beide beugels meteen laten poedercoaten
Ik heb onlangs ook een ander achterlicht gekocht, hetgene die ik had vond ik wat te dik om op het zitje te plaatsen. Nu heb ik een dunner die ook iets groter is van diameter.
Om dit te monteren heb ik het midden van het zitje bepaald
Verder zijn de elektriciteitswerken ondertussen bijna klaar, ik de de bekabeling van de oude teller teller opgeofferd om zo verloopstukken te maken naar de nieuwe teller en deze is nu volledig werkend.
Ook heb ik alvast wat geknutseld om een degelijke tellerbeugel te ontwerpen en in samenhang daarmee ook het contactslot verlaagd ipv te verplaatsten
Voor de beugel twijfel ik nog, mijn eerste idee was om 3 plaatje te laten uitsnijden (water of laserjet) en dan aan elkaar te lassen. Helaas ken ik daarvoor nergens een bedrijf in de buurt waarvoor ik daar terecht kan. (het kan uiteraard ook gewoon met veel slijpen, boren en vijlen)
Toen vond ik deze plaat in de ijzerbak.
Een beugel uit Inox, dat zou mooi zijn.. Maar wederom is de bewerking niet zo simpel, het plooien lukt wel op mijn werk.
Als laatste idee kwam 3D printen... Licht, goedkoop, makkelijk bewerkbaar bij eventuele foutjes in het ontwerp en het is meteen mooi afgewerkt. Alleen denk ik dat ik dan hier en daar wat versterkingen ga moeten aanbrengen in het ontwerp..
Iemand enig advies hierover?
Tenslotte heb ik nog de voorrem afgewerkt. Ik mistte enkele onderdelen van de remlichtschakelaar en het enige onderdeel die nog aanwezig was, had zijn beste tijd gehad dus meteen een nieuwe schakelaar besteld.
Het verschil
De onderdelen die ik niet had
De kabelboom is ook onderhanden genomen, alle isolatie eraf. Dit omdat ik alles wilde controleren en vooral omdat ik elektrotape haat
Zoals in de meeste kabelbomen uit deze jaren vind je deze verbindingen
Opzich is er niks mis mee, er komen enkele kabels samen in een klemmetje of met wat soldeersel en daar zit wat tape rond.
Maar ik heb het overal veranderd naar krimpkous aangezien ik liever geen tape gebruik.
De kabelboom is uiteraard opnieuw ingepakt, dit keer met een soort plastic wrap. deze had ik expres te klein in diameter besteld. Zo spant het goed aan dacht ik maar ik die tactiek bevalt me niet zo goed dus ga ik het nog eens overdoen maar dan met de goede wrap. Vertakkingen heb ik, waar mogelijk, iets anders aangepakt. Een "netje" met wat krimpkous aan begin en einde zoals hier
Zo ziet het er momenteel uit onder het zadel
Nog niet volledig zoals ik het zou willen maar het is een begin.
Vandaag heb ik dan nog mijn nieuwe stalen remleiding gemonteerd en de voorrem ontlucht, dit in de gedachte eens een proefritje te kunnen maken. Helaas lijkt de afstelling opnieuw volledig incorrect te zijn.
Na wat zoekwerk had ik een tijdje geleden besloten om begrenzers te maken voor in de luchtfiltertjes aangezien dat de enige mogelijkheid zou zijn om deze motor met CV carbs degelijk te laten lopen (althans, volgens het wereld wijde web). Dit werkte ook zeer goed, de motor draaide erg mooi en stabiel, reageerde heel erg goed op het gas (stationair).
Daar was helaas vandaag niets meer van te merken dus ga ik mij eerst maar wat in de afstellingsmogelijkheden verdiepen
De enige info die ik tot nu toe vond voor dit type motor waren:
- Andere carb's (geen idee welk type)
- Begrenzingen voor in de filters
- Geen aanpassingen nodig na het monteren van deze universele filters (
)
En vooral veel mensen die info zochten maar niet vonden
Om af te sluiten nog 2 foto's van vandaag