De kleur van de bougies zegt niet zo veel bij viertakt motoren..er wordt geen olie mee verbrand die de bougie doet verkleuren. Dit hoorde ik van Ruud Freriks, de motordealer waar onze forumgenoot uit Zeeland (Daantje) een paar keer is langs geweest.
Een lambdasensor geeft bij een viertakt motor wel aan hoe het mengsel eruit ziet..
De kleur van de bougies zegt niet zo veel bij viertakt motoren..er wordt geen olie mee verbrand die de bougie doet verkleuren. Dit hoorde ik van Ruud Freriks, de motordealer waar onze forumgenoot uit Zeeland (Daantje) een paar keer is langs geweest.
Een lambdasensor geeft bij een viertakt motor wel aan hoe het mengsel eruit ziet..
Bij auto's is de verbranding ook heel arm. Witte bougies geven aan dat de verbranding heet is en dat is het gevolg van een mengsel wat ergens tussen te arm en precies goed zit. Jouw motor loopt niet goed maar heeft wel witte bougies, dus hij staat te arm.
Bruine of zelfs zwarte bougies zijn een teken dat de verbranding te rijk staat.
De juiste afstelling is dus een bougie die net wit is en dat is (zoals dhr Fredriks ook aangeeft) geen bruikbare indicatie om carburateurs mee af te stellen.
Als indicator van storingen is de bougiekleur wel bruikbaar.
Trouwens over het schoonmaken van de benz kraan is door het plaatje van de vacuum los te schroeven en met remmen reiniger de boel soepel en schoon maken of toch een ander middeltje?
...
De juiste afstelling is dus een bougie die net wit is en dat is (zoals dhr Fredriks ook aangeeft) geen bruikbare indicatie om carburateurs mee af te stellen.
Als indicator van storingen is de bougiekleur wel bruikbaar.
Oplossing: altijd de choke een stukje open zetten bij het rijden!De GS500 staat standaard heel schraal afgesteld. Witte aanslag op de bougies is wat je dan kunt verwachten.
Ja goh. Bij koude motor hou ik de choke paar km open. Doe ik dat niet, dan houdt ie in. Zeker in de ochtend bij koude motor.
Iemand die de hoeveelheid torque weet voor de boutjes van het achterste tandwiel?
Op GStwins zag ik 40-60nm staan: "rear sprocket nut". Alleen gelden deze waardes voor motoren met bj tussen 1989 en 1999, niet met zekerheid te zeggen of dit ook voor mijn 2005'je geldt. De 'rear sprocket nut' staat niet in mijn gs500f 2005 werkplaatshandboek.
Ik draai ze nu aan tot 50nm.
Haynes zegt inderdaad 40 tot 60 nm voor alle modellen.
Als je nou platen vervangt, moet je dan alleen de drukstift afstellen? Heb alleen 2x zelf de stift afgesteld ( makelijkste wat er is. Bij mij komt ie echt op het allerlaatste moment aangrijpen. Iets wat ik persoonlijk fijner vindt. Bij een auto ongeveer 1/2 bij omhoog laten komen.
Drukstift afstellen? Wat valt daar af te stellen buiten die stelschroefjes van de koppelingskabel? Met drukstift bedoel je toch dat stangetje wat van het einde van de koppelingskabel het motorblok ingeduwd wordt?
Yep dat bedoel ik. Kan je die stift er zo uithalen dan ? Ik drufte dat namelijk vorige week niet te doen bij het schoonmaken van die ruimte.
Zoau ff quick update.
Inlaat rubbers met nieuwe ringen geplaatst.
Kapjes boven de gasschuiven vervangen voor ontgrenste & nettere(oude hadden 25kw kitjes erin).
Net is er een test ronde gereden, onderin wat gestotter maar zodra die voorbij de 4000tpm is gaat ie gewoon goed(moet nog een kapitein koek vacuum afsteller maken).
Bij de motorzaak waar ik de inlaatrubbers vandaan heb gehaald had ik nog gevraagt naar de std sproeier maat, is dus 120. Dr zit sproeier 135 in bij mn broertjes gs, zou dat veel kwaad kunnen?
Het enigste wat nu nog moet gebeure is dus afstellen en de koppelings platen vervangen(slippen nu wel door maar voor de schoonmaak niet)
135 is wel erg groot, zit er een andere uitlaat of ander luchtfilter op?
Drukstift afstellen? Wat valt daar af te stellen buiten die stelschroefjes van de koppelingskabel? Met drukstift bedoel je toch dat stangetje wat van het einde van de koppelingskabel het motorblok ingeduwd wordt?
Yep dat bedoel ik. Kan je die stift er zo uithalen dan ? Ik drufte dat namelijk vorige week niet te doen bij het schoonmaken van die ruimte.
Ja deze zit er los in.