Status
Niet open voor verdere reacties.
Bougies en nieuwe luchtfilter (ja als je er dan toch bent) zijn besteld. Nu een plek en moment uit zoeken om te knutselen. Heeft iemand nog tips of tricks?
 
Luchtfilter vervangen is absoluut niet moeilijk. De bougies zijn nogal lastig om bij te komen. Gebruik de bougiesleutel uit het boordgereedschap. Als je in de buurt woont en nog even kunt wachten wil ik je best helpen. Ik heb het op dit moment alleen even te druk (afstuderen, verhuizing, nieuwe baan). Ter info: ik woon in Arnhem mocht je interesse hebben! ;)

Groeten Patrick :W
 
Een aantal praktische tips die ik graag zelf had willen weten voordat ik het (voor de eerste keer) deed :$ :

- Heb je een werkplaats handboek? Ja, dan eerst die even lezen zodat je weet wat je kunt verwachten.
- In de gereedschap set van je motor zitten speciale stukken gereedschap om de bougies te kunnen verwijderen. De buitenste twee bougies zitten dusdanig krap tegen het frame aan dat verwijderen met regulier autogereedschap niet altijd kan. Het kniestuk in je setje bied hiervoor uitkomst.
- Blaas de bovenkant van het motorblok en de bougie gaten even schoon voordat je de bougies verwijderd. Zo voorkom je dat er rotzooi in je motorblok valt als je de bougies verwijderd. Een stofzuiger hiervoor gebruiken kan uiteraard ook.
- Persoonlijk vond ik het fijn om bougie voor bougie te vervangen. Je hebt dan niet vier open gaten in je motorblok, en je kunt je wat minder makkelijk vergissen met montagevolgorde van de bougiekabels.
- Edit: (Dank Patrick) Alles zit nogal dicht op elkaar dus ik heb, mede omdat ik toch de koelvloeistof ging vervangen, ook de koelvloeistof pomp gedemonteerd. Mocht je dat willen doen, dan kun je hiervoor kun je het beste aan de linkerkant van de radiator (uit oogpunt van de berijder) een slangkoppeling los halen om het systeem te drainen. Vullen doe je door bovenop het motorblok koelvloeistof weer in het systeem te gieten, de motor daarna zachtjes schudden, meermaals herhalen, en dan je koelvloeistof tank vullen. Deze zit rechtsachter onder het zadel. Motor een keertje starten en kort laten lopen om te zien of het niveau goed op peil blijft.

Het is allemaal niet zo heel moeilijk, maar als het niet je dagelijkse bezigheid is dan kost het wel wat tijd. Houd daar rekening mee, zeker als je geen garage hebt om de motor droog weg te kunnen zetten.
 
Laatst bewerkt:
Tip, als je bougies vervangt, zet er irridium's in. Ben je voorlopig effe vanaf. Je komt er zo moeilijk bij!

Verder koelvloeistof heeft een houdbaarheid. Zodra deze verlopen is dan is de conserveringswerking weg en krijg allerhande corrosie in het koelsysteem!
Vandaar dat ook voorgeschreven wordt om de 4(dacht ik) jaar de koelvloeistof te vervangen.
Is ook geen moeilijke klus en koelvloeistof kost ook niet zo duur, dus waarom niet effe meenemen!
 
Gisteren een man bij een opdrachtgever op de parkeerplaats: wat een mooie motor! Die is vast nieuw? Toch leuk, als je poetswerk resultaat oplevert. Hij wilde bijna niet geloven dat 'ie al bijna 70.000 op de klok heeft staan.
 
Leuk he! :W
Lekker eer van je werk! :Y

Die reacties kreeg ik ook over mijn "pekel"fiets, leeftijd 25 jaar en met 130.000km. (GS500)

PLaatje bij het praatje.

002_zpsxraur45t.jpg


(heeft ook al een keer in de mot073 gestaan als marathon motor)
 
Laatst bewerkt:
Toch leuk om hier mijn eerste en tweede motorfiets bij elkaar te zien komen! :Y
Op m'n 18e begonnen op de GS500E, motor had meer dan 100k gelopen dus blok gereviseerd en de motor zelf helemaal aangepakt. Nu dan de GSX650F :)
 
Het is gelukt!! Ze spint weer als nooit te voren. Wel tegen een aantal dingen aangelopen. Begon al dat ik mijn dopsleutel per ongeluk verkeerd had staan en de eerste tankbout zonder kracht te zetten afbrak! Wij noemen dat thuis pisbakkenstaal. Gelukkig nog eruit kunnen vissen. Daarnaast zit de koelvloeistof installatie goed in de weg.

Luchtfilter ook maar gedaan, lijkt makkelijk maar jezus 1 van die schroeven is nauwelijks te bereiken. Maar alles werkt, bedankt voor jullie tips!
 
Ha Yanneman, ja de schroeven van het luchtfilter zitten op een lekker plekje. ;-)
Heb je wellicht ook wat foto's gemaakt van de operatie?
 
Haha, ja echt dat verzin je niet, had wel een co-assistent oid kunnen gebruiken bij deze ingreep. Nee heb geen foto's gemaakt, stom. Eerste keer dat ik dit doe.
Wel goede tip voor een volgende sessie.
 
Aan het einde van het seizoen wil ik zelf de bougies gaan vervangen, en natuurlijk ook een aantal andere dingen. Zal eens kijken of ik tegen die tijd zelf wat wat foto's kan maken voor een korte "how to:"
 
Simpel. gewone bougies omwisselen om de 18.000km. Irridiums om de 60.000.

Bougies vervangen is gewoon een k*t klus omdat je er zo beroerd bij kunt. Stop er irridiums in en je bent er voorlopig van verlost. simpel.

Zo heb ik het met mijn GSXF ook gedaan.
 
Precies. :) Bij mijn auto is het een ander verhaal, daar moeten een bepaald type Irridiums in anders loopt ie verrot slecht. :P
 
Dan Spam ik even met je mee.

Het naseizoen wordt nog druk bij mij.
Komende maand staat er op mijn kalender.
12k beurt. (in 1 jaar vol gemaakt)
Tourrit met de Bovag incl lunch
Zelf een rit uitgezet om met een man of 30 van mn vorige club te touren vanuit het belangrijkste dorp in +31
en dan ook de de CRT in Assen.

Ik denk dat ik m daarna dan schoon maak en op stal zet.
Dan ga ik ook eens kijken naar een ander zadel. Dit omdat ritjes naar de eifel en de Vogezen wel gaan maar ik ben van zins om volgend jaar (met hoogtevrees en al) een tour over de passen in de Dolomieten te maken. En dat wil ik dan wel doen met een comfortabeler zadel.
Dat is althans de bedoeling.

zat te doen dus.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan