Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog een kleine toevoeging na het vervangen van bougies en luchtfilter. Hij is er ook zuiniger op geworden ipv 1 op 19 nu 1 op 21 :)
 
Om eerlijk te zijn (kan van de week wel een binnen komen :+ ) heb ik met de motor nog nooit boetes gehad, auto is ook alweer een jaar of 3 geleden nu. :P
 
Apart, zo'n groot verschil zou dat toch niet moeten uitmaken.
Iridium bougies
(om de irritante pop-up kun je heen lezen)


Ik moet bekennen dat ik gewoon de ouderwetse jongers erin heb gedaan. Denk meer dat het het verschil is tussen matige bougies en een oude luchtfilter dan kwaliteit van de onderdelen. Meer dus de les dat tijdig onderhoud meerdere voordelen heeft
 
Ha Patrick :W Ik heb je even gemist, ben ik bang :$ Het was een wat drukke dag. Ik dacht jou vorige week wel even op de A12 te zien... Heb jij het een beetje droog gehouden? Wat een weer, zeg!
 
Laatst bewerkt:
Mijn GSX650F loopt al een tijd niet lekker -O-

Bij de 60.000 km-beurt heb ik de bougies vervangen en heb ik het overige onderhoud uitgevoerd. Voor de beurt liep hij ook al voor m'n gevoel niet lekker. Yanneman beschreef al eerder dergelijke problemen maar die zijn blijkbaar sinds het vervangen van de bougies en het luchtfilter voorbij. Ik verdenk de bougies bij mij niet omdat die recent (2000 km geleden) dus vervangen zijn.

Zijn hier meer mensen die zich kunnen vinden in het slecht lopen van de GSX en zo ja, wat waren de problemen? Ik heb binnenkort weer tijd om eens grondig hierin te duiken. Voor nu ben ik vooral benieuwd wat anderen ervaren hebben ;)
 
Middelste twee bobines zijn reeds vervangen omdat deze helemaal "opengeroest" waren. Plastic was helemaal gescheurd, kreeg ze ook bijna niet uit de cilinderkop terwijl dit normaal met enige moeite met de hand moet kunnen. De andere twee bobines heb ik toen doorgemeten. Voor zover ik kon zien waren ze in orde, wellicht heb ik het verkeerd doorgemeten. Iemand tips?
 
Jongens,

ik heb een vraagje over onderhoud.

Mn soes, nu 1 jaar oud, heb ik weggebracht voor een 12k beurt.

Daar is enkel het gewone onderhoud op gedaan . Ok, ze hebben een half uurtje besteed aan een zoekbeurtje op mijn verzoek. Dan zit er in zeg 30piek

De rekening zelf vond ik nogal hoog, in vergelijking met de 6 k beurt waar het enige verschil de bougies zijn.

ik mocht 250 piek afrekenen. Nu heb ik bij mn vorige fiets ruim 10 jaar zelf het onderhoud gedaan gedaan dus van marktprijzen ben ik niet op de hoogte.

Mijn vraag is, is dit een redelijk gangbaar bedrag?

Die het weet mag het zeggen 8-)
 
Nja probleem zit hem erin dat alle kuipen eraf moeten waar gewoon veel tijd in zit, dus dat er niet mega veel verschil in zit met mijn grote beurt begin dit jaar vind ik niet zo gek. :) Vind het wel een nette prijs.

@Patrick: Ik weet niet of je een bobine echt kan doormeten eigenlijk...
 
@Johan

Dank voor je reactie. Dan weet ik waar ik voortaan op moet gaan rekenen c.q. wanneer ik moet beginnen met geld opzij zetten. Dat voorkomt verrassingen.
 
Nja probleem zit hem erin dat alle kuipen eraf moeten waar gewoon veel tijd in zit, dus dat er niet mega veel verschil in zit met mijn grote beurt begin dit jaar vind ik niet zo gek. :) Vind het wel een nette prijs.

@Patrick: Ik weet niet of je een bobine echt kan doormeten eigenlijk...

Zeker, een bobine (ook die moderne) kun je gewoon doormeten.

Primair: 1.1 - 1.9 ohm
Secundair: 10.8 tot 16.2kohm Aldus WPH.

Kan vanavond wel een paar plaatjes erbij zetten als je wilt.

Marc
 
Patrick hoop dat jij snel ook zo blij als een kind bent als hij het weer goed doet.

Nog een tip uit de categorie schade en schande. Ik kreeg na het plaatsen van Oxford Grips mijn stuur einde er niet meer op aan 1 kant. Ben na wat speuren erachter gekomen dat de moer te diep in het stuur was gekomen.
Vandaag eruit weten te vissen met een kledinghanger van de stomerij. :)
 
AUB:

Naamloos_zpss2c1zbrh.png


Bij meer vragen hoor ik het wel :+
 
Nog even inhakende:

Omdat ik het WPH aan het bestuderen was van de GSF1250SA (Bandit) kwam ik erachter dat de Suzuki's, sinds 2003, voorzien zijn van een communicatie poort voor diagnose apparatuur. Daar ging bij mij natuurlijk een lampje branden :Y

Ik heb al ervaring EN apparatuur om met onze auto te kunnen communiceren / dataloggen en foutcodes te reseten. Dit is erg hulpzaam bij het storingszoeken omdat het niet alleen kan vertellen welke sensor een fout geeft (dit wordt bij Suzuki immers al aangegeven in de display middels de bekende "Cxx" codes) maar ook WAT voor fout het is. Denk hierbij aan kortsluiting naar massa, kortsluiting naar voedingsspanning, meetwaarde buiten bereik etc.

Ik heb effe wat leuke plaatjes geplakt uit de manual.

SDS-graph_zpsdbgczzqa.jpg


SDS%20graph2_zpszkbgmowr.jpg


Ook kan er via de software e.e.a. aan/uit of bijgeregeld worden.

SDS-error_zpsjcdofhqy.jpg


Uiteraard was mijn interesse direct gewekt en ben ik gaan onderzoeken wat voor communicatie protocol er gebruikt wordt. Gelukkig waren er op internet al diverse mensen voor mij aan het zoeken. Het blijkt dus een ouder communicatie protocol voor CANbus te zijn, te weten K-line.

Mijn auto apparatuur kan dit lezen echter kloppen de codes voor geen meter, dus daar heb ik niets aan.
Dus verder zoeken. Het blijkt dat er van Suzuki zelf een SDS datatool heeft. Deze kun je op internet wel vinden, alleen dan wel tegen handelaren prijs. (lees duur) Er zijn Chinese tegenhangers die slechts een fractie kosten, echter garantie tot de deur.

Ik heb een tussenvorm gevonden in de datatool van Healtech. De Suzuki software heb ik al via/via in de krochten van internet gevonden en veiliggesteld.

Nu zul je denken, vanwaar de moeite? Het blijkt dat als je bijvoorbeeld wilt synchroniseren (bij de GSXF als voorbeeld) je de ISC klep moet bevriezen om te kunnen synchroniseren. Doe je dit niet dan regelt de computer continue bij en da's nou net niet de bedoeling. Dat kun je dus met de software. Stationair toerental verhogen doe je ook dan met de computer en niet meer met de stelschroef.

Ander voorbeeld. De TPS sensor (gasklep sensor) kun je zelf los schroeven en verschuiven zodat ie goed staat. Leuk priegel werkje, en ik weet het want dat moet je bij de TL1000 elk jaar....... :N Met de software reset je eenvoudig de instelwaardes en de computer leert het eenvoudig weer opnieuw. Zonder een schroevendraaier aangeraakt te hebben. :P

Bovenstaande voorbeelden gelden voor de GSXF vanaf 2007.

Ding is binnen en met succes aangesloten op de (bandit) Suzuki.
Is eigenlijk heel simpel; programma laden, driver laden, diagnose stekker zoeken en aansluiten. Sleutel omdraaien en voila.

Eerste scherm is het diagnose scherm voor de motor(blok)

obd_suzuki_en1_engine_zpsjbn0feyy.gif


Afbeelding is een voorbeeld, Print screens maak ik ook nog eens.
Niet alle gegevens kunnen worden ingelezen daar dit model specifiek is.

De ABS module kan afzonderlijk ingelezen worden.

obd_suzuki_en4_abs_zpsq9ewqgqw.gif


Verder kunnen er 4 data's tegelijkertijd gelogd worden. Welke sensor per kanaal kun je helemaal zelf instellen.

obd_suzuki_en91_graph_view_dropdown_zpsa480yjx6.gif


We weten allemaal (de meeste tenminste) wel dat er een fout code gegenereerd kan worden in de teller display. Deze foutcode kun je (natuurlijk) uitlezen. Echter kun je in de software ook in de tijd VOOR de fout kijken (en erna!!)

obd_suzuki_en7_show_data_when_trouble_zpsxprvlnmr.gif


Dit maakt storing zoeken een stuk makkelijker. *O*

Verder kunnen er nog een aantal actieve tests gedaan worden tot en met de vlinderklep sturing en stationair toerental aan toe.

obd_suzuki_en8_active_tests_zpsfecoxb9p.gif


Uiteraard kunnen foutcodes uitgelezen worden en gewist worden.

obd_suzuki_en6_fault_code_zpsdw4tjjbn.gif


De nieuwere modellen (zoals de nieuwe DL1000) zijn voorzien van EPS, ook deze is te benaderen.

obd_suzuki_en5_eps_zpsd9zga9tc.gif


Zal later nog eens echte schermafdrukken maken met bv de Bandit. Kunnen jullie "live" meekijken :P

Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan