aangezien het topic wat begint weg te zakken na alle mooie plaatjes even wat serieuzer spul.
Patrick was een paar weken geleden bij me geweest aangezien hij wat probleempjes met zijn GSX650F had. Het verdacht van de dealer was de TPS sensor, waarop ik riep: die kan ik zo testen.
Nou dat heb ik geweten
Bij aankomst direct de motor aangesloten op de laptop, en jahoor :
Kijk dat dealers dingen los gaan trekken is 1, maar dan ook niet even alle storingen wissen is 2....
Je kunt namelijk prachtig zien dat de storingen zijn gedaan bij de dealer > storing treeft namelijk op in versnelling nul met gas dicht.
Vervolgens alles gewist en Patrick even op pad gestuurd.
Bij terugkomst:
He da's een bekende. De is de secundaire klep regeling die hapert.
Die had ik al eens eerder gezien bij een GSXR, echter daar zit de regeling aan de zijkant van de injectie en kom je er makkelijk bij.
In de goede traditie van de GSXF, natuurlijk niet
Het zwarte kastje precies in het midden
Afijn, paar uurtjes verder:
Kastje verwijderen betekent dus de hele injectie uit elkaar en dat kost even tijd......
Uiteindelijk stappen motor uit het kastje bevrijd en de printplaat doorgesoldeerd. Hierna alles weer terug.
Patrick was ook niet ongeschonden uit deze strijd gekomen
Na proefritje gereden te hebben bleek de storing verholpen.
We hebben meteen de zaak gesynchroniseerd (toch handig met de software) en dachten klaar te zijn.
Helaas mailde Patrick een paar dagen later dat de storing toch weer enigszins terug was.
Op mijn advies heeft hij bij de dealer de computer uit laten lezen > geen storing.
Ik verdenk de injectie ervan de lambda waarde "1" te veel te willen volgen. Dit zou je op kunnen lossen door het signaal te verzwakken waardoor de regeling rustiger wordt.
Patrick is daar nu mee bezig. Wordt vervolgd.