Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

Bijlagen

  • IMG_4778.JPEG
    IMG_4778.JPEG
    279,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG_4779.JPEG
    IMG_4779.JPEG
    277,5 KB · Weergaven: 10
Gister had ik een dag vrij en maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Alles uitgebouwd wat nodig was en eens een kijkje genomen onder het kleppendeksel. Het doel was de NAKS te vervangen, maar toch maar gelijk alle klepspelingen gemeten. Aan de inlaatzijde waren 3 kleppen net onder de 0,10 en nog een die net op het randje zat. Aangezien ik toch shimmetjes moest gaan halen, toch maar besloten die gelijk mee te pakken. De rest zat allemaal netjes binnen spec. Alles ging eigenlijk best goed, tot ik de nokkenassen op tijd had en de C-clips terug de kop in wilde schuiven. Die van de uitlaatzijde viel het blok in. Even de endoscope erbij gepakt en toen kon ik zien dat die halverwege de voorste geleider vast zat. Even eruit gehengeld met behulp van een magneetje en vervolgens voorzichtig alles terug gezet.
Bij het afstellen van de handmatige naks de beschrijving van gixxer.com gebruikt. Stellen op 1/4 inch (zo'n 6,5mm) speling tussen de nokkenassen, zoals je dat met je aandrijfketting ook zou doen. Een paar keer de krukas een halve slag rondgedraaid om te checken en toen ik tevreden was, de spanner een kwartslag uitgedraaid. Timing nog een keer gecheckt en alles teruggebouwd.
Bij het starten van de motor net (wilde de vloeibare pakking een nachtje laten drogen) moet ik zeggen, dat het echt vele malen soepeler ging! Stationair ook veel rustiger. Na een tijdje kwam er echter een licht getik bij de nokkenasketting vandaan. Ik heb nog niet met de motor gereden, gezien het daarna begon te plenzen. Anyway... Het doet zich dan echt alleen met stationair voor. Toerental iets verhogen met een streepje gas en het is weg (ook bij een verhoogd toerental; 2 tot 3k). Na uitzetten, even wachten, weer starten en het is tijdelijk weg.
Zou de ketting toch iets te slap staan?
 
Hi all, vraagje:

Mijn 750 SRAD (99) gaat binnenkort weg voor controle en evt stellen van de kleppen (27k gelopen). Is het raadzaam om er meteen een andere NAKS in te zetten? Ik weet dat dit een zwak punt is van de SRADjes. En als we daar toch mee bezig gaan, zijn er nog andere dingen om meteen te vervangen? Ik hoor ook graag welke NAKS ik dan het beste kan kopen.

Thanks alvast!
 
Zou de ketting toch iets te slap staan?

Lijkt me wel, nou zou ik alleen wachten met uitvoeren van mijn advies totdat iemand bevestigd

tikken is het slaan van een slappe ketting
Iets wat je dus ook hoort als de OEM spanner kapot gaat en bij lage toeren niet genoeg oliedruk opbouwt
Stel voor dat je het afsteld bij warme motor
Laten lopen en zachtjes aandraaien totdat het tikken weg gaat
 
Hi all, vraagje:

Mijn 750 SRAD (99) gaat binnenkort weg voor controle en evt stellen van de kleppen (27k gelopen). Is het raadzaam om er meteen een andere NAKS in te zetten? Ik weet dat dit een zwak punt is van de SRADjes. En als we daar toch mee bezig gaan, zijn er nog andere dingen om meteen te vervangen? Ik hoor ook graag welke NAKS ik dan het beste kan kopen.

Thanks alvast!

Uurloon is meer als de NAKS alleen, dus als het toch al open ligt zou je het kunnen doen
 
Ja zou het zeker vervangen. Mijn stad heeft 32k gelopen en begon duidelijk te rammelen, dus ook vervangen. Ik heb er 1 van Engelse eBay, maar met invoer kosten net zo duur als ape.
Het zijn hele simpele dingen, merk maakt niet heel veel uit. Blijven afstellen wel ;)
 
Ja zou het zeker vervangen. Mijn stad heeft 32k gelopen en begon duidelijk te rammelen, dus ook vervangen. Ik heb er 1 van Engelse eBay, maar met invoer kosten net zo duur als ape.
Het zijn hele simpele dingen, merk maakt niet heel veel uit. Blijven afstellen wel ;)
Thanks! Had er inderdaad ook eentje gevonden van APE. Wat is ongeveer de afstellingsinterval bij een handmatige? Is daar een vast aantal km's voor?
 
Gister had ik een dag vrij en maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Alles uitgebouwd wat nodig was en eens een kijkje genomen onder het kleppendeksel. Het doel was de NAKS te vervangen, maar toch maar gelijk alle klepspelingen gemeten. Aan de inlaatzijde waren 3 kleppen net onder de 0,10 en nog een die net op het randje zat. Aangezien ik toch shimmetjes moest gaan halen, toch maar besloten die gelijk mee te pakken. De rest zat allemaal netjes binnen spec. Alles ging eigenlijk best goed, tot ik de nokkenassen op tijd had en de C-clips terug de kop in wilde schuiven. Die van de uitlaatzijde viel het blok in. Even de endoscope erbij gepakt en toen kon ik zien dat die halverwege de voorste geleider vast zat. Even eruit gehengeld met behulp van een magneetje en vervolgens voorzichtig alles terug gezet.
Bij het afstellen van de handmatige naks de beschrijving van gixxer.com gebruikt. Stellen op 1/4 inch (zo'n 6,5mm) speling tussen de nokkenassen, zoals je dat met je aandrijfketting ook zou doen. Een paar keer de krukas een halve slag rondgedraaid om te checken en toen ik tevreden was, de spanner een kwartslag uitgedraaid. Timing nog een keer gecheckt en alles teruggebouwd.
Bij het starten van de motor net (wilde de vloeibare pakking een nachtje laten drogen) moet ik zeggen, dat het echt vele malen soepeler ging! Stationair ook veel rustiger. Na een tijdje kwam er echter een licht getik bij de nokkenasketting vandaan. Ik heb nog niet met de motor gereden, gezien het daarna begon te plenzen. Anyway... Het doet zich dan echt alleen met stationair voor. Toerental iets verhogen met een streepje gas en het is weg (ook bij een verhoogd toerental; 2 tot 3k). Na uitzetten, even wachten, weer starten en het is tijdelijk weg.
Zou de ketting toch iets te slap staan?

Zou kunnen hij nog iets te slap staat.Even een halve slag vaster proberen.Let wel goed erop dat de ketting niet te strak komt staan.
Ik neem altijd huishoud folie wat ik overal in en tussen prop om te voorkomen dat er iets in het blok fikkert
 
Een naks die niet goed staat geeft toch ratelend geluid een niet een tikkend geluid? Heb op mijn Honda's wel eens kapotte spanners gehad en dat was ratelend geluid en ging niet weg met meer toeren. Was juist duidelijker hoorbaar bij bepaalde toerentallen.
 
Gister had ik een dag vrij en maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Alles uitgebouwd wat nodig was en eens een kijkje genomen onder het kleppendeksel. Het doel was de NAKS te vervangen, maar toch maar gelijk alle klepspelingen gemeten. Aan de inlaatzijde waren 3 kleppen net onder de 0,10 en nog een die net op het randje zat. Aangezien ik toch shimmetjes moest gaan halen, toch maar besloten die gelijk mee te pakken. De rest zat allemaal netjes binnen spec. Alles ging eigenlijk best goed, tot ik de nokkenassen op tijd had en de C-clips terug de kop in wilde schuiven. Die van de uitlaatzijde viel het blok in. Even de endoscope erbij gepakt en toen kon ik zien dat die halverwege de voorste geleider vast zat. Even eruit gehengeld met behulp van een magneetje en vervolgens voorzichtig alles terug gezet.
Bij het afstellen van de handmatige naks de beschrijving van gixxer.com gebruikt. Stellen op 1/4 inch (zo'n 6,5mm) speling tussen de nokkenassen, zoals je dat met je aandrijfketting ook zou doen. Een paar keer de krukas een halve slag rondgedraaid om te checken en toen ik tevreden was, de spanner een kwartslag uitgedraaid. Timing nog een keer gecheckt en alles teruggebouwd.
Bij het starten van de motor net (wilde de vloeibare pakking een nachtje laten drogen) moet ik zeggen, dat het echt vele malen soepeler ging! Stationair ook veel rustiger. Na een tijdje kwam er echter een licht getik bij de nokkenasketting vandaan. Ik heb nog niet met de motor gereden, gezien het daarna begon te plenzen. Anyway... Het doet zich dan echt alleen met stationair voor. Toerental iets verhogen met een streepje gas en het is weg (ook bij een verhoogd toerental; 2 tot 3k). Na uitzetten, even wachten, weer starten en het is tijdelijk weg.
Zou de ketting toch iets te slap staan?
Altijd spannend die ongelukjes _O-_O-

Ik heb de eerste keer gefaald mijn naks goed terug te monteren (bij de K8 zit 1 bout achter het frame dus kom je moeilijk bij als je het verkeerd probeert te doen) met als gevolg dat er nogal wat olie en rare geluiden uitkwamen bij de testritjes. Duurde ff voordat ik helemaal door dat ik toch echt gewoon dat gasklephuis los moet halen ipv door te blijven priegelen en kloten.

De tweede keer heb ik een shim in een oliekanaal laten vallen. Shim #15 B|B|B|. Ik moest er daarna nog 1 _O-

Kan er nu om lachen, maar toen vond ik het maar kwalitatief uitermate teleurstellend. :X_O-
 
Een naks die niet goed staat geeft toch ratelend geluid een niet een tikkend geluid? Heb op mijn Honda's wel eens kapotte spanners gehad en dat was ratelend geluid en ging niet weg met meer toeren. Was juist duidelijker hoorbaar bij bepaalde toerentallen.

De een noemt het tikkend de ander ratelend ?

Dr Strangelove Movie GIF
 
Zou kunnen hij nog iets te slap staat.Even een halve slag vaster proberen.Let wel goed erop dat de ketting niet te strak komt staan.
Ik neem altijd huishoud folie wat ik overal in en tussen prop om te voorkomen dat er iets in het blok fikkert
Huishoudfolie... Godverdomme handig!
Ga 'm wel iets vaster proberen te zetten. De draad is vrij grof, dus een halve slag is wellicht wat veel.
En wat rijden jullie weinig met die SRAD'jes. Rond de 30k allemaal. Staan jullie alleen maar te poetsen ofzo? :+
Bij mij staat er 71k op de teller. Ik ben daar zelf nu 4k van schuldig.

Dat andere was wel even spannend ja... Mooie leer momenten! Soms ben je ook gewoon te eigenwijs, wil je het snel doen, maar kost je uiteindelijk gewoon extra tijd om op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Huishoudfolie... Godverdomme handig!
Ga 'm wel iets vaster proberen te zetten. De draad is vrij grof, dus een halve slag is wellicht wat veel.

Gewoon een tikkie meer geven is ook goed , helpt dit niet dan terugzetten. Wellicht hoor je de kleppen nu ietsje meer omdat ze eerst te vast zaten.Dat het nu de oliedruk is wat alles strakker zet.
 
Gewoon een tikkie meer geven is ook goed , helpt dit niet dan terugzetten. Wellicht hoor je de kleppen nu ietsje meer omdat ze eerst te vast zaten.Dat het nu de oliedruk is wat alles strakker zet.
Het kwam wel heel duidelijk van de ketting kant van het blok. Ga er wel nog eens mee aan de slag en een goede rit alles warm rijden, dan zien we wel weer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan