Suzuki GSX-R 600&750 deel 8: Een nieuwe topic impuls!

die pc5 doet wel wat, maar heel goed mogelijk dat je dat vrijwel niet merkt stationair. Dat merk je met name onder belasting/rijden. Dus je moet dat ritje even doen zonder de pc om goed te vergelijken. Maar grote kans dat probleem er nog steeds is.

temp van 100 graden is normaal. thermostaat gaat ook pas ietsje boven de 100 open.
 
Even voor de duidelijkheid;
Je probleem is alleen een soort trilling?
Je merkt verder geen vermogensverlies, slecht lopen, ploffen oid?
En de monteur zegt dat er niks aan de hand is?

Dan is naar mijn mening tand versprongen of op 3 poten lopen uitgesloten.

Wat nog wel kan; kettingset foutje? Die is tegelijkertijd vervangen. Te strakke klinknagel, achterwiel scheef er in, krom kettingwiel, etc.

Maak anders een filmpje, dat helpt het meest denk ik.
 
Net een stuk gereden zonder PC. Motor lijkt hetzelfde, dan wel soepeler te lopen (??). Er is overigens ook een dynojet quickshifter aanwezig (die deed het vanzelfsprekend nu niet, deze wordt aangestuurd via de pc). Ook dacht ik toen ik stopte een extra geluidje te horen aan de rechterkant, onderin (niet de naks). Maar goed, als je in deze (troubleshooting) modus zit is ieder geluidje of gevoel 'verdacht'.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid;
Je probleem is alleen een soort trilling?
Je merkt verder geen vermogensverlies, slecht lopen, ploffen oid?
En de monteur zegt dat er niks aan de hand is?

Dan is naar mijn mening tand versprongen of op 3 poten lopen uitgesloten.

Wat nog wel kan; kettingset foutje? Die is tegelijkertijd vervangen. Te strakke klinknagel, achterwiel scheef er in, krom kettingwiel, etc.

Maak anders een filmpje, dat helpt het meest denk ik.
Aanzienlijk meer trillen (tot aan het plezier uit het rijden halen toe), voelbaar zowel in de clipons (beide kanten), als tank, als pegs, eigenlijk de hele motor. Tevens vermogensverlies (de extra midrange power van na de PC tune mis ik nu) en 'rauw' lopen. Hij draaide 'voor' de klus zo soepel als een mes door de boter, zeker icm de quickshifter een genot om te rijden. Tevens merkte ik toen ik 'm na de klus ophaalde, na het starten, dat een klein revje 'later' pakte dan normaal, dat viel me meteen op. Normaal hoefde ik maar naar het gashendel te kijken of hij ging al.
Wat zou je op het filmpje willen zien?

Wellicht noemenswaardig: Voorheen, als ik vroeg terugschakelde en hij vanuit hoog in de toeren terug liep, kon er nog wel 's een pop/bang te horen zijn. Dat is nu niet meer het geval.
Ook lijkt er meer rook uit de uitlaat te komen bij stationair lopen, na het starten. Dit verminderd na verloop van tijd. (wellicht eerder niet op gelet, maar denk vermeld het toch maar even).

Kan het zijn dat er met de klepspeling controle eea toch is aangepast/niet goed is gegaan? En dit genoemde symptomen als resultaat geeft?
 
Laatst bewerkt:
dat klinkt toch alsof er een cilinder niet helemaal lekker meedoet. uitlaatbocht temperaturen al gemeten? ;)
 
Zou ik graag willen, maar heb geen (infrarood) thermometer
[edit; een vriend heeft er eentje liggen. Leuk tripje op en neer met de Duc dit weekend dus.]
 
Laatst bewerkt:
Bij mn gsxr750 uit 07 zie ik dat rondom de naks het aardig zwart aan het worden is. Staat nu iets van 36k op de teller. Hoe kan ik checken of die spanner nog goed is? Rijdt verder prima overigens, maar aangezien ik wel een nieuw pakking wil plaatsen wil ik meteen even de tijd nemen om het te controleren
 
Zo lang er niks ratelt bij een warm blok is dat ding nog wel in orde. Als er een beetje olie lekt is een nieuwe pakking wel slim natuurlijk
 
Ok, ik heb het volgende aan de gang:
Mijn GSXR600 K4 met 26dkm kreeg steeds meer last van het wellicht bekende naks (nokkanaskettingspanner, leuk voor 3x woordwaarde @ scrabble) geratel.

- Nieuwe OEM naks gemonteerd
- Klepspeling controle
- Bougies vervangen
- 1x bobine vervangen
- Nieuwe ketting+tandwiel
Hallo allemaal ik breek even in :)
Het beste was geweest om ook een nieuwe nokkenas ketting te laten plaatsen. Enkel een nieuwe NAKS plaatsen op een te lange NOK-ketting is vaak zinloos.
Geen idee waarom de motor trilt . Dat kan van alles zijn.
 
wellicht noemenswaardig: er is een preventief een bobine vervangen omdat deze losser/niet goed leek te zitten.
Feitelijk is er niet veel veranderd behalve de PC mapping dat had je al uitgesloten . Plus je NAKS bougies en die vervangen B-dop ! Dat zou een reden kunnen zijn . Of er hangt gewoon ergens een connector en of vacuüm-slangetje los.

Zijn het wel de juiste bougies met de correcte warmte graad? Zit het luchtfilter wel goed vast.

1711828728566.png
 
Zou ik graag willen, maar heb geen (infrarood) thermometer
[edit; een vriend heeft er eentje liggen. Leuk tripje op en neer met de Duc dit weekend dus.]
Niet te moeilijk denken, infrarood thermometer is leuk maar niet noodzakelijk. Een plantenspuit of een injectie spuit waar je een gericht straaltje water mee kunt spuiten werkt zelfs veel makkelijker. Een spuitbus remreiniger of wd40 werkt ook prima. Motor starten en gelijk op iedere uitlaat bocht afzonderlijk spuiten en je ziet gelijk of er 1 koud blijft.
 
Niet te moeilijk denken, infrarood thermometer is leuk maar niet noodzakelijk. Een plantenspuit of een injectie spuit waar je een gericht straaltje water mee kunt spuiten werkt zelfs veel makkelijker. Een spuitbus remreiniger of wd40 werkt ook prima. Motor starten en gelijk op iedere uitlaat bocht afzonderlijk spuiten en je ziet gelijk of er 1 koud blijft.

maar zie je ook welke heter loopt?
 
zo'n thermometer kost ook weer niet de wereld, 2 tientjes moet je een aardig end mee komen.

maar dit gaat meer om de vraag of een cilinder wel of niet goed mee doet. Ter referentie: mijn blok liep eerst niet goed. Hij startte en maakte toeren, maar de bochten van Cil 3 en 4 waren 90 graden, 2 was 50 en 1 was 20 graden. Daar kun je die watertest prima op doen, zelfs de handtest 😅. Maar meten is weten.

( voor de feel good happy-enders onder ons: @-bassie- en ik kwamen er achter dat ik de bobinestekkers van cil 1 en 2 om had omgewisseld. Daarna probleem opgelost )
 
zo'n thermometer kost ook weer niet de wereld, 2 tientjes moet je een aardig end mee komen.

maar dit gaat meer om de vraag of een cilinder wel of niet goed mee doet. Ter referentie: mijn blok liep eerst niet goed. Hij startte en maakte toeren, maar de bochten van Cil 3 en 4 waren 90 graden, 2 was 50 en 1 was 20 graden. Daar kun je die watertest prima op doen, zelfs de handtest 😅. Maar meten is weten.

( voor de feel good happy-enders onder ons: @-bassie- en ik kwamen er achter dat ik de bobinestekkers van cil 1 en 2 om had omgewisseld. Daarna probleem opgelost )
Dat zou een bak zijn, als de bobinestekkers verkeerd zitten. Zeker na al een keer gecontroleerd te hebben. Ga er niet van uit maar aan de andere kant fijn als dat de oplossing zou zijn 8)7
 
Niet te moeilijk denken, infrarood thermometer is leuk maar niet noodzakelijk. Een plantenspuit of een injectie spuit waar je een gericht straaltje water mee kunt spuiten werkt zelfs veel makkelijker. Een spuitbus remreiniger of wd40 werkt ook prima. Motor starten en gelijk op iedere uitlaat bocht afzonderlijk spuiten en je ziet gelijk of er 1 koud blijft.
Remreiniger heb ik nog liggen, is dat niet wat te gortig spul? 😅 Is Dasty ook goed? 😁
 
Bobine stekkers zou kunnen, maar dan hoort hij niet zijn originele vermogen op de testbank te halen ;)
Waterspuit is ook voldoende. Je zie dan gauw genoeg of er eentje veel eerder heet is, of dat er eentje achterblijft.
 
  • Eens
Waarderingen: Pilz
ik denk ook niet dat de bobines bij jou verkeerd zitten om bovengenoemde reden. Eerst maar eens vaststellen of ze alle 4 (ongeveer) even warm worden, vandaar kun je verder zoeken😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan