oldskoolgsxr
MF veteraan
- 3 jun 2013
- 1.335
- 2.005
Ik denk niet voor dit model. Het zou ons opgevallen zijn.
Verbeter mij als ik fout zit.
geen tijd en geld in die 6-zuiger klauwen steken, levert alleen maar meer miserie en ergernis op. het is brol, het net staat er vol mee.
4-zuiger klauwen monteren en klaar. remmen minstens even goed, wegen minder en zien er ook beter uit (maar dat is puur persoonlijk)
... Alleen maar prul, die 6-zuiger Tokico`s?
Mwah, niet in alle gevallen, dat is wel zeker.
Op mijn zx9-r zitten de 6 zuiger tangen ook. Vanwege lange stilstand nieuwe afdichtingen gemonteerd. De rubbers in die revisieset waren zeker niet taps. En nu, na montage, remt het geheel zeer strak, en goed. Zonder te faden o.i.d. En de remzuiger komen ook weer heel mooi terug. Ontluchten ging ook zeer makkelijk.
..een revisie garandeert niks, het is pure loterij
+1!Rare opmerking.. goede revisie heeft hoge kans van slagen.
Bij Ts was dat niet het geval. voor hoelang blijft het goed als het wel effect heeft gehad?Rare opmerking.. goede revisie heeft hoge kans van slagen.
Een op zich hele terechte vraag. Ik vind dat het antwoord van iemand die een motor met een 6-zuiger remtang LANG in bezit heeft gehad het meest hout snijdt. Iemand die de motor nog maar pas in bezit heeft, weet natuurlijk niet goed hoe de vorige eigenaar de motor (lees remtangen/zuigers) onderhouden heeft.Bij Ts was dat niet het geval. voor hoelang blijft het goed als het wel effect heeft gehad?
Het is toch niet normaal dat je elk jaar je remklauwen moet reviseren?Ik heb meerdere van die "mooie" Tokico remklauwen gereviseerd en telkens met succes. Echter merk je dat je zo ongeveer het reviseren jaarlijks moet herhalen.
Reviseren help wat mij betreft maar tijdelijk - lees 1 hooguit 2 jaar.
Bij mijn weten is corrosie achter de stofringen het voornaamste probleem. Die verhogen de druk van de ringen op de zuigers en beperken de bewegingsvrijheid van de zuigers.
Als daar geen maatregelen tegen worden genomen, de stalling vochtig is, het een woon werk fiets is of er slechte revisie sets gebruikt worden.. dan kan ik me voorstellen dat de problemen snel terug zijn.
Heeft alles te maken met precisie. Sommige mensen kijken met verversen niet verder dan de pomp en de ontluchtingsnippel. Dan kan een remklauw er niets aan doen als ie uiteindelijk vol komt te zitten met stroop..
Zie edit. Verder valt er van alles te verzinnen. Heel veel mensen hebben blind vertrouwen in bepaalde nieuwe dingen. Terwijl de werking daarvan afhangt van andere factoren zoals montage en in geval van zulke klauwen de staat van de zitting.
Op mf komen vaker topics voorbij over remmen en revisies. Zelden begint dat met de vraag of en hoeveel de zuigers terug trekken. Naar mijn idee dé indicator voor de staat van de klauwen.
Zal echt niet beweren dat het de beste klauwen zijn want dat vind ik ook niet. Maar afhankelijk van het gebruik en voor circuit allicht zonder stofringen.. zou ik vers gereviseerde klauwen nog een kans geven.
Maar stel dat je gelijk hebt en dat niet alle zuigers even hard op de schijven drukten, dan pomp je snel een 2e keer en een derde en vierde keer.
Lekkage zou ook nog kunnen maar lijkt me dat het probleem dan voor het rijden al merkbaar is?
Aha, interpreteerde je dat zo! Dat was niet wat ik probeerde te vertellen.. normaal gezien lijkt me de druk 'altijd' genoeg om alle zuigers tegen de blokken te krijgen. Ook als stofringen wat klemmen. Maar de zuigers terug trekken is afhankelijk van de flexibiliteit van de keerringen, soort geheugen functie. Als dat niet lekker werkt komen de blokken niet mooi vrij en krijgt het spul minder kans af te koelen. Want daar lijkt het probleem naar mijn idee het meest op.. een warmte/koeling probleem.