Suzuki GT250-X7

Washi

Die hard MF'er
16 jul 2008
314
3
Alphen a/d Rijn
Volgens mij is de tijd rijp om mijn oude X7, momenteel verspreid over allerlei dozen, weer op de weg te gaan krijgen. Dit wordt waarschijnlijk geen topic dat gaat draaien als een trein, maar de opbouw zal (hopelijk) gestaag vorderen. Hij is klaar als hij klaar is.

Eerst het verhaal achter deze X7. Hij is in 1979 door mij, 2e hands, aangeschaft bij motoren de Valk (zo heette het dacht ik) in Valkenburg ZH. Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik er meerdere jaren op gereden om hem vervolgens, in een vlaag van verstandsverbijstering, te verkopen aan het Haags Motor Centrum.
Jaren heeft het geknaagd (spijt), en een kleppenhok kon mij niet bekoren, dus in 1991 moest ik gewoon weer een X7 hebben. Na wat zoeken kwam ik er achter dat deze dun gezaaid waren. Via een maatje bij de politie kwam ik er achter dat mijn X7 nog bestond en ik heb de toenmalige eigenaar benaderd en mijn eigen motor weer teruggekocht. Ik heb hem toen eerst volledig gereviseerd (rijwielgedeelte en motorblok) en een paar jaar happy rondgereden.
Totdat ik,tijdens het scoren van een paar nieuwe bougies, mijn huidige motor tegenkwam bij een dealer, een Honda NT650 Hawk GT. Ik weet het, kleppenhok.... Maar een Hawk is anders! Gaat ook nooit meer weg :N .
De X7 heb ik toen gestript en opgeslagen in dozen, die ik net zwetend en puffend weer tevoorschijn heb getrokken.

Ik wist dat de cilinders toen aan de 1mm (laatste) overmaat zaten en de krukasreviseur mopperde over overmatige slijtage aan de krukpennen. De pennen moesten opgebraamd worden om een juiste passing te krijgen. Ik wist dus dat ik iets moest doen en heb in de afgelopen jaren een gebruikt blok op de kop getikt. Deze cilinders waren nog niet opgeboord en ik ga er dus van uit dat de krukas nog niet (of slechts eenmaal) uit elkaar is geweest (hoop ik :X ). Dat wordt dus de krukas die in mijn X7 terecht gaat komen, na revisie.

Ik heb snode plannen om de X7 op te bouwen als TR250, of andere tijdsbeeldgetrouwe replica, om af en toe een SAM demo mee te knallen, maar hij moet ook gewoon de weg op kunnen.

Kortom, genoeg te doen! Maar kallumpies an ;)
Ik zal de voortgang zo veel mogelijk in dit topic gaan delen. Ook zal ik advies vragen aan alle 2-takt goeroes die hier ruim voorhanden zijn :Y

Foto's volgen nog. Maar toen hadden we nog geen digi camera's en nu zie je alleen maar dozen. ;)

Arend

ps. Eén van de redenen voor het wellicht traag verlopen van de opbouw is een chronisch gebrek aan sleutelruimte. Mocht iemand (in de regio Alphen a/d Rijn) een sleutelruimte weten dan houd ik mij aanbevolen! Moet het nu doen in een schuurtje van 3 bij 3 die ik deel met de Hawk, tuinmeubels en fietsen. O ja, en in de tuin staat nog een Hawk. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ga ik ook volgen :Y

Inmiddels wel schaars "spul" de X7 en de onderdeelprijzen worden ook steeds minder intressant -O-

Ploatie van de "mijne" terwijl ik een lekker bochtje neem bij Malmedy in de Ardennen :9
Heb de wielen omgebouwd naar gespaakte met Moradvelgjes en Gibson expansie's er onder gehangen. Verslavend geluidje :+ *D
full
 
Wat is het toch een mooie motor hé? :Y Ziet er strak uit, ook met die spaakvelgen. Ik heb al een achternaaf liggen voor een spaakwiel en het is zeker de bedoeling om gespaakte wielen te monteren.

Zojuist wat inspiratie gevonden op het net:
4000232_orig.jpg

Bron

Zoiets moet het gaan worden!
 
Vandaag het top-end van het originele motorblok gelicht.
d4e3d4d0-8123-404c-890a-b1b447e156e4_zps8123fae1.jpg

Ik weet nog dat hij destijds een aardige pluim rook kon neerleggen, vooral de linker cilinder. Dit is wel terug te zien op de foto. Ik had toen het idee dat het versnellingsbak olie was, gezien de kleur. Dat wordt dus verder graven om te kijken of de oorzaak te vinden is.

Verder valt mij op dat hij nog heel erg vet is. Top natuurlijk voor de duur dat hij opgeslagen heeft gelegen, maar gezien het rook gedrag (afgezien van de linker cilinder) vermoed ik dat er meer aan de hand is/was. Ik kan me niet meer herinneren of het olieverbruik hoog was, maar dat idee heb ik niet. Afstelling van de oliepomp was conform het boekje.
Wat is de ervaring van de meelezende X7 rijders, qua rook gedrag?

Omdat ik het blok verder uit elkaar ga trekken, ben ik op zoek naar wat speciaal gereedschap. Normaal gesproken lukt het allemaal wel, maar ik wil het nu wat beter aanpakken. Weet iemand waar, bij voorkeur in Nederland, een tegenhoudijzer voor de koppeling (bijvoorbeeld EBC CT022) en een poelietrekker voor het vliegwiel te koop is?

Verder was ik helemaal tevreden met de staat van de cilinders en de zuigers. Geen kras te bekennen en de hoonsporen zitten op sommige plaatsen nog in de cilinders.
 
Laatst bewerkt:
[…]dus in 1991 moest ik gewoon weer een X7 hebben. Na wat zoeken kwam ik er achter dat deze dun gezaaid waren.
[…]
Dat kun je wel zeggen. Ondanks dat mijn plaatsgenoot er 2 (3 :? ) in de schuur heeft staan, heeft mijn speurtocht mij enkele jaren terug weinig opgeleverd. Zo af en toe kijk ik nog wel eens met een schuin oog maar gelukkig(?) staat de schuur nu te vol.
 
Ik snap dat je het speciale gereedschap wil gebruiken wat Suzuki voor de X7 heeft gemaakt.

Maar het is origineel gewoon onbetaalbaar '(

zoeken op Ebay etc heeft voor mij nog geen resultaat opgeleverd :N

koppelingskorftegenhouder kun je zelf maken door een strip op een oude metalen koppelingsplaat te lassen of er 1 kopen bij motozoom etc

poelietrekker is ook zelf te maken

Enne Bart ik heb er op het moment maar 2 _O- _O- _O-

een rode en een blauwe

:W


Mijn X7 rookt als het blok koud is daarna alleen bij goed gas geven
ik gebruik Castrol TTS
en ik heb mijn oliepomp iets ruimer gezet

De X7 van Hans rookt ook als hij koud is maar daarna niet meer
hij gebruikt Quacker State dacht ik :$
 
Mocht je toch een beetje voor orgineel gaan..............zoals 'ie van mij nu is ......



full


Er komt waarschijnlijk ook de EU-apk aan............... voor onze brikken :r
In ieder geval de orginele uitlaten GOED bewaren :+ *D
 
Laatst bewerkt:
Oei oei oei, wat issie mooi! :}
Ik zelf zit ook na te denken over Gibsons, maar ik meen me te herinneren dat de levertijd zo'n beetje twee jaar is? Ik kan me een drama van Erik nog herinneren.......
Higgspeed is er ook nog, maar die vind ik persoonlijk niet echt om aan te gluren :N
Orginele uitlaten heb ik nog een dubbele set van liggen.

Is er sprake van een aardig gewichtsverschil tussen de gespaakte en gietwielen? Ik heb de indruk dat de gegoten versie zwaarder is, maar dat is een gevoel.

En ik zie je linker uitlaat roken. :+
 
Oei oei oei, wat issie mooi! :}
Ik zelf zit ook na te denken over Gibsons, maar ik meen me te herinneren dat de levertijd zo'n beetje twee jaar is? Ik kan me een drama van Erik nog herinneren.......
Higgspeed is er ook nog, maar die vind ik persoonlijk niet echt om aan te gluren :N
Orginele uitlaten heb ik nog een dubbele set van liggen.

Is er sprake van een aardig gewichtsverschil tussen de gespaakte en gietwielen? Ik heb de indruk dat de gegoten versie zwaarder is, maar dat is een gevoel.

En ik zie je linker uitlaat roken. :+

Bij Erik duurde het "iets" langer inderdied :+ Ik heb de wielen niet op de weegschaal gehad maar per stuk wegen ze als "dieplood" _O- Maar ja wat wil je, giet-techniek uit eind jaren 70............toen was alles 3 x over-be-meten en dus enorm "te" sterk :+

Maar dat de gespaakte wielen lichter zijn is een feit (en ik vind het mooier ).

De rechter uitlaat rookt ook , alleen niet zichbaar op het ploatie :9

Met de Gibson-pijpies op de X7 is het m.b.t. karakter ook een heeeeeeeeeeeel andere motor :9~ Bij de standaard uitlaten is de 6-de versnelling een soort overdrive en moet je met een beetje wind tegen al snel terug naar de 5-de -O- Met de Gibsons is de 6-de echt een versnelling geworden en gaat ook dan door tot het rode gebied *O* :9~ :9
Heb ook het voortandwiel 1-tandje groter en hij blijft maar doorgaan...............voor wat het waard is natuurlijk m.b.t. de snelheidsmeter O-) maar met een beetje bukken heb ik de naald al een paar keer tegen de 170 gehad :?
 
Laatst bewerkt:
ik heb er de raceuitlaten voor gr cor www.samracing.net
Over wat voor uitlaten hebben we het hier Cor? Ik bedoel vorm, staat van tuning en eventueel losse dempers? Prijs? Ik heb ze nu nog niet nodig, maar voor het budget is dat wel belangrijk.
Ik wil mijn X redelijk standaard houden qua tuning. Iets meer vermogen mag, maar om hem lang heel te houden en redelijk rijdbaar zal de tuning mild zijn.
 
Mooi! Mooi! Mooi!
En ik zie dat de Gibson stickers toch nog zijn nageleverd. :+


dank je

nee de stickers komen niet van Gibson
ze waren me een beetje zat omdat ik maar bleef vragen wanneer de uitlaten nou eindelijk eens klaar zouden zijn |( |( |(
stickers komen van iemand die ze niet ging gebruiken
 
Wat leuk, een X-7 topic. Mevrouw Duc heeft zo een ding in de schuur staan, en soms mag ik daar even een blokje mee rijden. Vreselijk leuk apparaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan