Suzuki Sixteen 125/150

Snelheid vond ik wel prima zo maar verbruik, brrr.
Zal de Forté Moto 1 en 2 er maar eens in mikken, wie weet is alles ook flink vuil, er is weinig gereden met het beestje.
Forté. Ik lees: "Elke denkbare storing aan uw motor is te voorkomen en te verhelpen zonder hoge kosten."
Zal wel. Lijkt me zoiets als vroeger de wonderbare poeders van dr Mann.
 
Heerlijk weer ☀️ en ik moest naar de tandarts toe, tijd om de six eens te wekken.
Uiteraard starten en lopen, niks geen druppellader 🤭
Tanken 😵‍💫en kwam op een verbruik van 1:33🤩
Inmiddels heb ik hem al 8 jaar in bezit
 
Hier ook afgelopen week de sixteen uit de schuur getrokken,
sleutel om en niets aan het handje, gas erop en naar het werk,
achteraf was ik daar ook wel aan toe.
Alleen de 1:33 haal ik niet, zijn te kleine stukjes met veel remmen en
optrekken, maar toch nog makkelijk de 1:25 halen 8-)
 
Aangezien ik gisteren zo lekker bezig was met het laten glimmen van een Yamaha Diversion 900 uit 1995,
dacht ik gisteravond eens mij te gaan verdiepen in mijn Sixteen 150cc, er zit al vanaf aanschaf een voor
toen nog niet te vinden rammel rechts achter, ik kon bij aanschaf al horen dat het niet motorisch was,
dus toen de gok genomen.
Na zeer veel zoeken en lezen in dit topic vond ik een bericht wat verdacht veel op mijn rammel leek,
ook las ik wat over Dr. Pulley sliders, dus als je dan toch bezig gaat, dan alles maar eens loshalen en
goed schoonmaken en smeren waar noodzakelijk is.
Nou dat was niet onnodig, luchtfilter was nog brandschoon, zelfs de motorolie was nog behoorlijk
helder, er zat nog genoeg olie in het carter gedeelte, maar de rest had toch echt wel wat technische
liefde nodig.
Als alles goed is gegaan is de rammel weg (vanuit de achterremklauw), de vario weer stofvrij en
gesmeerd waar nodig, de koppeling ook weer schoon en de naaldlager weer in het vet gezet,
dat wat ik er voor nu op gereden heb, klinkt en trekt alles weer net wat frisser.

Heb alleen nog gezocht naar wat er nog aan opties zijn qua Vario set (Malossi of Polini)
en banden, want vind de voorband echt ieniemienie, zou daar bv straffeloos een 120-80-R16
op mogen, dan heb je voor en achter gelijk, ziet er dan ook beter uit, maar dan moet het wel passen qau
breedte van de velg
En een andere uitlaatdemper staat nog op mijn lijstje, puur voor een iets zwaardere geluid, maar las
verhalen over een Gianelli uitlaat wat uiteindelijk uit elkaar valt, beetje zonde voor zo'n bedrag.
Ach, en wie weet ga ik opzoek naar een iets zwaardere scooter (250/300cc), heb deze gekocht om te
zien of het wat voor mij is als woon-werk en voor de fun, als ik toertochtjes maak, dan pak ik toch echt wel
de Tracer 900


P1000720a.jpg
P1000721a.jpg
P1000722a.jpg
P1000723a.jpg
P1000724a.jpg
P1000725a.jpg
P1000726a.jpg
P1000727a.jpg
P1000728a.jpg
P1000733a.jpg
P1000735a.jpg
 
Koelvloeistof sixteen ,
Koelvloeistof lekt uit gaatje onder de waterpomp. Dit is een aardige tijdrovende operatie olie aftappen koelvloeistof aftappen, uitlaat en achter brug moet eraf en de dynamo deksel eraf . Daarbij de nodige onderdelen vervangen dit is veelal voortijdig te voorkomen door op tijd je koelvloeistof te vernieuwen echt vernieuwen dus niet ff een scheutje nieuw erin !!!systeem doorspoelen gedistilleerd water en nieuw erin uiteraard ook ontluchten
 
Ik kan melden dat ik geen Suzuki Sixteen meer heb, deze heeft een nieuwe eigenaar gevonden
in Stadskanaal.
Nu al een tijdje aan het kijken geweest naar een mogelijke opvolger, maar nu die weg is mis ik
een motorscooter best wel, al geprobeerd om tot een deal te komen met een Yamaha X-max 250
modeljaar 2011/2012, man wat duur, iedereen denkt dat ie een gouden heeft.
as zaterdag maar eens kijken bij een Kymco Downtown
 
Hij hield in bij de 112km/h _O-

Nee, ik had hem vorig jaar gekocht om te zien of het wat voor mij was als woon-werk en in de omgeving,
want de Yamaha Tracer 900 pak ik niet zo snel uit de schuur als de fiets of scooter, en ik ben best wel zuinig
op de Tracer, en vind het dan zonde dat hij op mijn werk staat waar iedereen eraan kan zitten of zijn/haar fiets
naast kan zetten.
Dus de Suzuki gekocht en getest, leuk dat zekers, maar niet echt snel te noemen, pas nog ermee op de snelweg
gereden, inhalen gaat gewoon niet veilig lukken, banden moesten vervangen worden, geen zijstandaard erop,
ik wou er eigenlijks een Polini vario in zetten en een andere uitlaat...en dat om iets sneller op te trekken en 5km/h
sneller te kunnen.

Dus morgen maar eens kijken voor een 350cc scooter, die zou een top van 145km/h hebben, past de helm gewoon
onder het zadel (dus geen topkoffer nodig), iets andere hoek met zitten voor meer comfort, en wat betere looks.
 
Nou dit is hem geworden.....totaal niet te vergelijken met de Sixteen, nog rapper op de 80km/h
een top op de teller van 140km/h, en het zit een stuk stabieler, en bij 100km/h doet hij volgens
de board computer 1:30...tot nu toe al zeer blij mee

IMG_5816a.jpg
IMG_5818a.jpg
 
Ik zit te denken om aan een sixteen 150 , weet iemand waar ik op moet letten, hij heeft kilometerstand van 30.000km en is 10 jaar oud. Weet eigenlijk ook niet of dit een 2 of 4 tact is 🤭.
 
Ik zit te denken om aan een sixteen 150 , weet iemand waar ik op moet letten, hij heeft kilometerstand van 30.000km en is 10 jaar oud. Weet eigenlijk ook niet of dit een 2 of 4 tact is 🤭.
Is een 4 takt met injectie vloeistof gekoeld .Goed naar de remschijven kijken , deze lopen snel in (veel te zacht en slijten nog harder da de zachtste remblokjes) EBC schijven zijn beter en goedkoper .Speling op de remklauwen ,dan slijten de remblokken scheef af . Of er geen schotten loszitten in originele demper . Dan ben je klaar voor ongeveer 750 eurtjes origineel als die nog te krijgen is. Bij mij zit er er een giannelli g4 op RVS met bocht iets over de 300 eurtjes :]👍. Iets meer geluid maar zeker niet te luid. Heb er ooit ook eens een giannelli Iperscooter RVS onder gehad maar die scheurde overal :r . Verder letten op koelvloeistof lekkage waterpomp en radiateur . De algehele staat natuurlijk .
 
Thanks Jowie. Dus toch 4 tact. Nou remschijven zijn aardig goed zelf te vervangen en rede betaalbaar, maar lekkage aan radiateur wordt natuurlijk kostbaarder. Vraag me ook af wat kleppen nazien kost bij scooterzaak, kan ook wel aardig in papieren lopen.
 
Thanks Jowie. Dus toch 4 tact. Nou remschijven zijn aardig goed zelf te vervangen en rede betaalbaar, maar lekkage aan radiateur wordt natuurlijk kostbaarder. Vraag me ook af wat kleppen nazien kost bij scooterzaak, kan ook wel aardig in papieren lopen.
Kleppen stellen is binnen 1uur goed te doen. 2 kleppen met stelschroefjes. Kan zijn dat de klepdeksel pakking vernieuwd moet worden. Motorolie 10W40 halfsynthetisch. Achterwiel tandwiel overbrenging 80W90.. Zo rij ik al 84.000 k.m.👍😊
 
Jowie bedankt voor je reactie. Ga er nog eens rustig over nadenken. Ik vind het toch best wel lastig om te kopen omdat ik deze scooter totaal niet ken en ben huiverig om een miskoop te doen.
Wordt vervolgd
 
Jowie bedankt voor je reactie. Ga er nog eens rustig over nadenken. Ik vind het toch best wel lastig om te kopen omdat ik deze scooter totaal niet ken en ben huiverig om een miskoop te doen.
Wordt vervolgd
Slim besluit 👍 Ik ken iemand die impulsief ook een SIXTEEN gekocht had particulier . Het bleek een ramp te zijn ,zag goed uit maar daar was ook alles mee gezegd .Te duur betaald en totaal versleten overbrenging ,kapotte klepdeksel pakking met overmatig veel kit gemonteerd enz. Heeft op op aan raden het ding gouw van de hand gedaan met flink verlies.:N
 
Wat ook vervelend is bij de SIXTEEN is een overijverige toerental begrenzer :r Ze gaan te vroeg de begrenzer in .Dit is vast gesteld op een vermogens testbank .:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan