Suzuki SRAD niet boven 6000 toeren na carb synchronizatie

Zeebaars

Rookie
21 feb 2011
24
0
Delft
Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken: ik heb laatst de carburateurs van mijn motor (Suzuki gsx-r600 uit 2000) laten synchronizeren. Voor het synchronizeren liep de motor niet echt lekker tijdens stationair draaien. Ook als ik reed op constante snelheid, liep de motor een beetje 'bokkig'. Maar doortrekken en hoge toeren maken was geen enkel probleem.

Toen ik de motor na lange stilstand in de winter (met volle tank) weer van stal haalde, was dat gedrag erger geworden. Dus, moto forte erbij en weer rijden. Dat leverde veel verbetering op, maar het bokkige gedrag was toch nog aanwezig, dus vandaar de carburateurs laten synchronizeren.

Inderdaad, tijdens synchronizeren was er duidelijk 1 carburateur die flink bijgesteld moest worden. Zogezegd zo gedaan: motor liep daarna netjes stationair. Vrijwel direct na het wegrijden merkte ik echter dat de motor met geen mogelijkheid tot boven de 6000 toeren te krijgen is. In hogere versnellingen zelfs minder, kom dus op het moment niet boven de 50km/h. Als je bij die 6000 toeren in de buurt komt gaat ie hefig horten en stoten. Volgens mij betekent dat dus een tekort aan brandstof in de cylinders.

Terug gegaan naar die monteur en hij kijkt er nog ff goed naar. Is de stagiair daar vergeten een slangetje goed aan te sluiten (tank ontluchting geloof ik?). Nog ff op de bok daar in zn vrij gekeken of ie nu goed draait in de hogere toerentallen en dat zag er weer goed uit. Ik rijd weer weg, nog steeds hetzelfde probleem! Die monteur weet het verder ook niet en heb op dat moment geen zin om voor een paar honderd eu de motor te laten repareren, dat doe ik liever zelf.

De hoofdverdachten zijn voor mij de carburateurs. Ik ben van plan een revisie setje te halen en de naalden etc te vervangen. En misschien ultra-soon reinigen?

Maar ik blijf het wel heel vreemd vinden dat op het ene moment er geen vuiltje aan de lucht is m.b.t. brandstof toevoer en na die synchronizatie plotseling wel. Hoop eigenlijk dat er bij jullie een lampje gaat branden over wellicht andere oorzaken die verstandig zijn om te checken voordat ik met de carburateurs aan de slag ga?

Heb trouwens na synchronizatie een half flesje profi fuel max bij de benzine gegooit (zou het hele brandstof systeem moeten reinigen van afzettingen etc) maar dit heeft geen resultaat opgeleverd.
 
Wat waomoto beschrijft is allereerst de vraag of het probleem al opgelost is. Alleen gebruikt hij helaas niet de juiste leestekens.
Wat hij vervolgens beschrijft is wat volgens hem de oplossing voor het probleem van TS zou kunnen zijn. Alhoewel als je het zo leest dan is dit DE waarheid en enige oplossing.
 
Wat waomoto beschrijft is allereerst de vraag of het probleem al opgelost is. Alleen gebruikt hij helaas niet de juiste leestekens.
Wat hij vervolgens beschrijft is wat volgens hem de oplossing voor het probleem van TS zou kunnen zijn. Alhoewel als je het zo leest dan is dit DE waarheid en enige oplossing.

Voordat de motor synchroon is gesteld, liep hij goed (dus ik neem aan ook netjes boven de 6000tpm) alleen stationair bokkig.

Na het synchroon stellen liep hij netjes stationair, maar wil niet meer boven de 6000tpm komen.

Zo interpreteer ik het (los van alle zeebaarzen)

Er is dus ergens aan geschroefd, waar niet aan geschroefd moest worden.
Ik zou in zijn situatie, die monteur er op aanspreken en kijken naar een oplossing.

Ik zou er niet zomaar andere sproeiers erin gaan draaien, pas als je alle andere dingen hebt uitgesloten ...
 
Wat waomoto beschrijft is allereerst de vraag of het probleem al opgelost is. Alleen gebruikt hij helaas niet de juiste leestekens.
Wat hij vervolgens beschrijft is wat volgens hem de oplossing voor het probleem van TS zou kunnen zijn. Alhoewel als je het zo leest dan is dit DE waarheid en enige oplossing.
Zo las ik het ook, en het klopt van geen kant.
Als je zn berichten bekijkt, is grotere sproeiers, vlotterhoogte aanpassen en pilot screw uitdraaien de oplossing voor elk probleem. Oom de problemen die niks te maken kunnen hebben met deze onderdelen... :/
 
geen interpunctie en ter plekke de stationairsproeierschroeven uitvinden geniale user dit niet stom tegen doen zo zijn er niet veel meer dus moet je er zuinig op zijn want je vlotters zullen tijdens het sychroniseren maar versteld zijn dan is het dus fijn als iemand dat even zegt

Zou hij de monteur in kwestie zijn?
 
Sorry voor mijn nl taal maar hij schrijft dat de srad bokkig loopt en dat komt vaak voor bij smerige carburateur,s en dat is het meest voelbaar ( bokkig)bij kleine gasklep opening ,en dat de srad niet goed loopt komt bij +/- 5000 / 8000 tm meestal omdat de vlotters te laag staan...
Ps
Ik ben er achter gekomen bij mijn gsx inazuma 750 na 20 keer de carburateur uit elkaar
Gehaald en veranderd te hebben loopt en rijd de motor nu goed .
 
Sorry voor mijn nl taal maar hij schrijft dat de srad bokkig loopt en dat komt vaak voor bij smerige carburateur,s en dat is het meest voelbaar ( bokkig)bij kleine gasklep opening ,en dat de srad niet goed loopt komt bij +/- 5000 / 8000 tm meestal omdat de vlotters te laag staan...
Ps
Ik ben er achter gekomen bij mijn gsx inazuma 750 na 20 keer de carburateur uit elkaar
Gehaald en veranderd te hebben loopt en rijd de motor nu goed .

Maar als je goed gelezen had, dan is het probleem dat de motor niet boven de 6000tpm komt.

En voordat hij de boel synchroon had gesteld, er niks aan de hand was behalve het bokkige stationair loop.

Je snapt toch wel dat er geen magische zeebaarsen zijn die stiekem de sproeiers van en carb kunnen wisselen?
Dus ik snap dan niet goed waarom je met die oplossing komt.
 
Sorry voor mijn nl taal maar hij schrijft dat de srad bokkig loopt en dat komt vaak voor bij smerige carburateur,s en dat is het meest voelbaar ( bokkig)bij kleine gasklep opening ,en dat de srad niet goed loopt komt bij +/- 5000 / 8000 tm meestal omdat de vlotters te laag staan...
Ps
Ik ben er achter gekomen bij mijn gsx inazuma 750 na 20 keer de carburateur uit elkaar
Gehaald en veranderd te hebben loopt en rijd de motor nu goed .

Dat de carbs bij jouw motor vies waren, en dat dan ook het probleem was, bij jou, betekend niet dat dat automatisch bij iedereen het probleem is.. Hopelijk kan je dat begrijpen.
 
Toch al weer een tijdje geleden dat ik zo'n bullshit leest van magische sproeiers en vlotterhoogtes...

Luister vooral naar @Zot en anderen die wel kennis hebben van zaken.

Suc6
 
Heren, ik ben vorig weekend bezig geweest om de carburateurs eraf te halen. Alles losgehaald, inclusief de 4 klemmen die over de verbinding tussen carburateur en inlaatspruitstuk liggen en de boel luchtdicht houden en met elkaar verbinden. Heb alle stappen in het werkplaatshandboek gevolgt.

De carburateurs zitten echter nog behoorlijk vast. Heb er redelijk aan getrokken, maar komt er niet zomaar vanaf. Is dit een beetje normaal? Moet je inderdaad serieus kracht zetten om de carburateurs eraf te halen of moet dit heel soepel gaan? Ben nu een beetje bezorgt dat ik ergens iets gemist heb en de boel kapot trek, maar zie verder nergens een verbinding die ik nog los zou moeten draaien...
 
Heren, ik ben vorig weekend bezig geweest om de carburateurs eraf te halen. Alles losgehaald, inclusief de 4 klemmen die over de verbinding tussen carburateur en inlaatspruitstuk liggen en de boel luchtdicht houden en met elkaar verbinden. Heb alle stappen in het werkplaatshandboek gevolgt.

De carburateurs zitten echter nog behoorlijk vast. Heb er redelijk aan getrokken, maar komt er niet zomaar vanaf. Is dit een beetje normaal? Moet je inderdaad serieus kracht zetten om de carburateurs eraf te halen of moet dit heel soepel gaan? Ben nu een beetje bezorgt dat ik ergens iets gemist heb en de boel kapot trek, maar zie verder nergens een verbinding die ik nog los zou moeten draaien...

Dat kan erg vast zitten idd. Als je de slangenklemmen los hebt zijn je carburateurs los. Maar ze zitten erg strak in het rubber ( O-) aghum!! :+ ), en met een groef en rand. Het zou misschien een beetje kunnen helpen als je er wat teflon-spray tussen weet te krijgen en dan vnl heen en weer bewegen. Wat verwarmen met een fohn wil ook nog wel eens helpen om het rubber iets meer soepel te maken.
 
Heren, ik ben vorig weekend bezig geweest om de carburateurs eraf te halen. Alles losgehaald, inclusief de 4 klemmen die over de verbinding tussen carburateur en inlaatspruitstuk liggen en de boel luchtdicht houden en met elkaar verbinden. Heb alle stappen in het werkplaatshandboek gevolgt.

De carburateurs zitten echter nog behoorlijk vast. Heb er redelijk aan getrokken, maar komt er niet zomaar vanaf. Is dit een beetje normaal? Moet je inderdaad serieus kracht zetten om de carburateurs eraf te halen of moet dit heel soepel gaan? Ben nu een beetje bezorgt dat ik ergens iets gemist heb en de boel kapot trek, maar zie verder nergens een verbinding die ik nog los zou moeten draaien...
Je kunt ev de rubbers verwarmen.

En iets pakken om mee te wrikken. Hefboom. Breekijzertje oid.

Uiteraard alles met beleid en voorzichtigheid. Zit benzine in de buurt, en het metaal van de carbs is broos.
 
:^

Een of ander slangetje dat op 1 van de rubbers van de injectie hoort. Zonder dat slangetje loopt ie boven 6000 rpm ruk.

Alstu:
Zoeken

Hier al naar gekeken? Dat zou mijn eerste stap zijn.
Op 1 van de aanzuigrubbers op je cilinder hoort een slangetje te zitten. Als dat slangetje er niet aan zit of verkeerd loopt ie boven de 6000 ruk...
 
Zo gaat lekker, als je bang bent de boel te beschadigen moet je al helemaal van carburateur afblijven.
Iedereen denkt zo maar even schoon maken en ondertussen en niet weten hoe en wat, afblijven zeg ik laat het iemand doen die weet waar hij naar moet kijken.
 
Hele late reactie, maar bedacht me net dat ik niet netjes heb laten weten hoe het nu afgelopen is, een klein jaar geleden.

Rechtstreeks tegen het advies van Wijnand in hierboven :) , heb ik dus wel zelf de carbs eraf gehaald en helemaal uit elkaar gehaald. Ik heb de carbs vervolgens ultrasoon laten reinigen en weer in elkaar gezet, met nieuwe pakkingen en 0-ringetjes. Bizar wat ze vragen voor een paar van die lullige stukjes rubber overigens. Maar goed, alles weer gemonteerd en motor liep weer als een trein! Ook het wat bokkige gedrag voor het synchroniseren is nu verdwenen *O* .

Denk dus dat er tijdens het synchroniseren een stukje vuil is losgeweekt en in 1 van de kanaaltjes van de carburateur is vast komen te zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan