Motor loopt niet stationair, ook niet na reviseren carbs.

10 okt 2021
25
42
Groningen
Hallo,

ik weet dat deze vraag vaak wordt gesteld maar ik zou toch graag jullie mening horen.

Ik heb een suzuki gs500 e uit '96. al sinds ik haar heb loopt ze eigenlijk niet stationair. De volgende dingen heb ik geprobeerd om het probleem te verhelpen,
ik heb eerst de stationair schroef gecontroleerd. Als ik deze onder de 3500 toeren zet valt de motor bij stationair lopen meteen uit.
Ik heb de bougies vervangen, de oude zagen er prima uit maar dit heb ik meer gedaan omdat ik toch bezig was.
De benzine tank heb ik schoongemaakt.
En ik heb de carbs uit elkaar gehaald, schoongemaakt met remreiniger en uitgespoten met een compressor. Hierna heb ik met een revisie setje de carbs gereviseerd.
Ik heb een lucht filter van K&N gekocht en de hoofd sproeier verwisseld met een maatje groter.
Ook tank ik altijd 98


Na dit alles is het probleem er nog steeds, het enig wat ik mij kan bedenken is dat ik de carbs niet goed heb schoongemaakt of dat het compleet ergens anders aan licht. Kan het bijvoorbeeld aan de kleppen liggen als deze gesteld moeten worden? Voordat ik haar naar de garage breng dacht ik, misschien heeft iemand die er meer verstand van heeft de gouden tip.

Groetjes,
 
Synchroon stellen doe je in tweeën eerst stationair en daarna stel je de gaskleppen/gasschuiven gelijk op een verhoogd toerental .
dat kan dus niet hè. als je het stat. doet en daarna bijregeld op verhoogd toerental, zijn ze niet meer geregeld op stat. je kan ze maar 1 keer regelen.
tenzij zoals bij Guzzi en andere motoren, waarbij je het stationnair toerental per carbu appart kan regelen. maar dan regel je eerst op verhoogd toerental door de gaskabels af te stellen, en daarna met de stationnair schroeven ze op stat. toeren gelijk te zetten.
 
dat kan dus niet hè. als je het stat. doet en daarna bijregeld op verhoogd toerental, zijn ze niet meer geregeld op stat. je kan ze maar 1 keer regelen.
tenzij zoals bij Guzzi en andere motoren, waarbij je het stationnair toerental per carbu appart kan regelen. maar dan regel je eerst op verhoogd toerental door de gaskabels af te stellen, en daarna met de stationnair schroeven ze op stat. toeren gelijk te zetten.
Andersom. Je stelt eerst stationair met vrije slag op de gaskabels en daarna stel je de vlinderkleppen of gasschuiven bij verhoogd toerental zodat ze ook bij half gas nog synchroon lopen. Alleen bij cv's heeft dat weinig zin, die dempen alles door de onderdruk.
 
Je stelt eerst stationair met vrije slag op de gaskabels en daarna stel je de vlinderkleppen of gasschuiven bij verhoogd toerental zodat ze ook bij half gas nog synchroon lopen. Alleen bij cv's heeft dat weinig zin, die dempen alles door de onderdruk.
hoe kan je stationnair afstellen met vrije slag als de gasschuiven/kleppen op de aanslag van de stationnaire schroeven liggen ? en regel je het toch met de speling van de gaskabels, regel je alle speling weg.
 
Ik ben totaal ondeskundig maar weet wel dat als je je stationair op de gaskabel gaat regelen dat je heel verkeerd bezig bent, synchen IS afstelling van de gaskleppen (en luchtschroef), dat KAN alleen maar met verhoogd stationair anders slaat de boel af... Wordt er gemierenneukt met 12 cijfers achter de komma over al dan niet verhoogd stationair, het blijft stationair.
 
hoe kan je stationnair afstellen met vrije slag als de gasschuiven/kleppen op de aanslag van de stationnaire schroeven liggen ? en regel je het toch met de speling van de gaskabels, regel je alle speling weg.
Stationair regel je juist met de aanslag schroeven. Dan wil je geen spanning op de kabel hebben. Als hij dan mooi stationair synchroon loopt draai je de kabels op tot een paar mm speling. Vervolgens geef je gas en stelt de kabels bij tot hij bij zo'n 3000 toeren nog steeds synchroon loopt. Natuurlijk eerst kleppen en mengsel stellen.
 
Stationair regel je juist met de aanslag schroeven. Dan wil je geen spanning op de kabel hebben. Als hij dan mooi stationair synchroon loopt draai je de kabels op tot een paar mm speling. Vervolgens geef je gas en stelt de kabels bij tot hij bij zo'n 3000 toeren nog steeds synchroon loopt. Natuurlijk eerst kleppen en mengsel stellen.
ok, jouw volgorde is net iets beter bedenk ik me nu, omdat er een kans is dat de speling op de gaskabels onvoldoende zou kunnen zijn. een heel kleine, maar ze is er ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan