Pitbike met YX140 motor loopt niet lekker na langere tijd

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi,

kennis van me heeft een pitbike (Orion heet dat merk) waaronder een YX140cc blokje hangt. Hier heeft hij 2 jaar terug paar keer mee rondgereden en dan stond hij stil in de garage. Toen hij draaide liep alles gewoon soepel en normaal.
Na lange tijd even proberen te starten maar wou niet lukken dus was het tijd om alles even te bekijken.

Ik heb ondertussen de volgende zaken al 2 keer volledig nagekeken/aangepast:
-timing bekeken: staat correct (vonkt mooi)
-compressietest: 150+ PSI
-kleppen gesteld: inlaat 7mm, uitlaat 10mm (0.003 en 0.004 inch)
-carburator + spruitstuk gedemonteerd, schoongemaakt en geblazen, montage met nieuwe pakkingen (reeds 2 keer)
-nieuwe bougie (2x nieuwe al, dus beide defect zou heel onwaarschijnlijk zijn)

Maar de blokje wil niet soepel draaien bij gas en daarbovenop blijft hij wat in toeren hangen om dan enkele seconden later terug in vrijlooptoerental te gaan.
De carburator is de standaard chinese carburator die hierop gemonteerd zat af fabriek bij de dealer waar de pitbike aangekocht werd. De instellingen van de lucht/mengselschroef staan op 1,5 draaien uit.
Ik weet dat zo'n chinese carburateur niet altijd de beste zijn, maar hij heeft hier soepel mee gedraaid, dus daar zoek ik (nog niet meteen) de oorzaak.

Ik heb een video gemaakt in een poging dit te illustreren. Hieronder mijn bevindingen:
-Het blijven hangen van het gas dacht ik in eerste instantie: hij zuigt ergens lucht. Dit heb ik gecontroleerd door remmenreiniger rondom de cilinderkop/spruitstuk/carburator te spuiten maar dan is er geen verschil in toerental --> Dit kan ik volgens mij uitsluiten?
-Het 'gas open en sputteren' lijkt mij dan weer op 'te rijk'. Maar mijn sproeiers zijn niet aangepast en voor zover ik weet de naald ook niet.
-Hij start best makkelijk



Na het lezen van de tekst en horen/zien van de video: waar zouden jullie het probleem aan wijten?
Input, tips and tricks: allen welkom!

Fijn weekend!!
 
Gek voorstel.

@Bramoto, als je op het aanbod van @Clank in gaat kan ik morgen middag/avond de carburateur bij je ophalen. Heb om 20:00 een afspraak in Brugge en kom langs afslag Wuustwezel. Dan kan ik de carburateur van het weekend voor je bij Clank afgeven als hij dat ok vind. Dan kom ik de Carburateur ook wel weer terugbrengen.

Bel dan voor de zekerheid ook even naar orionmotors.nl dat je een sproeier setje met naaldbuis wilt hebben. Vermeld er vooral bijdat je niet weet of het een jing ke of deni carburateur is.

Mocht ie na het bad het wel weer doen even kijken welke set past en heb je gelijk een reserve. Doet ie het na het bad niet kun je daar uit onderdeel gewijs wisselen tot ie het wel doet.

Idee?
 
Klinkt een beetje als je onsteking kastje (ecu), zijn daar de stekker verbindingen nog goed van geen corrosie.
Als je er echt niet uitkomt wellicht die eens uutwisselen miss lenen van iemand (kosten ook niet de hele wereld)
 
Gek voorstel.

@Bramoto, als je op het aanbod van @Clank in gaat kan ik morgen middag/avond de carburateur bij je ophalen. Heb om 20:00 een afspraak in Brugge en kom langs afslag Wuustwezel. Dan kan ik de carburateur van het weekend voor je bij Clank afgeven als hij dat ok vind. Dan kom ik de Carburateur ook wel weer terugbrengen.

Bel dan voor de zekerheid ook even naar orionmotors.nl dat je een sproeier setje met naaldbuis wilt hebben. Vermeld er vooral bijdat je niet weet of het een jing ke of deni carburateur is.

Mocht ie na het bad het wel weer doen even kijken welke set past en heb je gelijk een reserve. Doet ie het na het bad niet kun je daar uit onderdeel gewijs wisselen tot ie het wel doet.

Idee?
Heel erg bedankt beiden (@Clank ) voor het voorstel maar ik kan deze via een vriend ook eens gebruiken (of ik koop er eentje aan, kost niet zo veel zo ver ik zie). Much appreciated!!
Klinkt een beetje als je onsteking kastje (ecu), zijn daar de stekker verbindingen nog goed van geen corrosie.
Als je er echt niet uitkomt wellicht die eens uutwisselen miss lenen van iemand (kosten ook niet de hele wereld)
Eventueel een mogelijkheid. Waarom denk je aan deze piste? Geef dit gedrag daar tekenen van?
 
Remreiniger werkt naar mijn ervaring niet zo heel goed kwa lek zoeken. Deo werkt veel beter. Kun je nog eens proberen.

Verder als hij goed lopend is weg gezet hoef je niks aan de afstelling te doen. Stap niet in die valkuil.

Is het luchtfilter al vervangen/goed gereinigd? Een sponzen luchtfilter kun je vaak goed reinigen in benzine. Wel goed laten uitdrogen voor montage.
 
Remreiniger werkt naar mijn ervaring niet zo heel goed kwa lek zoeken. Deo werkt veel beter. Kun je nog eens proberen.

Verder als hij goed lopend is weg gezet hoef je niks aan de afstelling te doen. Stap niet in die valkuil.

Is het luchtfilter al vervangen/goed gereinigd? Een sponzen luchtfilter kun je vaak goed reinigen in benzine. Wel goed laten uitdrogen voor montage.
Deo kan ik zeker eens proberen, bedankt!

En de luchtfilter heb ik gereinigd met perslucht en zag er redelijk oke uit. Ik kan hem nog wat beter wassen.
Verdenk jij hier te arm of te rijk gedrag?
 
Beetje lastig, ben niet in de gelegenheid geweest om de filmpjes te luisteren.

Na die tijd is mijn hoofverdachte het brandstof systeem. Sproeiers en alles even uit de carburateur verwijderen en flink schoonmaken met carburateur spray. Uiteraard gaan draaien met frisse benzine.
In de tank zit op de benzinekraan vaak een filter, deze kan verstopt zitten. Om even te testen kun je heel de tank weg laten en even met een pet fles als tankje draaien. Dan sluit je rommel uit de tank uit.

Ook even een olie wissel doen. Op die chinese 4 taktjes komt het allemaal best krap. Eerst goed onderhoud op de rit hebben, daarna pas aanpassingen maken.
 
nevel maakt geen zak uit gezien de meestal minuscule openingen waar het door moet. vloeistof is zelfs beter : dat sluit "het gat" beter af waardoor ze sneller naar binnen gezogen wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan