Suzuki tu 125 x hobbelt als een hobbelpaard

Arnout.Pardon

Rookie
11 jan 2021
20
1
Sinds een dag of twee heb ik eindelijk een nummerplaat ontvangen voor men kleine Suzuki waar ik sinds een week of drie aan aan het sleutelen ben. Vandaag ben ik de eerste grote testrit gaan maken en na even stevig doortrekken (na een klein uurtje rijden, dus met warme motor) begon hij te hobbelen als ik aan zo'n 3000 rpm kom. (ik heb geen toerenteller dus is het een gok, kan ook minder zijn) Hij start makkelijk, draait stabiel, trekt vlot op en in neutraal gaat ie zoals normaal in hoge toeren. Als ik de choke opzet gaat zoals altijd de rpm omhoog en dat lijkt zowat het max aantal toeren dat hij wil doen. Morgen haal ik de carbu er even af om hem te kuisen want dit lijkt me een vuile naald of zijn er andere dingen dat ik zeker ook moet nakijken?

Een ander probleem dat ik gemerkt heb is dat hij moeilijker in neutraal gaat als hij warm is. Neutraalstand is zowizo heel gevoelig, maar met een warm blok is wordt het hard trekken en duwen en schiet hij er steeds voorbij. Als ik de motor uitzet gaat hij weer makkelijk in neutraal.

Alle tips & tricks welkom!
 
Precies. De gevoerde platen gaan meestal wel maar de stalen platen willen bij verhitteng nog wel eens krom trekken. Je ziet het aan blauwe verkleuringen. Maar als je ze op een glasplaat legt moeten ze vlak blijven liggen, waar je er ook op drukt.
Zo'n 125 koppeling heeft het best zwaar, je moet behoorlijk slippen om een beetje vlot weg te trekken.
 
Bedankt voor de tip! Ik heb vorige keer geen verkleuring gezien, maar ik heb er ook niet echt op gelet. Ik kijk het na!
Als het toch open gaat, wellicht meteen maar nieuw er in.
Effe een detail waar je niet gauw i-mand over hoort: die platen maken afdrukken, de beklede platen in de korf, de stalen platen in de naaf. Die beklede platen zoeken de afdukken in de korf op. Dat wil zeggen dat ze een soort van vergrendeling in de afdruk ("moeten" heten die dingen) hebben waardoor ze bij geringe weerstand toch tegen elkaar gedrukt worden. Dit is een plaatje van de koppelingskorf van mijn 250

1612383330894.png


En die "moeten" vijl ik weg, voor het beste resultaat. Let wel, het zijn allemaal dingen die samen voor een soepele koppeling zorgen...
 
Bedankt voor de tip! Ik heb vorige keer geen verkleuring gezien, maar ik heb er ook niet echt op gelet. Ik kijk het na!
Mocht je de koppeling uit elkaar trekken zorg er dan voor dat je al de stalen platen met de gelijke kant,de scherpe of ronde weer terug monteert, en dus niet door elkaar .
Is wel een ander blok maar het princiepe is het zelfde,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan