SuzukiGSX 1100E problemen

30 apr 2012
3
0
Raamsdonksveer
Beste Motormuizen,

Jullie gewaardeerde mening eens gevraagd over het volgende probleempje.

Tijdens een rit naar Duitsland in de Eifel, we hebben in tweedagen 1000 km gereden. Kreeg in het gevoel dat de GSX bij het optrekken, steeds meer een bonkend geluid gaf. Je voelt het zelfs in je linker voetsteuntje. Ketting staat op spanning en heeft vet genoeg. Knijp je de koppeling in bij geringe snelheden, dan voel je het ook nog, ook in de neutraal. Rij je boven de 60 / 70 km per uur, dan is het weg. Bij thuiskomst, het kapje wat voor het voorstetandwiel zit, eraf gehaald. Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik zag dat dit tandwiel, mogelijk de oorzaak kan zijn. Want de bussen van de ketting, liggen niet op de bodem in de tanden, maar de visjes zullen we maar zeggen die liggen op het tandwiel. Kortom, ik denk dat het voorste tandwiel, te ver uitgesleten is waardoor dat dit probleem ontstaan is.

Wat jullie???

Grz Joris
 
Versleten kettingset, dan krijg je een strak punt. Als je langzaam je ketting ronddraait zal je zien dat op een gegeven moment je ketting een stuk strakker staat dan het tegenovergestelde moment. Dit voel je als eerste in je Linker stepje als een soort gebonk.
Snel vervangen voordat je je uitgaande as lager kapot trekt. (Hoewel dit niet heel snel gebeurt, die kan best wel wat hebben)

Ketting vervangen gaat per hele set, voor en achtertandwiel er bij. Maar kost geen vermogen.

Als je een foto plaatst van je tandwielen dan kan men hier snel zien of deze versleten is of niet.
Zelf kan je ook proberen om de ketting van je achter tandwiel te trekken, als dat meer dan een cm lukt is de ketting versleten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde gehad. Als je je motor op de middenbok zet en je draait het wiel rustig rond met de hand dan voel je op een bepaald punt een klik / bonk. Die van mij had lang stilgestaan.
Zelf heb ik ketting en tandwielen vervangen en het probleem was opgelost.
 
Op basis van wat je beschrijft denk ik in eerste instantie ook aan een versleten ketting (misschien in combinatie met versleten tandwielen). Je staat er niet zo bij stil, maar een versleten ketting kan het motorplezier aardig verknallen. Los van het geratel, en getril komt het ook wel eens voor dat je er door mis gaat schakelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan