SV 650(S) vs. ZXR 400

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Sinds kort heb ik mijn A2 rijbewijs ben nogal gaan zoeken naar sport/ supersport motoren en die zijn er bijna niet vanwege de 70 kW regeling. Of ze zijn duur (nieuwe modellen). Uiteindelijk ben ik 2 motoren tegengekomen die mij erg aanspreken.

- SV 650 (2004, volle kuip): Deze motor vind ik persoonlijk mooier dan de ZXR 400 alleen is de SV 650 wat prijziger (€2000-€3000). Het is een sport en geen supersport
- ZXR 400: ook wel mooi, maar minder dan de SV 650. Maakt mooier geluid vergeleken met de SV 650 naar mijn mening. Is goedkoper (rond de €1000). Het is een supersport.

Mijn plan is dat ik na 2 jaar voor mijn A rijbewijs ga halen en dan mijn droommotor (CBR600RR/ R6/ ZX6R) kan kopen.
De ZXR 400 is goedkoper, maar na 2 jaar kan ik de SV 650 gewoon doorverkopen. Uiteraard is beleving en comfort ook belangrijk waar ik ook naar zal kijken, maar ik vroeg me af wat jullie meningen zijn. Waar gaan jullie voorkeur naar uit en waarom? Zijn er ook andere motoren die ik over het hoofd heb gezien die sport/ supersport, onder de 70 kW en met volle kuip zijn?
 
Overige Jappen hebben vergelijkbare 400's, gsx400r, cbr400 en fzr400.
 
Hoi,

ik heb zowel een SV650 (maar dan eentje uit '99, maar die zijn motorisch bijna identiek aan het geüpdatete model waar jij naar kijkt) als een Kawa ZXR400 gehad. Ik zou me niet blind staren op 'sport' of 'supersport', het zijn beide fietsen met een leuk vermogen om mee te komen. En ook de SV heeft een redelijk sportieve zit, maar niet overdreven. Het zijn motorisch gezien wel twee hele verschillende fietsen: de Kawa is wel erg zwak onderin het toerenbereik en moet je echt doortrekken om wat power te krijgen. De SV is eigenlijk veel bruikbaarder, want een twin en heeft direct genoeg koppel (sowieso een stuk meer dan de ZXR), ook bij lage toerentallen. Als ik zou moeten kiezen, dan toch de SV. Ook vanwege betrouwbaarheid. Die 400 zijn al wat ouder en hebben meestal al wat km's erop staan, de mijne had uiteindelijk een lekke koppakking en dat schijnt vaker voor te komen bij dat model.

Succes, Jerd.
 
De SV... een 2-cilinder is zoveel leuker dan een 4-cilinder rijstkoker...

Een 2-cilinder met sportuitlaat klinkt ook vele malen beter dan zo'n jankding. Rijdt ook beter, veel meer bottum power en is veel moderner dan dat ouwe hok ;)
 
Och jee, is er nu ook al verschil tussen sport en supersport?
Volgens mij geintroduceerd door de cbr600f, gsxf rijders etc :+


De sv is geen sportmotor, de zxr wel.
Hoe merk je dat? Ga maar eens proefzitten, is het gelijk duidelijk.
 
voor A2 rijbewijs is een 2 cilinder veel leuker, kun je ten minste nog goed meekomen ook als hij begrensd is. bij een 4 cilinder word het top vermogen toch behoorlijk begrensd. gs500, ntv650, cb500 zijn ook leuke motoren voor een A2 rijbewijs veel goedkoper zeker zo zuinig als een sv650. houd je direct genoeg geld over om in het voorjaar naar de alpen te gaan voor een lang weekend wildkamperen.
 
Laatst bewerkt:
ik zelf heb een sv650s (eerste generatie) begrenst(25kw) gereden en nu onbegrenst, een tweede generatie onbegrenste sv650 tevens paar honderd km met een gs500 gereden en nogsteeds nu en dan.

en als ik eerlijk moet zijn zou ik met het gegeven die ik nu weet een gs500 kopen en dan over 2 jaar kopen wat je echt wilt, maar je moet net van een twin motor houden. anders koop een 4 cilinder 400 cc fietsje.

Redenen om gs500(35kw) te kopen:
-goedkoper en al vanaf het begin mogelijk met a2 te rijden en tevens een ideale beginnersmotor. groeien kan je altijd nog.
- gs500 is goedkoper, voor 1000 koop je een prima fiets, misschien bandjes wisselen, maar voor de rest ben je dan gewoon klaar om een seizoen of 2 te rijden.(moet je wel een parreltje kopen ;P)
- gs500 rijdt toch lekkerder qua vermogenlevering omdat het voor die vermogen is gemaakt ipv achteraf begrenzen.
- top van 190-200 kmh op teller:P

Redenen om een sv650 te kopen:
-geluid (heerlijk) - nog op 25kw
-looks
-vermogenlevering is sportiever/geeft een betere/leukere kick als je je gas open trekt
-zithouding is sportiever --> je onderrug trainen voor langere ritten is benodigd ;P
- niemand weet dat je motor is begrenst totdat je een sprintwedstrijdje houdt met een onbegrenste motor

nadeel:
rijdt lekker, totdat je het onbegrenst hebt gereden en dan ga je denken wtf heb ik gereden al die tijd :P
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele reacties! Er worden nogal goede punten gemaakt.

De 400 cc's van andere merken vind ik nogal lelijk, ze hebben een ouderwetse uiterlijk. De ZXR 400 kan nog net door de beugel. Alleen weet ik niet hoe betrouwbaar de ZXR 400 nog is na al die jaren, want ze worden niet meer geproduceerd.

De SV 650 (2004+, volle kuip model) daarentegen vind ik veel mooier, heeft ook een sportieve uiterlijk. Tevens heeft de SV 650 ook meer koppel, wat ik ook belangrijk vind.
Zoals eerder benoemd is de SV 650 moderner, maar vind de ZXR 400 ook niet mis. Het geluid dat een ZXR maakt vind ik mooier en rijdt niet verkeerd:
Echter kost een SV 650 €3000,- en een ZXR kan je al voor €1000,- vinden. Wetend dat ik na 2 jaar een 600cc ga halen, weet ik dat de SV 650 niet per see de beste keus is (want de SV 650 is dus niet voor altijd). Vandaar mijn twijfel.

Ik kan mijn hoofdvraag eigenlijk beter stellen: Is het de €3000,- voor een SV 650 wel waard voor 2 jaar en dat ik hem dan doorverkoop?
Subvraag: voor hoeveel zou ik de SV 650 van €3000,- over 2 jaar kunnen doorverkopen? (2004, volle kuip model)
 
Let er wel op dat je niet zomaar elke fiets op 35kw mag zetten. Zoals met alles in Nederland is er een lijst.
Lijst met 35kW / A2 motoren van Kawasaki - Startersmotor.nl
Hier kun je lezen dat alleen de zxr400 vanaf het jaar 1999 (tm 2000 gemaakt) op 35kw voor a2 mag. Die zijn iets duurder dan 1000 euro.
Je mag ook geen motor rijden die niet op de a2 lijst staat die wel vroeger op 25kw mocht.

Voor twee jaar, koop vooral een motor die je leuk vindt! Maar wel eentje die ook een keer mag vallen (iedereen laat zn eerste motor wel eens omkukelen door een niet volledig uitgeklapte jiffy of onhandig schuin tot stilstand komen)

Met een beperkt budget zou ik dan een leuke (naked?) tweecilinder kopen. En neem iemand mee die er wat verstand van heeft, die ziet toch meer aan zo'n motor dan jijzelf.

Veel plezier!
 
Let er wel op dat je niet zomaar elke fiets op 35kw mag zetten. Zoals met alles in Nederland is er een lijst.
Lijst met 35kW / A2 motoren van Kawasaki - Startersmotor.nl
Hier kun je lezen dat alleen de zxr400 vanaf het jaar 1999 (tm 2000 gemaakt) op 35kw voor a2 mag. Die zijn iets duurder dan 1000 euro.
Je mag ook geen motor rijden die niet op de a2 lijst staat die wel vroeger op 25kw mocht.

Voor twee jaar, koop vooral een motor die je leuk vindt! Maar wel eentje die ook een keer mag vallen (iedereen laat zn eerste motor wel eens omkukelen door een niet volledig uitgeklapte jiffy of onhandig schuin tot stilstand komen)

Met een beperkt budget zou ik dan een leuke (naked?) tweecilinder kopen. En neem iemand mee die er wat verstand van heeft, die ziet toch meer aan zo'n motor dan jijzelf.

Veel plezier!

Bedankt voor je reactie.
Dan heb ik weer een reden die voor de ZXR 400 spreekt, en een reden die voor de SV 650 spreekt.
- de SV 650 S vind ik leuker en mooier, maar aangezien de kans dat ik val er is is het
nogal zonde om een fiets van €3000,- te laten vallen.
- ZXR 400 vind ik ook wel leuk en mooi (minder leuk en mooi dan de SV 650, maar aangezien
de kans is om te vallen is het minder erg vergeleken met de SV 650. De ZXR 400 is namelijk.
Volgens mij is een ZXR 400 vanaf 1999 ook moeilijk te vinden. Weet iemand hoeveel een
1999 model zou kosten? En waarom kan een model voor 1999 niet op 35 kW gezet worden?

De naked bikes vind ik opzich geen lelijke motoren, maar het is niet mijn smaak. Ik wil al heel lang een sportmotor rijden, dus een naked is geen optie. Verder vind ik het zeer lastig om een (redelijk) mooie sportmotor te vinden aangezien vele sportmotoren over de 70 kW zitten, of heel erg duur zijn (zoals de ninja 300) vanwege de nieuwe regeling --> nieuwe motoren. De ninja 250 R kan opzich ook wel, maar die is ook best prijzig (wel betaalbaar) net als de CBR 250R voor wat het is naar mijn mening.
 
SV650 en ZXR400 zijn totaal verschillende motoren.

De ZXR400 is een erg hoogtoerige motor, nog meer dan de gemiddelde andere 400cc 4-cil.
Pas boven de 10000rpm komt pas de 'powerband'. Ik gok dat daar met een begrenzer niet veel van over blijft.

De SV650 daarentegen heeft een veel meer linieare afgifte en begint vanaf onderin te trekken.

Ik heb zelfde SV650 gereden op 25kw, en weet nog dat deze door het koppel onderin véél sterker aanvoelde dan alle andere 25kw fietsen die ik had gereden. Daarnaast heb je aan de SV650 een volwaardige fiets nadat je van je A2 af bent.

Maar goed, als je van een jankende 4 cilinder racer houdt die erg strak stuurt is de zxr400 in ieder geval geen slechte keuze.
 
Laatst bewerkt:
Let er wel op dat je niet zomaar elke fiets op 35kw mag zetten. Zoals met alles in Nederland is er een lijst.
Lijst met 35kW / A2 motoren van Kawasaki - Startersmotor.nl
Hier kun je lezen dat alleen de zxr400 vanaf het jaar 1999 (tm 2000 gemaakt) op 35kw voor a2 mag. Die zijn iets duurder dan 1000 euro.
Je mag ook geen motor rijden die niet op de a2 lijst staat die wel vroeger op 25kw mocht.

Die lijst is dit jaar nog eigenlijk een gemixte lijst van 25kW/35kW. Met A2 mag je op elke ZXR400 rijden, mits geknepen naar 35kW en via IKS keuring ook op kenteken. Aangezien 25kW nog bestaat tot 19 januari 2015, laat ik het zo nog even in de lijst staan. Daarna alle merken langs lopen om te zien wat wel en niet kan. Een GSX-R600 kan bijv. wel met 25kW, maar absoluut niet met A2/35kW.

Voor wat betreft keus SV of ZXR400; SV. Een twin leeft meer onderin toerental. Waar de pret moet starten bij een 4-cil, gaat de muziek uit en de lichten aan en stopt het feest.. -O-
 
Het is niet zozeer dat ik van een jankende 4 cilinder hou, maar het is de uiterlijk van sportmotoren die mij aanspreekt. Ik vind namelijk het uiterlijk belangrijker dan het geluid dat de fiets maakt. Verder vind ik de ZXR 400 volgens het filmpje dat ik eerder heb geplaatst ook wel netjes opzich. Waar ik tegenaan bots is: is het de €3000,- voor een SV 650 wel waard voor de 2 jaar (met kans op vallen etc. etc.)?
 
Wat al gezegd word Ga voor een goedkope motor zoals een gs500 ik rij er nu 2 jaar op terwijl ik alles mag rijden maar hij bevalt prima. Kom niks te kort aan kracht en behendigheid en trouwens hij is eventueel te koop * na 2 jaar wil ik eigenlijk iets meer kracht en volledige kuip
 
Het is niet zozeer dat ik van een jankende 4 cilinder hou, maar het is de uiterlijk van sportmotoren die mij aanspreekt. Ik vind namelijk het uiterlijk belangrijker dan het geluid dat de fiets maakt. Verder vind ik de ZXR 400 volgens het filmpje dat ik eerder heb geplaatst ook wel netjes opzich. Waar ik tegenaan bots is: is het de €3000,- voor een SV 650 wel waard voor de 2 jaar (met kans op vallen etc. etc.)?

Heb je al eens op een zxr 400 gezeten? Die dingen zijn klein! Maar heb jij ondertussen al proefgereden op deze fietsen?
Tevens denk ik niet dat je kans op vallen groter is met een fiets van 3k. En wat denk je zelf, zodra jij jou "droommotor" hebt dat er dan geen kans meer is om te vallen?

Ik zou trouwens voor een SV gaan. Maar ik ben bevooroordeeld.
 
Laatst bewerkt:
Tevens denk ik niet dat je kans op vallen groter is met een fiets van 3k. En wat denk je zelf, zodra jij jou "droommotor" hebt dat er dan geen kans meer is om te vallen?

De kans is niet groter, maar het is wel zonde als je een nieuwe motor die wat prijziger is laat vallen ipv een oudere fiets. En natuurlijk bestaat die kans nog met een ''droommotor'', maar die droommotor blijft i.p.v. dat ik het doorverkoop.
In ieder geval, ik krijg nu steeds hetzelfde te horen.
- ZXR 400, omdat het goedkoper is en ik toch een 600cc ga halen over 2 jaar.
- SV 650, omdat het wat beter rijdt, moderner is, meer kracht in de lagere touren, lineair verdeeld etc. etc.
Als de SV 650 wat goedkoper zou zijn, dan had ik meteen de SV 650 gekozen. Maar €3000,- vergeleken met €1000,- is een groot verschil.
 
Maar hierna wil je een 600 cc halen ik zou investeren in de sv650 deze laten begrenzen en dan wanneer je volledig mag begrenzen ongedaan maken
 
2q08xgx.jpg
zijkant

2004 volle kuip sv650s.
Keuze snel gemaakt lijkt mij? :]
 
De kans is niet groter, maar het is wel zonde als je een nieuwe motor die wat prijziger is laat vallen ipv een oudere fiets. En natuurlijk bestaat die kans nog met een ''droommotor'', maar die droommotor blijft i.p.v. dat ik het doorverkoop.
In ieder geval, ik krijg nu steeds hetzelfde te horen.
- ZXR 400, omdat het goedkoper is en ik toch een 600cc ga halen over 2 jaar.
- SV 650, omdat het wat beter rijdt, moderner is, meer kracht in de lagere touren, lineair verdeeld etc. etc.
Als de SV 650 wat goedkoper zou zijn, dan had ik meteen de SV 650 gekozen. Maar €3000,- vergeleken met €1000,- is een groot verschil.

En een ouder model sv650? Die van 1999 zijn stukken goedkoper, maar nog steeds minimaal zo'n 600 euro duurder denk ik.
 
vergeet de kosten van het begrenzen op KENTEKEN niet. a 200-300 euro als je het geheel bij de dealer laat doen.

een tweede gen. sv650 kun je voor pakweg 150 het op kenteken laten registereren.
wel eerst een tweede hands CDI unit (meestal 25kw) kopen voor 100 [ als je geluk hebt].
inbouw verklaring vragen bij de dealer (a 50 eu). Suzi dealer de valkenier doet het ;)

dat is je goedkoopste en legaalste methode om op 25-35kw te zetten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan