Geschiedenis:
Modelhistorie
De SV1000 is in 2003 uitgebracht en bleef tot en met 2007 in productie. De SV1000 is een naked bike, de SV1000S heeft een halve kuip. Vanaf 2004 werden kleine dingen gewijzigd (achterkant iets lager, Suzuki-“S” op de tank, voetsteunen zijn lager geplaatst voor de S-versie en een gewijzigd zadel. Vanaf 2005 is het frame zwart en zijn er motorische wijzigingen. In dit jaar werd ook een volledig gekuipte SZ versie geïntroduceerd, de ongekuipte versie werd uit het leveringsprogramma gehaald in Nederland.
2003
2004
2005
2005 SZ
Het verschil tussen de SV1000 en de SV1000S (2003 model):
Vergelijk tussen SV1000 en SV1000S (2003 model)
Het verschil tussen de SV1000S uit 2003 en de SV1000S uit 2005(2003 model):
Familie
Suzuki TL1000: dit model is “de vader” van de SV1000, hetzelfde blok is gebruikt maar iets teruggetuned en de “nare trekjes” zijn af fabriek opgelost
Suzuki SV650: het kleine broertje van de SV1000 heeft vanaf 2003 veel dezelfde onderdelen. Het blok is natuurlijk anders, ook de vering en een paar andere dingen zijn eenvoudiger. Optisch is het grootste verschil dat de SV650 standaard één uitlaat heeft en de SV1000s heeft een “belly pan” (kuipwerk aan de onderkant van het motorblok)
Suzuki DL1000: Hetzelfde blok als de SV1000
Cagiva Raptor 1000: ook deze fiets gebruikt in de basis hetzelfde blok
Modelfeitjes
Zoals elke 2-cilinder heeft de SV1000 veel koppel door het hele toerengebied, dat maakt ‘m heerlijk voorspelbaar en ook geschikt voor beginnende motorrijders.
De “naked versie” is in Nederland alleen in 2003 en 2004 verkocht, daardoor lastig te vinden tegen een goede prijs
De “naked versie” heeft een normaal stuur (ook wel superbike of SBK genoemd), de S versie heeft clip-ons voor een sportievere zit (handgrepen zitten lager)
De “naked versie” heeft standaard geen “belly pan”.
Performance:
Vergelijk tussen de SV1000 en een paar andere motoren~
Reviews
Edubs: bladzijde 1
Edubs: Bladzijde 2
Edubs: Bladzijde 3
Edubs: Bladzijde 4
Edubs: Bladzijde 5
ProMotor review [PDF]
Accessoires SV1000:
Kleurcodes (Colorrite)
SV1000 Angled Can Mod
Alle onderdelen sv1000 met prijs
Iedereen weet hoe Google werkt, dus het aantal sites voor accesoires is ingekort. Kijk voor meer links in de eerdere delen van dit topic.
Aanpassingen, onderhoud en problemen oplossen
Onderhoudsboek (Engels, diverse PDFjes)
Onderhoudsboek (Engels, 53Mb)
FI problemen (melding die op het dashboard kan verschijnen
Uitlaten: Veel fabrikanten leveren andere uitlaten voor de SV1000 met unieke looks en geluid. Wil je tips? Vraag het even in dit topic. Hier een overzichtje voor “de looks”.. Laat je motor goed afstellen op de nieuwe uitlaat om ‘m goed te laten lopen.
Knipperlichten: De originele knipperlichten zijn nogal groot en worden daarom vaak vervangen door iets minder opzichtige exemplaren. Voor universele kun je een extra kabeltje kopen waarmee je ze gemakkelijk aansluit. Zoek je knipperlichten die meer origineel zijn: Suzuki gebruikte vanaf ongeveer 2001 tot 2007 voor verschillende modellen ongeveer dezelfde knipperlichten (o.a. GSX-R, Bandit, en DL modellen).
LED knipperlichten hebben een hogere weerstand waardoor deze standaard te snel knipperen. Sommige (=duurdere) fabrikanten bouwen daarom een extra weerstand in. Zit die er niet in, dan zijn kun je een paar extra weerstandjes kopen die je parallel schakelt of je koopt een knipperlicht relais dat onafhankelijk is van de belasting om ze op normale snelheid te laten knipperen.
Achterkant: Het “handvat” achterop is gemakkelijk te verwijderen en zorgt voor een strakkere look, zeker in combinatie met een seat cover.
Achterspatbord: (ook wel “taartschep” genoemd) Dankzij de regeltjes heeft ook de SV1000 een ontzettend groot achterspatbord. Gelukkig kan die eraf. Meer tips via deze link
Banden: Standaardmaten zijn voor 120/70ZR17 (58W), achter 180/55ZR17 (73W). Welk merk en soort het beste voor jou is, is persoonlijk. Er is een bandentopic op motor-forum (subforum: techniek, vragen en antwoorden) met veel kennis en tips. Natuurlijk kun je ook in dit topic je ervaringen delen / vragen .
SBK Stuur: Lengte stalen remleiding, +/- 73 - 75 cm, lengte koppelingskabel +/- 100 - 103 cm zelf nameten voorkomt problemen
Vering: Fabrieksinstellingen voor de standaardvering: voor: veervoorspanning (bovenop het stuur, blauw aluminium) 6 ringen zichtbaar, rebound (bovenaan je vork): 1 slag vanaf de stijfste positie, compressie (onderaan je vork): 1 slag vanaf de stijfste positie, achter: veervoorspanning: 199,5 mm veerlengte, rebound (onderaan): 0,75 slag vanaf de stijfste positie, compressie (bovenaan): 2,75 slag vanaf de stijfste positie (de stijfste positie is helemaal met de klok mee gedraaid). Pas de instellingen aan aan je voorkeur of vraag het je dealer als je niet helemaal zeker bent (veiligheid!).
De vering is redelijk instelbaar, maar de meesten vinden de voorvering te zacht. Vervang ze door iets steviger en/of progressieve veren en hij stuurt nog beter. De achterveer is juist iets te hard maar vervanging vaak veel duurder. Hyperpro en WP zijn de meestgekozen merken. Heb je vervangingsveren, ga dan uit van de instellingen van de fabrikant.
Lopen op één cilinder:: Grote kans dat er vocht bij je voorste bougie is gekomen. Draai ‘m eruit, maak het droog en zorg dat het droog blijft!
Topic “leden”:
(Ik pas de ledenlijst nog aan)
El Rojo
bremesj
madmike80
gjvh
kayvd
toffe-peer
PilatuS23
Roedy87
Cees_masterkiller
Speedy Twin
Rud1e
SgeraldV
Beerkeeper
SV.Wim
deVrie
TwoDegrees
ufootje
^Viper
Bijeenkomsten (historie)
Pannenkoeken rit 16 mei 2010 (Arnhem)
Barbecue bij Speedy