yeah mijn eerste spotalleen in een wat vervelende situatie, probleem nog steeds niet opgelost, zie techniek voor verduidelijking alle hulp is welkom bedankt nog!!!
Defecte SR lijkt me hier niets mee te maken te hebben, deze zorgt voor andere problemen. Wellicht is er ergens een draadisolatie doorgeschuurd waardoor je sluiting krijgt. Vooral bij het balhoofd is dit een vaker voorkomend euvel.
Werk vanuit de zekering die telkens kapot gaat en ga van daaruit verder langs de kabelboom totdat je de bron gevonden hebthmmm oke, dus dat word nog wel even een klusje om dit uit te zoeken, ik ben zelf a-technisch als het aan komt op electronica van het andere heb ik nog wel een beetje verstand
Dat gedoe wat ik altijd lees over voltmeters om je spanningsregelaar te testenHet kan i.d.d. je spanningsregelaar zijn... Dit kun je redelijk makkelijk controleren door de afgeregelde spanning met een multimeter te meten. (gewoon op de + en - van de accu) Met lopende motor uiteraard
en op verhoogd toerental. Normaal is rond de 14/14.5 Volt.
Veel hoger is niet goed!
Met een lamp op plaats van zekering, niet gauw schade, want begrenst de stroom. Maar het is wel ingewikkeld prutsen.eeuh... een zekering is 1: goedkoper dan een lamp en 2: bij een zekering kan je er op vertrouwen dat hij stuk gaat vóór je meer schade aanricht.. met een lamp niet..
Met een lamp op plaats van zekering, niet gauw schade, want begrenst de stroom. Maar het is wel ingewikkeld prutsen.
Dat gedoe wat ik altijd lees over voltmeters om je spanningsregelaar te testen
Je kan véél makkelijker even kijken of hij defect is.
Zet je groot licht aan en start je motor.
verschil tussen lichtsterkte bij stationair en 6000 toeren moet miniem zijn, wel mogen er tijdens de "acceleratie' kleine schommelingen in lichtsterkte optreden, dit betekent dat de regelaar werkt.
Als je licht steeds/veel feller gaat branden bij 6000 toeren dan bij stationair, dan is hij stuk.
Zie je hier niets, pak DAN maar een multimeter.
nou dat word dus geen TT voor mijik kom er niet uit, heb de draden bij het balhoofd nagekeken en dacht dat ik daar idd de oorzaak gevonden had maar dat bleek niet zo te zijn de buitenmantel van de hele bundel kabels die daar loopt was vlink beschadigd maar niet zover doorgesleten tot op het koper. ik kan de oorzaak niet vinden heb zelfs de tank er al af gehad, om alle draden beter te kunnen volgen.