T blijft wankel, met 2 wielen. Suzuki RE5, Hercules W2000

Het mooie is voornamelijk de techniek en het aparte model,maar voor het echt mooie
zie ik liever een GT380-550-750 waarvan de laatste de mooiste is.
Het is wel de mooiste wankel uit die tijd,een Norton en Hercules of zelfs de van Veen vind ik niet zo mooi als de Suz.
 
Ach ja smaken verschillen, vind juist de eerste type RE5 (type M) de mooiste, ofwel de broodtrommels.
Zo ontzettend leuk als je de motor op contact zet, dat het groene glaasje naar boven komt, en daaronder een heel complete tellerpartij hebt met versnelling's indicator. Das wel luxe op een motor uit '75.
Die dikke radiator hoort erbij, de wankel produceerd nogal wat warmte. De chromen beugel eromheen laat hem nog dikker lijken, althans dat vind ik.

En hoevel toeren zon blok mag draaien weet ik echt (nog) niet. De toeren teller gaat tot 9000.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja smaken verschillen, vind juist de eerste type RE5 (type M) de mooiste, ofwel de broodtrommels.
Zo ontzettend leuk als je de motor op contact zet, dat het groene glaasje naar boven komt, en daaronder een heel complete tellerpartij hebt met versnelling's indicator. Das wel luxe op een motor uit '75.
Die dikke radiator hoort erbij, de wankel produceerd nogal wat warmte. De chromen beugel eromheen laat hem nog dikker lijken, althans dat vind ik.

En hoevel toeren zon blok mag draaien weet ik echt (nog) niet. De toeren teller gaat tot 9000.

Als daar het rode gebied begint weet je dat 9000 de max is,er is niet 1 fabrikant die zegt ga daar maar langdurig in zitten.
 
Ok, ik had altijd het idee dat een wankel vreselijk veel toeren draaide maar dat valt dus best wel mee.
Interessante techniek:Y
 
Gaaf ding!

Ik kwam twee weken terug een waanzinnig mooi gerestaureerd exemplaar met zijspan tegen, aangepast voor een rijder met beperkte beenfunktie:

y4mR1d_wTW8sgYZk6Ipkf3bpVAm12ZjyOf_0Jhsxn_JTz3M-2N1KNVTTjppxUG9OG9YRZhKJ_Qosa7JBKq4Fowuqk0lYnHApQHEfuXjo6UGVFg7adNjykyIYV54pP4TUB3ILgPxvo10PWWvzgEcj04nhxzuLeLrq-Eu4fd0nFz9Yw0wJtCpjAcjbydJO3LQouqabuoEmAgHoAfyQOSCrkgMmw


y4mP974U1yGZVeMO4o3m3Y3khlt35_scHvHR6ZRVXfi8mna4H6H6KTA8CbLEHmdEv7ZLHgCyzYuTsbEhNGYNRzXfvIOMJqu96BzUS2WKxnNWSUxk2ftfV9hdWYfTRTNce4w7KDmU0E3chBmZiaSbEN3UlE4wOff0EIGVp4FLp74O1Hob-uJYy1DjLZkWAKpJtcLVoouaUHsya4rbGae0byMdg


y4mKTM3SD_HQDC40SMJvfX5XXt6bY9LiUG_6Bb_Ve7L1idm4BUnP4tMjgUeES1N87qjegZvHOIy7bV4EaMZCBYtm0Uq5niVNg4yD2KpyAEjReBurkp8WuDli-ubGcERzAupEbFFZK0u-XnTuT7m--3De2lJOMat_kHyDAT_1TQbf4ObjqMGGbEkVDRAvJSWnIVPDszBB1kM1zuewacoe_Op2g


y4mynecVQhoYTxqDgFpNSQhXqPPrZU5kOHanpSRPWYEW-uFZ9kxKHctlFM0L28BP5jEYhmYQ3zS57qRalSJfDPC1w4L11lJ79cw15zoSyzeFNQElywxfQyo4n4E8Q9hUz1YftU241afrB76qxXKb9G_iMR-wvzNcgDlEfpLGiz8kJ2p-HAqphkisO-qSIrlgrFz6NC-PP5ZOVEGLDI5aCyCig


Het ding glimt zo hard dat je op de laatste foto de reflectie het spatbord ornament van mijn zijspan op de tank ziet.
 
Mee eens. Dat blikje bovenop de koplamp vind ik maar raar, en die radiateur is vééél te groot. Maar ik zou 'm toch wel graag 's willen proberen ...:giggle:
Ik ook :);)

P.s de eigenaar van dat ontzettend mooie rode span ken ik inmiddels, al veel tips en tricks van de beste man geleerd :)
 
Ook nog wat foto's proberen te maken van de binnenkant van het blok, de laatste 2 zijn gemaakt met een goedkope endoscoop. Maar het ziet er allemaal nog keurig uit voor een 43 jaar jonge motor. (als je het mij vraagt)
Voor alle duidelijkheid, de laatste foto is 1 van de 3 tip seals. Geen schade zichtbaar.

Rotorhuis 1.jpgRotorhuis 2.jpgRotorhuis 3.jpgRotorhuis 4.jpg

Klik om te vergroten.
(ja ben nog een beetje aan het wennen aan het nieuwe forum ;))
 
Radiateur ziet er netjes uit.Foto,s van een Wankel zeggen mij niks,enige wat ik weet is dat de afdichtingen goed moeten zijn,
maar of je dat zo kan zien ik zou het niet weten.
 
Radiateur ziet er netjes uit.Foto,s van een Wankel zeggen mij niks,enige wat ik weet is dat de afdichtingen goed moeten zijn,
maar of je dat zo kan zien ik zou het niet weten.

Thanks! Hartgers heeft zeker zijn best gedaan om hem ook weer een beetje er laten uit zien als de orginele. Het koelblok heeft zelfs lamellen in de oude stijl! Goede replica!
De nieuwe heeft 43 lamellen en de oude 38, dus ook een betere koel capacitijd ;-)

En ik ben ook zeker geen wankel specialist, maar wel erg benieuwd hoe het er van binnen eruit ziet. Maar zolang ik geen krassen e.d. zie, en de tip/apex seals zijn niet beschadigd, ook nog los. Dan heb ik er vertrouwen in dat het blok goed is.
Voor het kopen heb ik zeker op de kick starter gestaan, en met de bougie erin (ik weeg 100kg) zak ik 3 keer heel langzaam naar beneden. Compressie heeft het blok zeker (anders had ik hem ook niet gekocht)
 
Sorry Oma, maar helaas kan ik niet altijd in de garage verblijven... :N


Eindelijk weer eens met de Wankel aan de gang. En ja heb een naam verzonnen voor deze eigenwijze fiets, noem hem: Rodnie 😅 De motor heeft ook geen rod nie _O-
Eerst het blok maar eens spoelen met heet water, vieze rommel kwam eruit. Dusja er zit nog wat roest in, stilstand is achteruitgang... En HG doet wat het beloofd.
Flinke slok van die herrie in een emmer, met wat heet water verdund. Afvullen en doen wat er op de verpakking staat. Laten inwerken. Kopje thee erbij :t
Straks weer spoelen.


E
53110882_2255694611140544_1416575966221697024_n.jpg
53573931_2255695021140503_7351144497733959680_n.jpg
53207648_2255695264473812_2574414710166257664_n.jpg

Kopje Thee erbij! :t
53545886_2255695424473796_3414385196571557888_n.jpg


Van:
54202399_2255788324464506_1907315291625357312_n.jpg


Naar:

53207620_2255788514464487_597603617876213760_n.jpg


En post uit Canada gekomen.
Complete pakking set :t
54433335_2265779996798672_347304636241149952_n.jpg
 
Wederom pruts en pruttel..

Ditmaal maar eens met de waterpomp begonnen, aangezien achter de waaier het ook roestig is.
Poelierukkert erbij en voorzichtig proberen los te halen, niet te veel kracht erop, met een kunstof hamer tikjes op de as geven.
Langzaam, kwam er toch een beetje beweging in.
1371408


En waar ik een beetje bang voor was gebeurde ook.
1371409

Toch te enthousiast... Zal wel een dure grap worden...

Dus dan maar het carter lossen, en toen ik toch bezig was...
1371410


De andere kant (olie carter) ook maar.
1371411


Kan het olie carter ook schoongemaakt worden.

Geining om te zien dat er lang oude olie in heeft gestaan.
En jawel de motor heeft een peilstok.
1371412



Het olie aanzuig filter heeft zijn beste tijd wel gehad.
1371413



Vroegah hadden meterkasten een loodje, zodat de meteropnemer kon zien of er gerommeld was met de meterkast.
De RE5 heeft ook zon loodje om het rotorhuis.
Hier het bewijs dat het rotorhuis nog niet weer los is geweest :t
1371414


Zo, nu de de boel schoonmaken, ofwel weer vette vingers krijgen :P
 
Succes met het zoeken naar een nieuwe waaier van je waterpomp.

En natuurlijk succes met het reanimeren van je speciale klassieker. En blijf aub foto's posten (en daarvoor bijvoorbaat dank !)
 
Is de scheur in die waaier niet ruimer te maken waardoor je het verbogen deel in lijn terug kan drukken en dan lassen. Het is geen cruciaal deel dat op de 0,1 mm nauwkeurig hoeft te zijn.
 
Dank Wimvlis, houd jullie op de hoogte :t

Jaap43, helaas, de scheur is door en door, ofwel afgebroken. Maar heb via andere kanalen al het eea gevonden.
Is nog ff wachten. maar komt goed ;)
 
Die waterpomp is niet meer leverbaar via Suzuki,die zal je dus ergens anders moeten scoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan