't Honda Ses 150 Dylan Topic

Hallo Dirrekie,

Kan wel wat doen met WeTransfer, file is ruim 43 Mb groot, anders gaat het niet.
Was hier al even niet geweest, want had het idee dat dit draadje dood was ..... ;(
Als jij me je e-mail adres geeft via de PB, dan moet het goed komen.

Greetzz,
RuudW
 
Ik zal mij hier ook eens melden, sinds vandaag heb ik een Honda Dylan!

Even voorstellen: ik ben Phyllis, 23 jaar, woonachtig nu in Tilburg maar over anderhalve week in Veghel.

De net gekochte Dylan past mooi bij de reeds aanwezige Honda-collectie (heb zelf een CBR600F voor op het circuit en een CBR900RR voor op straat, maar die gaat eruit en mijn vriend heeft een CBR600RR voor op het circuit) en we hebben in het verleden al diverse Honda's in het bezit gehad. Dus hopelijk komt ook deze Dylan bij het rijtje van probleemloze motoren *D

Reden voor de aanschaf is dat we gaan verhuizen. Qua kilometers ga ik dichter bij het werk wonen, maar met het OV wordt het lastiger. Na wat rondneuzen had ik besloten een motorscooter te kopen en Honda trekt me nu eenmaal :P

En een foto (beetje slecht, maarja moest er natuurlijk gelijk een foto van maken :P )

644463_10202431075681923_826352484_n.jpg


En de andere voertuigen:

1044324_10201596477257484_192060901_n.jpg


full
 
Laatst bewerkt:
Ah nou je zal er geen spijt van krijgen

Ok, in vergelijking is de scooter zo traag als dikke st..nt door een dunne leiding maar eenmaal gewend aan het pakgemak de ideale woon - werk fiets of even pinnen of even naar die.

Ik zit vaker op mijn scooter dan in mijn focus met alles erop en eraan lol
 
Sinds een week heb ik een Honda Dylan 150, bj. 2004, als opvolger van mijn Yamaha Versity 300.
Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer: snelweg op - snelweg af: 150 km per dag.
De keuze voor een motorscooter is gemak en zuinigheid: niet schakelen, makkelijk tussen de file door en erg zuinig.
De keuze voor een 150 cc scooter is de zuinigheid en de aanschafkosten. Ik rijd max. 100 km. per uur en dat kan een 150 cc wel aan. In vergelijking met een 250 - 300 cc scooter is de 150 cc fors goedkoper en de 150 cc is zuiniger dan de 300 cc.
De keuze voor de Dylan is dat deze een 9 liter brandstoftank heeft, dat zie je niet veel bij 150 cc scooters. Ik wil max. 1 x per dag tanken en met deze grote tank kan dat makkelijk.
De Versity reed gemiddeld 1 op 24, de Dylan 1 op 28. Tegenwind had de Versity niet zo'n moeite mee. Bij de Dylan loopt direct het verbruik op, reden dat ik bij harde wind achter vrachtwagens rijd: verbruik 1 op 31.
Ten opzichte van de Versity bespaar zo'n 1 liter benzine per dag= € 1,65 = € 37 per maand. Ten opzichte van mijn auto (1 op 14) bespaar ik zo'n € 8,90 per dag = € 200 per maand.
Deze motor kocht ik voor een kleine € 600, dus alleen al uit de besparing op benzinekosten ten opzichte van mijn auto heb ik de aanschaf in 3 maanden terugverdient.

Mocht er iemand een PUIG scooterscherm in de aanbieding hebben, graag mij berichten. Ik zoek nog een PUIG City Sport of Touring windscherm.
 
Gefeliciteerd.
Je hebt er goed over nagedacht zo te horen ;)
Scherm kan ik je niet mee helpen,wel heel veel plezier wensen met je nieuwe aankoop.

Wat is de km stand?
Staat van onderhoud?
Het is al de injectie dylan toch?
 
Volgensmij vergeet je in de berekening ten opzichte van de auto de verzekeringskoste en de wegenbelasting! Want ik haal uit je text op dat de auto er toch al is!
 
Je kan dat ook als factor mee laten tellen maar dan moet je ook de factor reparatie auto meetellen als tegenhanger omdat die ook met de helft teruggaat aangezien je die km niet hebt dus ook de slijtage niet.

Hoe ver wil je gaan

Maar voor de enthousiasteling die dat leuk vind, go ahead
 
Km stand is 18.000 km. Staat van onderhoud is ok. De remklauw is aan revisie toe. Verder geen bijzonderheden.
Ik weet niet of deze Dylan al injectie heeft, dat zou ik moeten nakijken.

In de berekening houd ik geen rekening met verzekeringskosten en wegenbelasting. Dit zijn voor mij vaste lasten, omdat ik de auto er toch al is.
Ik vind vooral de besparing op benzinekosten interessant, omdat ik dat direct voel. Daarnaast bespaar ik op auto-onderhoud en afschrijving, omdat ik met de auto zo'n 20.000 km per jaar minder rijd:)
 
Mja, zo zaligmakend is het ook weer niet hoor.
Onderhoud aan auto gedurende 20.000 km of aan een dylan,zal je nog eens tegen kunnen vallen.

Met 30.000 is je vario finaal op (+- 150 euro) , v snaar is dan zeker op (+- 50 euro) , koppeling kan doorgaans wel wat meer hebben maar kost je ook 200 +.
Minimaal een set banden a 100 euro ex montage.
Elke 4000 km nieuwe olie en zo nog een hele hap van die standaard onderhoud/slijtage dingen.

En 150 km in de winter is ook niet echt grappig te noemen,kou gladheid etc.

Reken maar eens écht precies uit wat je bespaard op je auto en wat je totaal kwijt bent aan de dylan over laten we zeggen 3 jaar?

Zal je nog tegen vallen ;) al zal je ongetwijfeld goedkoper uit zijn maar de praktijk is vaak minder mooi dan de theorie.

Ik spreek uit ervaring ;)

Heb je de v snaar vario en koppeling al open gehad?
 
ik rij goedkoper met mijn Swift 1.0 uit 1996 dan met een scooter

aanschaf swift 500.- verbruik 1op 15 onderhoud af en toe olie bij vullen action of overgebleven oude olie van het onderhoud van scooters :P wegen belasting 19.- p/m verzekering 69 p/j WA APK 17.50 p/j verder geen kosten gehad rij er 3 jaar mee

Reken uit
 
Laatst bewerkt:
Daar komt bij, je zegt de dylan is de opvolger van je yamaha en dus naar eigen zeggen bespaar je dus geen 200 maar37 euro (aan brandstof) per maand, dus jou idee de aanschafkosten van 600 euro heb je er in 3 maanden uit ( ivm je verbruik auto) klopt dan niet helemaal toch ;) dus is eigenlijk 17 maanden :P

Nu zal je voor je oude yamaha wel wat terug gekregen hebben (ga er maar vanuit dat je die dus verkocht heb?)
Dus dat aanschaf terug verdienen valt ook te betwisten?

Dus je bespaard geen 200 maar 37 euro p/m ivm met he yamaha,dat gezegt.

Ik weet niet wat voor auto je hebt,type leeftijd km stand, maar ook deze kost je gewoon elke maand verzekering en belasting en uiteindelijk ook onderhoud, bij veel stil staan kost je dat je accu, remmen kabels alles gaat met de tijdvast zitten, olie,koelvloeistof remolie etc vind het ook niet grappig om zolang ongebruikt te laten.
En na elke 31 december heeft elke auto weer een jaartje extra afschrijving ook al rij je er minder mee.

En daar komt bij, bij 20 a 30.000 km per jaar, vraagt een 150 cc dan meer of minder onderhoud?
Kleppen stellen van een dylan toch wel elke 8000 km, doe je dat zelf? Auto's hoeven nooit meer tegenwoordig.
Motor olie en cardan mag dan ook minimaal 5 x per jaar, koelvloeistof,remolie etc.

Met een aanschafkosten van 600 euro heb je in iedergeval weinig tot geen afschrijfkosten meer van je dylan,daar zit wat winst in.
Mijn gedachte dan,das wel heel weinig, verwacht je dylan dan verstopt onderhoud ergens?

Ik heb een sh 150 en moest ook een remklauwrevisie en was daar zo maar 200 euro aan kwijt.
Absolute extra winst valt te behalen in hoeveel onderhoud je zelf kan/doet, werkplaats a 60 euro de uur.

Niet om lullig te doen hoor,maar je helemaal blind kijken op puur het brandstofverbruik daar komen wel meer mensen van een koude kermis mee thuis.

Alles bedoeld uit goede intensie trouwens hoor ;)
 
Laatst bewerkt:
of je let niet op je olie pijl en moet een nieuwe cilinder kit ........ '( |( 1700 km was de liter weg dacht ik pijl om de 2000 km EERDER DOEN DUS :Y
had idd ook een verrote remklauw .
het is niet allemaal feest wat ik dus ook dacht
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is moet ik nog een zo goed als nieuwe remklauw en remschijf hebben liggen van een dilan. +- 2000 km in de zomer ermee gereden. Daarna overgestapt op een andere klauw en schijf. Iemand intressen hier erin?
 
@ nutty,
Dank voor je berichten. Dat is inderdaad een eye-opener die forse slijtage op scooter onderdelen. Ik zal daar eens een berekening op los laten.
Ik hoop zelf wel het een en ander te vervangen, maar kleppenstellen waag ik me niet aan:). Die kosten kunnen snel oplopen zeg.....en ik vond een scooter wel zo handig hahahaha

Het benzinevergelijk met mijn vorige scooter was een verwijzing dat deze scooter zelfs nog zuiniger is. Ik rij of met de scooter of met de auto naar het werk (zeker in de winter), dus het vergelijk is: benzineverbruik scooter vs auto.

Dat verhaal van die Swift is een goeie: ik heb zelf wel eens gedacht om er een Alto of zo erbij te nemen, maar een scooter leek me toch praktischer, ook ivm parkeren:)
 
Die afschrijving, van een auto, valt wel mee na een jaartje of 12/13/14/15. Dan schrijf je 0 euries af per jaar. Het onderhoud aan die 4-wieler zijn dan de kosten plus de wegenbelasting maar niet de verzekering en afschrijving.
Ik gebruik de auto minimaal 2 maal per (werk)week al is het alleen maar dat dat ding gaat & kan rijden. Hetzelfde geldt voor de 650 hoewel die uiteraard wel de voorkeur heeft.

Ik weet niet wat voor auto je hebt,type leeftijd km stand, maar ook deze kost je gewoon elke maand verzekering en belasting en uiteindelijk ook onderhoud, bij veel stil staan kost je dat je accu, remmen kabels alles gaat met de tijdvast zitten, olie,koelvloeistof remolie etc vind het ook niet grappig om zolang ongebruikt te laten.
En na elke 31 december heeft elke auto weer een jaartje extra afschrijving ook al rij je er minder mee.
 
Ik zit gewoon liever op twee wielen, dat 't vaak goedkoper is is mooi meegenomen.

@Nutty, is er een injectie Dylan?
 
ik rij goedkoper met mijn Swift 1.0 uit 1996 dan met een scooter

aanschaf swift 500.- verbruik 1op 15 onderhoud af en toe olie bij vullen action of overgebleven oude olie van het onderhoud van scooters :P wegen belasting 19.- p/m verzekering 69 p/j WA APK 17.50 p/j verder geen kosten gehad rij er 3 jaar mee

Reken uit

Say what? Van een Porsche Boxter naar een éénliter driecilinder Swift...?
 
Ik dacht ook dat er geen dylan is met injectie, de eerste honda sh 150 had ook geen injectie.


Oh joh,ik heb altijd gedacht dat de dylan ook nog een versie met injectie had.
Zeker in de war met zijn opvolger de PS.

U heeft gelijk :}
 
Laatst bewerkt:
Succes met de Dylan..ik heb er 22000 km tot veel genoegen mee mogen rijden...paar keer klepspelling gemeten echter deze stond alle keren goed, de interval werd dus steeds langer..kwa kosten kost het ding niks...litertje olie en gaaaaan...en de Dylan met carberateur is echt sneller en zuiniger dan de sh...veel mooie km.
 
Karl Beide Porsche Swift 4x Gilera Fuoco en 2 Burgmannetjes :+

Maar de Porsch mag weg voor 9000.- als je belangstelling heb :P
 
Laatst bewerkt:
Oh joh,ik heb altijd gedacht dat de dylan ook nog een versie met injectie had.
Zeker in de war met zijn opvolger de PS.

U heeft gelijk :}
Ik weet het ook niet zeker, alleen dat de sh van 2002 tot 2005 geen injectie had en vanaf 2006 wel.
misschien dat latere Dylans ook al de injectie had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan