Tandwiel verhouding veranderen voor lange rit?

mijnfz1

Die hard MF'er
8 jun 2009
495
0
Brielle
Hallo

Wie weet of het raadzaam is de tanwiel verhouding te veranderen voor een lange rit?
Dit om minder toeren te maken in de hooste vernelling, en zo brandstof te besparen!

Is het dan verstandiger het voor tandwiel met 1 tand te vergroten , of achter met 2 tanden te verkleinen??

Ik ga met mn FZ1 Fazer 2007
 
Of ga gewoon de hele tijd op je tank liggen, dat bespaart ook brandstof. Doe het maar eens als je 130 rijd, je merkt dat je gashendel ineens een stuk minder ver open hoeft om 130 te blijven rijden.

Zo ging mij terugrit uit Frankrijk deels :+ Met 160 goed te merken.

Ontopic:

Ik had toendertijd bij m'n Thundercat juist een kortere verhouding gemonteerd.

Eerst reed ik 1:16/17 als ik 140/150 gemiddeld reed (16/47 geloof ik standaard)
Terugweg uit Frankrijk 1:13 :X

Me R1 rijdd gemiddeld 1 op 19 als ik gemiddeld 130 rij. Veel lagere toeren uiteraard(geloof tandwielen 14/43 standaard ofzo?)

(bovenstaande is dus gewoon puur snelweg)

Maar ja, met die kortere tandwielverhouding, heb je in de bergen wel voordeel, bij hairpins gewoon in z'n 2 blijven, ipv van telkens terug naar z'n 1(Yamaha en versnellingsbakken he :P, dus blijf liever in z'n 2).

Maar ja, weet niet of een langere vertanding het brandstofverbruik veel zal veranderen, denk dat je dan beter voor een motor kan kijken die gewoon minder toeren maakt.

Ter vergelijking:

Alles buiten snelweg rijden om was me 600cc Thundercat zuiniger.
En op de snelweg dus me R1.

Edit: oh zie dat je een 1000 hebt, dacht ff een 600cc Fazer :+
 
Laatst bewerkt:
Maar ja, weet niet of een langere vertanding het brandstofverbruik veel zal veranderen, denk dat je dan beter voor een motor kan kijken die gewoon minder toeren maakt.
Voor het brandstofverbruik is dit idd onzin. Op mijn XT600 Tenere zat ook een groter voortandwiel. Dat wordt vaker op die dingen gedaan als er langere ritten op worden gereden omdat ie dan wat rustiger loopt. Maar ja, dat is ook maar een 1cylinder 600cc, en niet echt bedoeld voor lange snelwegritten.

Op een gewone wegmotor is het niet echt interessant en kun je je beter de moeite besparen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan