Brandstofverbruik zou amper merkbaar moeten zijn. Kilometer teller ook maar die kun je eventueel weer in orde maken, denk speedo healer.
Zelf rijd ik met 5 tandjes meer achter, komt de 6 ook nog eens aan de beurt. Met half gas vliegt ie al met het grootste gemak door de toeren.. rijdt echt zalig!
Ik zit daarentegen met een standaard tandwielverhouding iedere keer naar een 7de versnelling te zoeken.Zelf rijd ik met 5 tandjes meer achter, komt de 6 ook nog eens aan de beurt. Met half gas vliegt ie al met het grootste gemak door de toeren.. rijdt echt zalig!
Beste forummers,
Bij deze een vraag. Ik heb een Yamaha Fazer 600 (fzs600). kun je ongestraft een groter tandwiel achter plaatsen (bv, 2 tanden meer)?
Gedachte er achter is logischerwijs meer acceleratie en minder topsnelheid (vind ik niet zo belangrijk).
Wil natuurlijk niet de boel aan gort draaien, excessief brandstofverbruik of een kilometerteller die de weg kwijt is (noem maar wat zaken).
Bij voorbaat dank voor de inbreng.
Let goed op, tandwielverhoudingen zijn vaak zo gekozen dat de "herhaalfrequentie" minimaal is, zo is 17/41 heel populair, alhoewel niet altijd mogelijk... Als je bijvoorbeeld 15/45 hebt komt iedere 3 omwentelingen hetzelfde riedeltje achtertanden aan hetzelfde riedeltjevoortanden voorbij. Dat voel je niet meteen maar je hebt gewoon sneller resonanties. Als je ook nog eens105 schakels hebt komt binnen de kortste keren de ketting om je oren
Versnellingsbaktandwielen worden ook zo veel mogelijk met minimaal 1 priemgetal aan tanden gekozen. Dat is belangrijker dan de ideale overbreng verhouding...
Bedenk zelf de sommetjes maar
Zeven voor twee was echwel leuk hoor, ik heb ooit es een soort van wedstrijdje (op de openbare weg, oeioeioei, ik was jong en woustwaalf over half acht
Ah, ik wist wel dat ik de klok al had horen luiden maar dat ik de klepel nie kon vinden ... ik dacht, er komt vast wel iemand die het wél weet ...
Dat het kón wist ik wel ..... want ik heb lang rondgereden op mijn 93-er GSXR1100RW met een verhouding 13:53 maar de science erachter kende ik niet.
Topsnelheid van mijn GSXR was nog maar iets van 225 ... maar die bereikte je dan wel binnen een zeer beperkt aantal seconden!
Origineel was volgens mij iets van 19:42 ofzo ...
Ik heb vaker gelezen wat Rob zegt, ik zie alleen het probleem niet zo. Maar dat kan aan mij liggen
Wat me wel opvalt is dat 13 tands voortandwiel, dat is wel erg klein wat betreft de diameter.
Je moet je wel voorstellen met wat voor kleregang die ketting de hoek omgaat, en dan ook nog over zo'n kleine diameter.
Fazer 600 loopt 6000 rpm bij 120. Ben benieuwd wat dat wordt met een paar tandjes meer achter. Wil dattie sterker acceleert.
Zal ook wel bar zijn voor de koppeling.
Fazer 600 loopt 6000 rpm bij 120. Ben benieuwd wat dat wordt met een paar tandjes meer achter. Wil dattie sterker acceleert.
Zal ook wel bar zijn voor de koppeling.
Zoek even naar het programma "Gear Commander", daar kun je naast je standaard verhouding ook divers andere invullen , met de resultaten daarvan.
In de meeste gevallen zul je van het brandstofverbruik niets merken, de teller gaat met een aansturing van de versnellingsbak wel afwijken.
Met de aansturing van een wiel weer niet.
In sommige gevallen kan de topsnelheid zelf omhoog gaan, bij motoren die in 6 bij lange na het rode gebied niet halen bijvoorbeeld.
Mijn oude fireblade en later de SP1 liepen met achter 2 tanden groter ook harder dan met stock.
zat plekken waar je kettingwielen en kettingen los kan kopen, sets zijn doorgaans de standaard overbrenging's verhoudingen.
bedenk dat een nieuwe ketting wat korter zal zijn dan een versleten ketting, als een 2 tands groter kettingwiel 'net' past op je oude ketting kan het net te weinig zijn met een nieuwe.
Vijf tandjes lijkt me veel. Wat voor motor?