Tank aanpassen, hoe dicht lassen?

Bas_C

Rookie
1 jun 2019
6
3
Dag Forumers,
Voor mijn CX500 caféracer projectje probeer ik al heel lang mijn tank aan te passen, jammer genoeg zonder succes tot nu toe.
De tank komt achteraan hoger zodat die horizontaal komt te staan:
1399341


dus daarvoor zou de tunnel aangepast moeten worden, zoals hier gephotoshopped (enerzijds vooral esthetisch, anderzijds om te vermijden dat bij inpakt die rand ongewenst belangrijke lichaamsdelen afsnijdt):

1399342
1399345

en ook wat nu de vuldop is zou ik willen aanpassen dus ook daar een plaatje inlassen waar de monza vuldop komt.

Nu kan ik voor een hobbyist wel wat MIG en TIG lassen, maar dit is echt aartsmoeilijk, het plaatstaal is maar 0,6mm dun op sommige plaatsen. Ik denk dat ik er al zeker meer dan 100uur heb ingestoken door te oefenen met lassen en dingen uit te proberen zoals verschillende wolfraam elektroden, toevoeg materialen, brazeren, gasflow, puls instellingen, etc...
Het meeste succes behaal ik met de TIG met 25amp, 1,6mm wolfraam, 1mm toevoegmateriaal, 4L/min argon en 3-30-30puls setting, maar toch lukt het mij niet deftig.. kratertjes door slak aan de binnenkant, vervorming, doorbranden op heel dunne plaatsen, enz.. ik ben echt ten einde raad hoe ik ooit zo'n tank brandstof-dicht gelast kan krijgen.

Ik ben dus opzoek naar de gouden tip hoe ik dit gerealiseerd kan krijgen, wie mij de techniek kan leren of desnoods waar ik terecht kan om dit te laten uitvoeren.

groeten, Bas_C
 
Laatst bewerkt:
Ik had al geprobeerd met de TIG te hardsolderen/brazeren met siliciumbrons toevoegmateriaal maar merkte dat dat heel veel krimp geeft waardoor alles krom trekt..met blutsen tot gevolg |(

Moet je eigenlijk zowieso de tunnel eruit slijpen?

Dit is/was mijn tank om te proberen trouwens, die heb ik omzeep geholpen, gelukkig heb 'k er nog een in reserve.

1399362
 
Ik had al geprobeerd met de TIG te hardsolderen/brazeren met siliciumbrons toevoegmateriaal maar merkte dat dat heel veel krimp geeft waardoor alles krom trekt..met blutsen tot gevolg |(

Moet je eigenlijk zowieso de tunnel eruit slijpen?

Dit is/was mijn tank om te proberen trouwens, die heb ik omzeep geholpen, gelukkig heb 'k er nog een in reserve.

Bekijk bijlage 1399362
Blutsen is toch niet zo erg?
Alles moet achteraf toch mooi strak geplamuurd worden.
 
Wat heb je in godsnaam geleerd in die 100 uur?

Las je zonder tips en trucs van een leermeester?

Bah ja, ik moet het allemaal zelf zowat uitzoeken. Ken wel een paar lassers maar niemand met ervaring in zo'n dun materiaal. Veel lezen, YouTube tutorials en dan oefenen, oefenen, oefenen om snel en consistent het smeltbad te controleren, tot aan de rand te lassen van plaatjes zonder dat het doorbrand, punten met en zonder tovoegmateriaal, plaatjes in vorm slaan en passend maken, kraters voorkomen. Lassen is een beroep, voor mij een hobby/uitdaging en dat leer je niet op een paar namiddagen.
Alles dikker dan 1mm is goed te doen, maar dunner wordt het tricky.

Backing gas had ik nog niet geprobeerd, ik ga dat in iedergeval nog een kans geven, eens zien of dat soms ook invloed heeft wat betreft kratertjes. Want zelfs als alles heel zuiver is en daarna met aceton is ontvet duiken die op tijdens het lassen, en dan krijg je ze eigenlijk niet meer weg.

Zoals op deze foto.. dat stukje is vrij goed gelukt, maar hier was ook totaal geen spatie tussen het plaatje dat erin gelast werd en de tank, alles sloot vrijwel perfect aan en het meeste is zonder toevoegmateriaal gelast, wat vaak gewoon onmogelijk is als er maar een kleine spatie is. Laat staan de tunnel er terug inlassen..

20190601_145318.jpg

Dit is de binnenkant:
Ik denk dat de kratertjes van de oxide komen die hier te zien is.
(Stukken van 2cm gelast met gaslens 8)
20190601_145937.jpg
 
Meer toevoegmateriaal gebruiken. Daarmee koel je de las een stuk af, en verbrand je materiaal dus ook minder. En ik gok dat je geen laslens gebruikt, dus dan mag je gas best naar 6-8 liter/min. En zorg voor -als je het kunt instellen op je apparaat- voor wat meer gasnastroom.
Backinggas gaat zeker helpen, want ik zie aan de buitenkant al dat de las aan de binnenkant verbrand is.
 
Bah ja, ik moet het allemaal zelf zowat uitzoeken. Ken wel een paar lassers maar niemand met ervaring in zo'n dun materiaal. Veel lezen, YouTube tutorials en dan oefenen, oefenen, oefenen om snel en consistent het smeltbad te controleren, tot aan de rand te lassen van plaatjes zonder dat het doorbrand, punten met en zonder tovoegmateriaal, plaatjes in vorm slaan en passend maken, kraters voorkomen. Lassen is een beroep, voor mij een hobby/uitdaging en dat leer je niet op een paar namiddagen.
Alles dikker dan 1mm is goed te doen, maar dunner wordt het tricky.

Backing gas had ik nog niet geprobeerd, ik ga dat in iedergeval nog een kans geven, eens zien of dat soms ook invloed heeft wat betreft kratertjes. Want zelfs als alles heel zuiver is en daarna met aceton is ontvet duiken die op tijdens het lassen.Bekijk bijlage 1399552


Eigenlijk is dit wat jij wilt, een onmogelijke opgave.
Ik heb nooit echt fatsoenlijk TIG kunnen lassen omdat ik het niet af kon kijken van iemand anders. En dingen kon vragen.
Nu sta ik sinds 1 jaar in een hal vol met lassers. We doen eigenlijk alles, TIG, MIG, afmonteren, storingen en montage bij klanten.

In elk geval, je leert zoveel van je collega's. Andersom trouwens ook wel.
Daar kun jij gewoon niet tegenop met al 100 uur oefenen. Jammer.
Maar het ziet er helemaal niet slecht uit, best wel goed.
Alleen met sommige stukken zie je toch dat er ervaring mist, en vragen op afstand werkt altíjd slecht.

Onder de 1mm is zelfs voor een ervaren lasser nog moeilijk te doen.
En dit is geen RVS maar "smerig", dus dat vloeit meestal niet mooi.
Ik ga nu even kritiek geven, wel positieve kritiek want dat bestaat ook.
Alles ziet er wel redelijk netjes uit, ook een ervaren lasser bakt er niet meer van. Behalve die lange rechte stukken met kraters.
Dus die gaan we even onder de loep nemen, en lekker afkraken.

Nu ga ik het even vergelijken met 2 mm RVS, wat natuurlijk niet eerlijk is.
De lassnelheid is te laag waardoor het materiaal te warm word, en verbrand.
Zet de Amperage hoger, minimaal 30 A per millimeter plaat. Hoe hoger de A, hoe beter het materiaal vloeit en daarmee haal je de gewenste lassnelheid. Je mag niet opeens stil blijven staan omdat het opeens niet vloeit. Dan ben je altijd de Sjaak.
Maarrr, hoe hoger de Amperage staat des te meer toevoegmateriaal je neer moet plempen, om te zorgen dat het orginele materiaal niet verbrand. Of dat de las wegzakt in het materiaal.
Dit is bij jouw tank van gewoon staal met al bestaande verontreinigen dus al godsonmogelijk.
Er komt toch altijd een stukje voor in de las waar het opeens niet wil vloeien.
Je zult dus moeten improviseren, iets dat veel goeie lassers niet eens kunnen. Vandaar dat je nog steeds niet voldoende tips en truuks aangereikt hebt gekregen.

Eigenlijk kun je bijna alle standaard verplichtingen voor een goeie las wel overboord zetten.
Zo als de goeie Amperage, opstarten van de vlamboog, kratervulling...
Dit gaat bij jouw tank allemaal niet op want de omstandigheden veranderen constant.
Ook moet je nieuwe plaatjes maken en heb je dus te maken met verschillende vooropeningetjes, en waarschijnlijk 2 verschillende plaatdiktes wat het lassen nog extra moeilijk maakt.

Je zult dus wat moeten doen om te voorkomen dat de las te warm word en wegzakt.
De 2 standaardingen heb je al toegepast.
Een lagere Amperage en maar korte stukjes lassen en het materiaal af laten koelen, zodat de las niet wegzakt en je van die mooie kratertjes krijgt.
Andere truuks die je niet aangereikt hebt gekregen zijn :
-Een stukje dik koper of aluminium aan de andere kant van de las bevestigen, waardoor de las niet té warm word, niet wegzakt en waardoor je er niet doorheen brand. Nu is dit meestal niet mogelijk bij zo'n tank, dus je moet wat anders verzinnen.
- Backinggas. Geweldig spul want het vormt zich in elke vorm en komt in elk hoekje.
IDEAAL dus voor jouw tank want het koelt de las aanzienlijk.
2de voordeel iets dat je de Amperage iets hoger kunt zetten waardoor het materiaal beter blijft vloeien, en je de minimaal vereiste lassnelheid kunt aanhouden, zodat het materiaal niet verbrand. Kleine stukjes lassen is hierbij altijd goed want een mooie las is niet vereist. Dikke knobbels slijp je er toch af en onvolkomenheden brul je dicht met staalplamuur.
Het makkelijkste én goedkoopste voor jouw is een t-stukje tussen de slang van je gasfles naar het TIGapparaat.

Maarrr, je wilt ook nog een tank die vloeistof dicht is én blijft.
Eigenlijk is TIG lassen voor dit verontreinigde staal niet geschikt. Eigenlijk is TIG voornamelijk bedoeld voor edele staalsoorten omdat die automatisch beter vloeien.
Dus eigenlijk moet je de tank helemaal niet willen met TIG, want je wilt zoveel mogelijk materiaal toevoegen in een zo kort mogelijke tijd, zodat die 1mm plaat niet verbrand die naast de las zit.
Je wilt gewoon zo véél als mogelijk materiaal, ook aan de binnenkant, zonder dat het bloemkolen/verbrand is.
Het teveel aan de buitenkant kun je weer wegslijpen.

En zo te zien en te horen focus te jezelf ook teveel op een mooi uiterlijk?
Dat hoeft niet en dat mag ook helemaal niet, omdat je hierdoor te weinig wanddikte creëert.
Misschien was MIG beter geweest voor een beginneling maar je bent nu al zover met oefenen, én je hebt nog een 2de tank dus ik raad je toch aan om gewoon verder te gaan met TIG, want jij gaat er helemaal komen met jouw doorzettingsvermogen *O*

Dús nog even weer de tips op een rijtje:
-Backinggas via de tankopening.
- daardoor kun je de Amperage ook iets hoger zetten voor een betere vloei.
-korte stukjes lassen is goed wat je deed, zogauw je merkt dat het niet meer wil vloeien gelijk stoppen.
Of heel even de knop indrukken zodat het proces stopt, en gelijk weer de knop indrukken, en verder. Hierdoor heeft de las heel even de tijd van afkoelen en heb je tijd tijd om hierna gelijk weer materiaal toe te voegen om de las weer aan het vloeien te krijgen. (Standje kratervulling zou ik trouwens op minimaal zetten, die werkt hier in dit proces averechts. En ook het standje opstarten van de boog/Amperage van nul naar de ingestelde waarde. Het gaat niet om mooi, maar om zoveel als mogelijk materiaal toevoegen in de las).
-je mag ook rustig 2 of 3 lasjes naast elkaar leggen.
De situatie is constant anders dus laat je verstand werken en improviseer.
-maak de las zo breed als mogelijk, zonder kartels in het nabijgelegen orginele materiaal, wat al zo dun is. Je wilt een waterdichte tank die later niet meer scheurt.
Een klein beetje verbrand materiaal is niet erg, dat voorkom je toch niet. Maar de poreuzigheid mag niet doorlopen naar de binnenkant. Ik denk dat achteraf na het spuiten, een tanksealer ook nog wel verstandig is.
Zo heel secuur hoef je dan ook niet te wezen, heel iets poreus in een stukje las, dat gaat die tanksealer wel oplossen/afdichten.


Maarrr, nu komt het *O*
Ik wil nu ook graag jouw leeftijd en woonplaats?
Wat een ontzettend doorzettingsvermogen:/:Y:t
Dit is echt ongekend, dit maak je tegenwoordig bijna niet meer mee.
Je bent gewoon een onontdekt pareltje, met zo'n doorzettingsvermogen kun jij álles!

Give it to me, now :o 8)7:+
 
Laatst bewerkt:
ipv gewoon 2 delen tank aan mekaar te lassen, las ik gewoon eerst een stripje aan de binnenkant van 1 deel. en dan het 2de deel van de tank lassen. stripje ondersteunt je smeltbad en voorkmt dat het weg valt.

tank nog niet geprobeerd met TIG trouwens. nadeel daarvan is dat je veel meer warmte toevoegt dan met MIG en dus veel meer kans op gaten branden/wegvallen smeltbad.

En ik leg steeds een laag soldeer over de lassen (moet je een zinksoldeerbout hebben zoals dakwerkers) om 100% zeker te zijn dat de tank dicht is.
 
Eind vorig jaar nog een tank aangepast doordat de benzine kraan aansluiting in de weg zat voor de injectoren deze meer naar achteren verplaatst
dit gedaan met de autogeen set ( gas en zuurstof) en koper
Gaatje van de oude plek met een plaatje dicht gesoldeerd (koper)
IMG-20180807-151902.jpg


Gaat niets boven ouderwetse hardsolderen voor een tank aan te passen
Je blijft onder het smeltpunt van ijzer en je kan erg dun materiaal aan .
 
Heel erg bedankt alvast voor de tips, ik ga er morgen of maandag mee aan de slag, wat experimenteren met de Mig en ook met de Tig met Backinggas en jullie tips, plaatjes erachter enz...

Met de Mig had ik de indruk dat laspuntjes tegen elkaar opbouwen wel gaat, maar dat die niet goed in elkaar smelten.. ik zal me er mss moeten bij neerleggen dat een tanksealer onvermijdelijk wordt.. erg is dat natuurlijk niet.

Old school met acetyleen is dan weer een nieuwe techniek dat ik zou moeten leren, daar kijk ik wat tegen op, maar ik kan bij mijn pa zijn set wel is van onder het stof halen en proberen..
Wat ik wel al merkte als ik met de TIG en silicium-brons probeerde dat is dat de temperatuur om het toevoeg materiaal (1.6mm) te laten vloeien eigenlijk al te hoog is voor de dunne plaat.. Autogeen is natuurlijk niet helemaal het zelfde.

Ik zal sowieso foto's nemen en jullie op de hoogte houden!! Hopelijk minder bloemkolen. 🙂

@Boevie Bedankt voor de complimenten en de tips, dat motiveert. Ik ben 36 en woon in Brussel trouwens. 8-)
 
De manier van lassen met Tig komt aardig in de beurt van autogeen
Voordeel van autogeen is dat je alleen maar hoeft te gloeien om het lasbrons aan het smelten te krijgen .
Wat ik al schreef je blijft onder de smelt temperatuur van het ijzer zitten .
Neetje spelen met een kleine vlam en je kan het gesmolten brons alle kanten uitsturen waardoor je nog maar weinig na werk er aan hebt , al lukt dat laaste mijn nog niet echt bij die tank was al weer een jaar of twintig terug dat ik voor het laatst met de autogeen set aan het werk was .
Moest een hoop dingen weer uitvogelen
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt alvast voor de tips, ik ga er morgen of maandag mee aan de slag, wat experimenteren met de Mig en ook met de Tig met Backinggas en jullie tips, plaatjes erachter enz...

Met de Mig had ik de indruk dat laspuntjes tegen elkaar opbouwen wel gaat, maar dat die niet goed in elkaar smelten.. ik zal me er mss moeten bij neerleggen dat een tanksealer onvermijdelijk wordt.. erg is dat natuurlijk niet.

Old school met acetyleen is dan weer een nieuwe techniek dat ik zou moeten leren, daar kijk ik wat tegen op, maar ik kan bij mijn pa zijn set wel is van onder het stof halen en proberen..
Wat ik wel al merkte als ik met de TIG en silicium-brons probeerde dat is dat de temperatuur om het toevoeg materiaal (1.6mm) te laten vloeien eigenlijk al te hoog is voor de dunne plaat.. Autogeen is natuurlijk niet helemaal het zelfde.

Ik zal sowieso foto's nemen en jullie op de hoogte houden!! Hopelijk minder bloemkolen. 🙂

@Boevie Bedankt voor de complimenten en de tips, dat motiveert. Ik ben 36 en woon in Brussel trouwens. 8-)
Zal wel tegen alle regels zijn maar ik heb wel eens eerst met Mig gelast met pintjes en het daarna getigt zonder toevoeg om het mooi te laten vloeien ( het hangt na 4 jaar nog steeds aan elkaar )
 
Met de Mig had ik de indruk dat laspuntjes tegen elkaar opbouwen wel gaat, maar dat die niet goed in elkaar smelten..

klopt, met de MIG en losse laspunten gegarandeerd niet dicht. daarom solderen.

sinds ik een TIG heb nog geen tank moeten doen. maar je kan dus gerust eerst met de MIG zoals ik al zei met plaatje er onder en punten, en dan met de TIG er over. niet voor de sterkte, enkel opdat hij 100% dicht is. met de TIG zie je veel beter wat je doet, en vermits het met de sterkte al in orde is kan je de amperes ook lager houden, enkel de buitenkant moet even smelten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan