Tank aanpassen, hoe dicht lassen?

Bas_C

Rookie
1 jun 2019
6
3
Dag Forumers,
Voor mijn CX500 caféracer projectje probeer ik al heel lang mijn tank aan te passen, jammer genoeg zonder succes tot nu toe.
De tank komt achteraan hoger zodat die horizontaal komt te staan:
1399341


dus daarvoor zou de tunnel aangepast moeten worden, zoals hier gephotoshopped (enerzijds vooral esthetisch, anderzijds om te vermijden dat bij inpakt die rand ongewenst belangrijke lichaamsdelen afsnijdt):

1399342
1399345

en ook wat nu de vuldop is zou ik willen aanpassen dus ook daar een plaatje inlassen waar de monza vuldop komt.

Nu kan ik voor een hobbyist wel wat MIG en TIG lassen, maar dit is echt aartsmoeilijk, het plaatstaal is maar 0,6mm dun op sommige plaatsen. Ik denk dat ik er al zeker meer dan 100uur heb ingestoken door te oefenen met lassen en dingen uit te proberen zoals verschillende wolfraam elektroden, toevoeg materialen, brazeren, gasflow, puls instellingen, etc...
Het meeste succes behaal ik met de TIG met 25amp, 1,6mm wolfraam, 1mm toevoegmateriaal, 4L/min argon en 3-30-30puls setting, maar toch lukt het mij niet deftig.. kratertjes door slak aan de binnenkant, vervorming, doorbranden op heel dunne plaatsen, enz.. ik ben echt ten einde raad hoe ik ooit zo'n tank brandstof-dicht gelast kan krijgen.

Ik ben dus opzoek naar de gouden tip hoe ik dit gerealiseerd kan krijgen, wie mij de techniek kan leren of desnoods waar ik terecht kan om dit te laten uitvoeren.

groeten, Bas_C
 
Laatst bewerkt:
Bah ja, ik moet het allemaal zelf zowat uitzoeken. Ken wel een paar lassers maar niemand met ervaring in zo'n dun materiaal. Veel lezen, YouTube tutorials en dan oefenen, oefenen, oefenen om snel en consistent het smeltbad te controleren, tot aan de rand te lassen van plaatjes zonder dat het doorbrand, punten met en zonder tovoegmateriaal, plaatjes in vorm slaan en passend maken, kraters voorkomen. Lassen is een beroep, voor mij een hobby/uitdaging en dat leer je niet op een paar namiddagen.
Alles dikker dan 1mm is goed te doen, maar dunner wordt het tricky.

Backing gas had ik nog niet geprobeerd, ik ga dat in iedergeval nog een kans geven, eens zien of dat soms ook invloed heeft wat betreft kratertjes. Want zelfs als alles heel zuiver is en daarna met aceton is ontvet duiken die op tijdens het lassen, en dan krijg je ze eigenlijk niet meer weg.

Zoals op deze foto.. dat stukje is vrij goed gelukt, maar hier was ook totaal geen spatie tussen het plaatje dat erin gelast werd en de tank, alles sloot vrijwel perfect aan en het meeste is zonder toevoegmateriaal gelast, wat vaak gewoon onmogelijk is als er maar een kleine spatie is. Laat staan de tunnel er terug inlassen..

Bekijk bijlage 1399551
Dit is de binnenkant:
Ik denk dat de kratertjes van de oxide komen die hier te zien is.
(Stukken van 2cm gelast met gaslens 8)
Bekijk bijlage 1399552
Die kratertjes komen aan de binnenkant omdat je aan je laskant te weinig nieuw materiaal toe voegt.
 
ik doe het door er een plaatje van 1mm dik onder vast te lassen met genoeg overlap. zo moet je enkel het randje aan het smelten brengen en laten samenvloeien met het plaatje. en steeds maar kleine stukjes lassen zodat het plaatwerk van de tank zelf niet te warm wordt.
en achteraf een laag soldeer erover om zeker te zijn dat hij dicht is.

niet de professionele manier, maar het werkt en niemand ziet het als hij af is.
 
Dat klopt helemaal. Ieder zn eigen vak en voorkeur
Niet iedereen is goed in lassen
Niet iedereen is goed in hardsolderen.
Zelden kan iemand beide uit de "F".
Want,die wil ik zien.
Hij/Zij is mijn voorbeeld.

En soms is de ene mogelijkheid net weer iets beter bij een bepaald projekt dan een andere.
Sommige mensen kunnen keuzes maken, andere hebben even niets te kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan