Tank lekt (vermoedelijk op de lasnaad)

Bkndm

Die hard MF'er
4 jul 2012
374
6
Hi,

De tank van mijn motor is lek, vermoedelijk op de linker lasnaad. Maar ik heb de tank nog niet losgehaald, dus mogelijk komt het van hogerop aan de binnenzijde.

Het is een Yamaha xt600 met custom xs400 tank, die op 3 plekken vast zit, met rubbers er tussen. Dus ondanks de rubbers heeft de grotere 1 cilinder, alsnog vibratie schade laten ontstaan, of gewoon roest en ouderdom.

De verf laat al los en bubbelt, dus daar moet op termijn sowieso wat aan gedaan worden.
Hier en daar wat roest plekjes in de tank, maar niets ernstigs.

Wat zou jullie advies zijn met het repareren hiervan?
- tankcure liever niet gezien de vele slechte verhalen sinds e10 benzine.
- (hard)solderen van de lasnaad? Kan dit makkelijk zelf gedaan worden?
- op de lasnaad een extra las leggen(ik kan zelf niet lassen)?
- anders?

Ik ben benieuwd wat de beste optie zal zijn.
Fijn weekend!
 

Bijlagen

  • 20221029_220605.jpg
    20221029_220605.jpg
    136 KB · Weergaven: 66
ik zou,als de tank al zover geroest is van binnen naar buiten,hem vervangen.
hardsolderen, kun je niet zomaar zelf doen als je het materiaal ervoor niet hebt en het is ook niet zonder risico.
 
Hi,

De tank van mijn motor is lek, vermoedelijk op de linker lasnaad. Maar ik heb de tank nog niet losgehaald, dus mogelijk komt het van hogerop aan de binnenzijde.

Het is een Yamaha xt600 met custom xs400 tank, die op 3 plekken vast zit, met rubbers er tussen. Dus ondanks de rubbers heeft de grotere 1 cilinder, alsnog vibratie schade laten ontstaan, of gewoon roest en ouderdom.

De verf laat al los en bubbelt, dus daar moet op termijn sowieso wat aan gedaan worden.
Hier en daar wat roest plekjes in de tank, maar niets ernstigs.

Wat zou jullie advies zijn met het repareren hiervan?
- tankcure liever niet gezien de vele slechte verhalen sinds e10 benzine.
- (hard)solderen van de lasnaad? Kan dit makkelijk zelf gedaan worden?
- op de lasnaad een extra las leggen(ik kan zelf niet lassen)?
- anders?

Ik ben benieuwd wat de beste optie zal zijn.
Fijn weekend!
Je tankt toch geen E10 in die xt?

Ik zou tankcure doen want dan bescherm je de hele tank.
Misschien is de hele tank wel slecht en lekt hij nog maar op 1 plek.
 
Tank cure heb ik al een aantal keren gebruikt. De “laatste” versie kan tegen E10.

Volg wel goed de gebruiksaanwijzing, het werkt heel precies en bij een juiste toepassing is het resultaat er ook naar.
De temperatuur om het middel te gebruiken is ook van belang.

Ik moest in het verleden niets van dit soort spul hebben het was bij een aantal tanks van mij de enige oplossing. Deze tanks zijn brandstof dicht en beschermd tegen corrosie.
Eentje al een aantal jaren.
 
@Bkndm het lijkt of er water in heeft gestaan waardoor de onderkant van de tank een beetje aangeslagen is. Ik heb dat toen dat bij mijn RD tank gebeurde met 2k epoxylijm dichtgelijmd, zit al jaren. Ik denk dat als je zonder een uitvoerige behandeling een flinke klodder 2K epoxy, wat tankcure ook is in die hoek van die tank laat lopen van je probleem af bent. Misschien de andere kant gelijk meepikken. 100 cc aan allebei de kanten
 
Inderrdaad 2k epoxy de tank werd ook lekker warm rondom.
Ik wilde van een oude Gilera het patina van de tank bewaren dat past zo mooi in het totaal plaatje.Tankcure zit er al dik twee jaar in en geeft geen krimp.
Nogmaals een goede voorbereiding bepaald het resulaat.
 
Tank cure heb ik al een aantal keren gebruikt. De “laatste” versie kan tegen E10.

Volg wel goed de gebruiksaanwijzing, het werkt heel precies en bij een juiste toepassing is het resultaat er ook naar.
De temperatuur om het middel te gebruiken is ook van belang.

Ik moest in het verleden niets van dit soort spul hebben het was bij een aantal tanks van mij de enige oplossing. Deze tanks zijn brandstof dicht en beschermd tegen corrosie.
Eentje al een aantal jaren.
Meerdere mensen in het verleden gezien met slechte resultaten vandaar. Maar als de nieuwe versie wel goed is dan is dat een optie. In principe tank ik liever 98, maar is niet altijd beschikbaar.

@Bkndm het lijkt of er water in heeft gestaan waardoor de onderkant van de tank een beetje aangeslagen is. Ik heb dat toen dat bij mijn RD tank gebeurde met 2k epoxylijm dichtgelijmd, zit al jaren. Ik denk dat als je zonder een uitvoerige behandeling een flinke klodder 2K epoxy, wat tankcure ook is in die hoek van die tank laat lopen van je probleem af bent. Misschien de andere kant gelijk meepikken. 100 cc aan allebei de kanten
Welke 2k epoxy was dit? Want dan is de lak grotendeels nog wel te redden.
 
Meerdere mensen in het verleden gezien met slechte resultaten vandaar. Maar als de nieuwe versie wel goed is dan is dat een optie. In principe tank ik liever 98, maar is niet altijd beschikbaar.


Welke 2k epoxy was dit? Want dan is de lak grotendeels nog wel te redden.
hier net zo , zelfs een polyester tank ging kapot , maar inderdaad als het nieuwe goedje er wel tegen kan zou dat de zaak veranderen
 
Meerdere mensen in het verleden gezien met slechte resultaten vandaar. Maar als de nieuwe versie wel goed is dan is dat een optie. In principe tank ik liever 98, maar is niet altijd beschikbaar.


Welke 2k epoxy was dit? Want dan is de lak grotendeels nog wel te redden.


Juist ook omdat ik al het geroeptoeter van lassen en solderen heb genegeerd heb ik mijn tank gered.... Gewoon 2K epoxylijm van Bison... Dat witte afsluitertje heb ik aan de buitenkant eropgeplakt... en dat gaat al een jaar of 5 goed

1667118767936.png
 
Meerdere mensen in het verleden gezien met slechte resultaten vandaar. Maar als de nieuwe versie wel goed is dan is dat een optie. In principe tank ik liever 98, maar is niet altijd beschikbaar.
Dat was ook mijn eerste insteek, je gaat zoeken op het web maar echt antwoord op mijn vragen niet gevonden. Wel veel mensen die zeggen dat het waardeloos spul is, of het hebben van horen zeggen.
En ook een aantal mensen die het al vaker gebruikt hebben.

Omdat ik niet kon lassen of solderen aan de tank vanwege het zicht toen de gok genomen.
Tot nu toe met goed resultaat.

Wel heb ik eerst de tanks grondig gereinigd en ontvet met industrie reiniger en de hogedruk reiniger
Toen een aantal weken schoonmaakazijn erin en daarna weer spoelen.
Daarna de tankcure cyclus toe gepast, al met al ben je er even mee bezig.

Bij de Puch tank van mijn zoon die wat lekte op een lasnaad ook tankcure gebruikt. Het vulhalsje waar de tankcure niet kon komen met een kwastje tankcure ingesmeerd. Dat zit er ook perfect op.
 
Hoe bedoel je? Wat had er toenertijd extra gedaan kunnen worden?
Toen was deze namelijk nog goed zo ver ik kon zien, ongeveer 3 tot 4 jaar terug.
Tankje is een jaar of 40-45 oud maar 3 a 4 jaar geleden nog super dus, alleen in die laatste paar jaar compleet doorgeroest :P
Als je een ouwe tank gaat spuiten moet je die eigenlijk helemaal kaal maken en zeer goed bekijken, dat is het ideale moment om problemen te spotten die laten de boel kunnen verpesten.

Ik ga binnenkort een tankje uit 1978 doen, ik ben benieuwd!
 
Bij een uitvoerige ” opknapbeurt“ gaat de tank helemaal kaal.
Ben nog met een XL Parijs Dakkar tank bezig die een tik heeft gehad.
Deuken zijn er zoveel mogelijk uitgelepeld en een brakke lasnaad uitgeslepen en gelast. Stickers eerst laten inscannen voor na het spuiten. Het is niet fabrieks orgineel maar de stickers komen onder de blanke lak.
Zou knap kl#te zijn als de tank klaar is en blijkt te lekken.

Soms weet je ook niet waardoor een tank inwendig gaat roesten.
Een aantal jaren terug kocht ik een Puch die drie jaar buiten had gestaan in weer en wind met een kwart tank bezine.
Er zat geen spat roest in de tank terwijl dat ding toen al 40 jaar was.
 
Tankje is een jaar of 40-45 oud maar 3 a 4 jaar geleden nog super dus, alleen in die laatste paar jaar compleet doorgeroest :P
Als je een ouwe tank gaat spuiten moet je die eigenlijk helemaal kaal maken en zeer goed bekijken, dat is het ideale moment om problemen te spotten die laten de boel kunnen verpesten.

Ik ga binnenkort een tankje uit 1978 doen, ik ben benieuwd!
Okay fair enough.
Maar toenertijd de tank kaal gemaakt en 7-10 dagen in een grotere bak met schoonmaakazijn gehad, daarmee al het roest aan de binnenkant en zo ver dat er aan de buitenkant was verdwenen. Nagespoeld/gevuld met water om dichtheid te controleren. Geen lek gevonden. Laten drogen met verffohn in verschillende posities en volledig droog. Daarna laten spuiten. En nooit zonder benzine gestaan. Lijkt mij dus enkel vliegroest wat is ontstaan sindsdien.

Al weet ik ook niet echt hoe ik goed de lasnaden vanaf binnen had moeten controleren.
 
Juist ook omdat ik al het geroeptoeter van lassen en solderen heb genegeerd heb ik mijn tank gered.... Gewoon 2K epoxylijm van Bison... Dat witte afsluitertje heb ik aan de buitenkant eropgeplakt... en dat gaat al een jaar of 5 goed

Bekijk bijlage 1817646
Heb je de buitenkant van de tank gelijmd hiermee? Kreeg eerder de indruk dat je het in de binnenkant had laten lopen op de naden?
 
Meerdere mensen in het verleden gezien met slechte resultaten vandaar. Maar als de nieuwe versie wel goed is dan is dat een optie. In principe tank ik liever 98, maar is niet altijd beschikbaar.


Welke 2k epoxy was dit? Want dan is de lak grotendeels nog wel te redden.
Zeer vaag, ik zou eerder de mensen als het product in dit geval voor het resultaat aanmerken, ik heb het door de jaren heen al heel wat keer moeten gebruiken, en nog nooit een slecht resultaat gehad, de werk wijze is absoluut bepalend voor het resultaat bij dit spul en zeker ook de staat van de tank, bij twijfel de ook leverbare ontroester gebruiken voor een optimaal resultaat.
 
Als de lekkage op de lasnaad zit en je wilt zonder
las en spuitwerk proberen om de tank dicht te krijgen dan is een 2k epoxy wat tankccure is de moeite van het toepassen waard.
Dat zou afdoende moeten zijn.
Ik heb mijn tanks gecontroleerd met een endoscoop van mijn werkgever.
Ik kon zo de lasnaden en de plaats van de schade controleren.
Mijn sleutelmaat heeft een pompje waarmee je het koelsysteem van een auto op druk zet omgebouwd. Met een oude dop en het afdoppen van de bezinekraan aansluiting konden we de XL tank op druk zetten.
HBM heeft dat soort pompjes in de winkel liggen en ik dacht ook die scoopjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik neig ernaar om de Bison metaal-metaal epoxy (Bison | Product) te gebruiken, gezien die meer chemacalien bestendig is (lees benzine).
Weet iemand toevallig hoe vloeibaar deze is als eenmaal gemengd en verwerkt moet worden? Ik heb namelijk het idee dat het vrij lastig is om goed in de lasnaden aan de binnenzijde te komen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan