Tank volgooien. Tot hoe ver kun je gaan?

znirkel

Die hard MF'er
21 nov 2002
631
0
Schagen
Bij het voltanken van m'n fiets is het altijd zo dat als ik tot het randje doortank en dan stop, het benzine niveau vervolgens zo'n 2 centimeter daalt.
Op dit momemt kun je die 2 centimeter gewoon weer aanvullen, niveau weer laten zakken en weer bijvullen et cetera et cetera

Hoe kan dat? Waar gaat de benzine heen? Als je al 1x tot het randje tankt zou ie toch vol moeten zitten zou je denken(tanken, haha, woordgrap).

Loopt het er ergens weer uit (voor zover ik weet niet, 'hij druipt niet') ?

Of loopt er iets anders vol wat gewoon meer tijd kost om vol te lopen?
(geen idee hoe benzine uiteindelijk het blok in komt, heb er de balle verstand van. tank > carbu > cil ofzo?)

Kan het uiteindelijk schadelijk zijn om steeds maar bij te vullen?

Ik ben best vaak doorgegaan met het volblijven tanken, maar nooit meer dan 10x extra zeg maar (word saai op een gegevens moment, vullen, wachten, vullen, wachten)
 
Kheb precies hetzelfde, maar net wat je zegt, op een gegeven moment ben je het ook zat om telkens weer 2 cm erbij te blijven gooien (en voor de mensen die achter je staan te wachten gaat de lol er ook snel vanaf :P )...
 
Volgens het instructieboekje mag de tank niet voller dan tot aan de onderste rand van de vulopening. Volgens mij heeft dat te maken met het eventueel uitzetten van de benzine door warmte.
 
Als je direkt doorrijdt na het tanken, kan het geen kwaad om die helemaal tot boven te vullen, maar als je nog een tijdje wacht, dan begint de benzine op te warmen door de warmte van het motorblok, en loopt er wat benzine langs de overloop weg. Daarvoor zit er een darmpje aan de tank waardoor (als het op zijn plaats zit) de benzine onder je motor terechtkomt. Bij een Guzzi California loopt er gegarandeerd benzine uit als je die na het tanken niet op de middenbok wegzet.
 
mijne doet dat ook. de benzine gaat dan in de holle ruimte zitten naast de tankdop aangezien deze "lager" in je tank ligt. Ik tank nl altijd als de motor schuin staat ( paddock stand meenemen is ook zoiets :P ) Omdat de motor dus schuin staat ontstaat er daardoor een lege ruimte aan beide kanten van de tankdop. de ene kun je opvullen door iedere keer 2 cm te wachten de andere blijft leeg want je kunt niet "omhoog" tanken :P
 
Even tussendoor om eventuele verwarring uit de wereld te brengen(iig mijn wereld):

Ik vul tot de rand BINNEN de tankdop, dus niet tot de rand van de tankdop zelf! (wil ik wel eens testen, maar vermoed nu al dat het dan inderdaad aan alle kanten eruit spuit)
 
Is dit niet volgens de Wet van de communicerende vaten?

Het brandstofniveau IN de vulopening ligt hoger dan dat van de benzine OM de vulopening. Volgens de Wet gaan deze niveaus zich vanzelf gelijkstellen, maar omdat het een "dichte" tank is, duurt het eventjes voor dat het niveau OM de vulopening zich tegen de luchtdruk omhooggewerkt heeft. Zo'n ontluchtingsgaatje is maar klein, dus die lucht moet eventjes eruit geperst worden. (Waar lucht is, kan geen benzine zijn en andersom!)

Je kunt ook naar voren en achteren schudden met je heupen om even wat lucht van onder de vulopening te laten ontsnappen. Ziet er leuk uit aan de pomp, zo'n "tankjob". ;)
 
Is dit niet volgens de Wet van de communicerende vaten?

Het brandstofniveau IN de vulopening ligt hoger dan dat van de benzine OM de vulopening. Volgens de Wet gaan deze niveaus zich vanzelf gelijkstellen, maar omdat het een "dichte" tank is, duurt het eventjes voor dat het niveau OM de vulopening zich tegen de luchtdruk omhooggewerkt heeft. Zo'n ontluchtingsgaatje is maar klein, dus die lucht moet eventjes eruit geperst worden. (Waar lucht is, kan geen benzine zijn en andersom!)

Je kunt ook naar voren en achteren schudden met je heupen om even wat lucht van onder de vulopening te laten ontsnappen. Ziet er leuk uit aan de pomp, zo'n "tankjob". ;)


Maar waar blijft het dan? Er moet toch eens een eind aankomen?
 
Sommige motoren hebben benzinetanks waarin makkelijk luchtbellen bij de bovenkant blijven zitten, zeker als ie op de sidestand staat. Mijn vroegere lesmotor (CB500) had dat bijvoorbeeld . Ik kan me zo voorstellen dat een 750 dat dan ook heeft. De motor (ZACHTJES, anders klotst het langs alle kanten richting afvoerput!) een beetje schudden is idd zoals SilverGixx zei het makkelijxt.
 
Maar waar blijft het dan? Er moet toch eens een eind aankomen?
Het blijft daar waar eerst lucht zat, oftewel in de tank! :)

Het probleem is dat de lucht niet zo snel weg kan, omdat je de benzine sneller in de vulopening giet dan dat de lucht kan ontsnappen. De kolom benzine IN de vulopening zorgt voor de druk die nodig is om de lucht OM de vulopening door een of ander minuscuul gaatje naar buiten te duwen. Vandaar dat het gewoon snel gaat als het brandstofniveau nog niet onder aan de vulopening komt.

Snapt u het nog een beetje?

[edit]
Het is dus de lucht waar je op zit te wachten en niet de benzine. Wees dus niet bang dat er benzine lekt.
[/edit]
 
Het blijft daar waar eerst lucht zat, oftewel in de tank! :)

Het probleem is dat de lucht niet zo snel weg kan, omdat je de benzine sneller in de vulopening giet dan dat de lucht kan ontsnappen. De kolom benzine IN de vulopening zorgt voor de druk die nodig is om de lucht OM de vulopening door een of ander minuscuul gaatje naar buiten te duwen. Vandaar dat het gewoon snel gaat als het brandstofniveau nog niet onder aan de vulopening komt.

Snapt u het nog een beetje?

[edit]
Het is dus de lucht waar je op zit te wachten en niet de benzine. Wees dus niet bang dat er benzine lekt.
[/edit]

Ik snap het wel, maar er moet toch EENS een eind aan komen of niet?

Ik heb hem best vaak geprobeerd tot de rand te krijgen en te houden, maar dit is dus nog niet gelukt.

Uit jou redenering blijkt dat als je maar lang genoeg door blijft vullen de benzine uiteindelijk tot op de rand zou kunnen blijven staan.
 
Het blijft daar waar eerst lucht zat, oftewel in de tank! :)

Het probleem is dat de lucht niet zo snel weg kan, omdat je de benzine sneller in de vulopening giet dan dat de lucht kan ontsnappen. De kolom benzine IN de vulopening zorgt voor de druk die nodig is om de lucht OM de vulopening door een of ander minuscuul gaatje naar buiten te duwen. Vandaar dat het gewoon snel gaat als het brandstofniveau nog niet onder aan de vulopening komt.

Snapt u het nog een beetje?

[edit]
Het is dus de lucht waar je op zit te wachten en niet de benzine. Wees dus niet bang dat er benzine lekt.
[/edit]

:^
En die rand zal er wel inzitten zodat je je tank niet te vol gooit...
 
Bij mij zelfde fenomeen,

maar doorzetter als ik ben O-)

heb ik eens blijven vullen, en ja, op een gegeven moment zit hij echt vol, en zakt ie niet meer (best wel logisch, maar is zoiets als je afvragen of het lampje van de ijskast echt wel uitgaat als je de deur sluit) })
 
Terug
Bovenaan Onderaan