Tank volgooien. Tot hoe ver kun je gaan?

znirkel

Die hard MF'er
21 nov 2002
631
0
Schagen
Bij het voltanken van m'n fiets is het altijd zo dat als ik tot het randje doortank en dan stop, het benzine niveau vervolgens zo'n 2 centimeter daalt.
Op dit momemt kun je die 2 centimeter gewoon weer aanvullen, niveau weer laten zakken en weer bijvullen et cetera et cetera

Hoe kan dat? Waar gaat de benzine heen? Als je al 1x tot het randje tankt zou ie toch vol moeten zitten zou je denken(tanken, haha, woordgrap).

Loopt het er ergens weer uit (voor zover ik weet niet, 'hij druipt niet') ?

Of loopt er iets anders vol wat gewoon meer tijd kost om vol te lopen?
(geen idee hoe benzine uiteindelijk het blok in komt, heb er de balle verstand van. tank > carbu > cil ofzo?)

Kan het uiteindelijk schadelijk zijn om steeds maar bij te vullen?

Ik ben best vaak doorgegaan met het volblijven tanken, maar nooit meer dan 10x extra zeg maar (word saai op een gegevens moment, vullen, wachten, vullen, wachten)
 
Bij mij zelfde fenomeen,

maar doorzetter als ik ben O-)

heb ik eens blijven vullen, en ja, op een gegeven moment zit hij echt vol, en zakt ie niet meer (best wel logisch, maar is zoiets als je afvragen of het lampje van de ijskast echt wel uitgaat als je de deur sluit) })
moet je erin gaan zitten :P


Ik vul em eigenlijk meestal als ie op de zijstandaard staat.
Ik kan em wel vullen als ik erop zit en em recht hou , maar als ik ga betalen moet ie toch weer op de standaard.
Niet betalen is natuurlijk een optie })
De tank gaat dus nooit vol als je niet heel geduldig tankt.Bij mijne scheelt het ongeveer 0,2 liter.
Daar ben ik achter gekomen toen ik zonder benzine kwam te zitten op zondag in belgie.Langs Autoroute de soleil geen tank in de buurt |(
 
Op donderdag 08 mei 2003 07:59 schreef roestendoenze het volgende:Wrom niet? Die tank hoeft echt niet perse helemaal vol hoor. :P

En eerst rechtop helemaal vol tanken & daarna op 't standaard zetten om te gaan betalen vinnik ook niet zo handig. ;)
Ik doe de tankdop ook eerst dicht voor ik ga betalen :) :+ Of bedoel je dat niet?
Ik gooi hem ook niet helemaal vol, maar tot aan de rand onder aan de vulopening. Is ook consequenter als je het verbruik bij wilt houden (en dat wil ik).

Nou ja, het zal ook weinig uitmaken hoe je tankt, maar ik vind het fijner om te blijven zitten.
Op woensdag 07 mei 2003 23:51 schreef N!co het volgende::^
En die rand zal er wel inzitten zodat je je tank niet te vol gooit...
Ja, er moet wat lucht over blijven om drukverandering door temperatuurverandering op de vangen. Lucht kun je makkelijk indrukken, benzine of het metaal van de tank niet.
 
Laatst bewerkt:
Wat maakt die laatste 100cc benzine nou uit, dan kom je weer ruim een kilometer verder als ie leeg is.
Ik tank meestal als de dagteller op de 400 staat (Pan met 28 liter tank) :} :}
100cc!!! Bij is het echt wel meer. Op een duitse site over de AfricaTwin een tip gelezen om sneller die laatste ruimte te vullen. Dat minuscuul ontluchtingsgaatje, wat bij mij net onder de tankdop te zien is, kun je groter boren. Bij mij kan er dan 1,5 LITER extra in!!
 
Op donderdag 08 mei 2003 12:49 schreef Reetje het volgende:100cc!!! Bij is het echt wel meer. Op een duitse site over de AfricaTwin een tip gelezen om sneller die laatste ruimte te vullen. Dat minuscuul ontluchtingsgaatje, wat bij mij net onder de tankdop te zien is, kun je groter boren. Bij mij kan er dan 1,5 LITER extra in!!
Ben je dan niet bang dat ie overloopt als de benzine warm wordt en uitzet? Of blijft er dan toch nog genoeg ruimte over boven de benzine?
 
ff een plaatje om het een en ander duidelijk te maken:

De bovenste tekenig is normaal tanken
De onderste is helemaal vullen (langzaam)
Als je het ontluchtingsgaatje groter maakt, kun de de tank sneller helemaal vullen.
Dit is hoe het bij mijn motor zit. Kan natuurlijk voor andere motoren anders zijn.

full


[edit]
oops, zie net dat het onderste plaatje niet helemaal klopt. de benzine moet in de vulopening natuurlijk op gelijk niveau staan als in de tank
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
BTW, ik snap niet waarom iemand tankt met de motor op de zijstandaard :?


nou,
We hebben niet allemaal een bok he en soms kan je er niet makkelijk bij.
Ik blijf er vaak opzitten en tank dan maar makkelijk is dat niet echt.
+ dat je je motor dan toch weer scheefzet zodra je wil gaan afrekenen
welliswaar met het klepje dicht, maar toch scheef en dus overlopen als je teveel tankt
 
nou,
We hebben niet allemaal een bok he en soms kan je er niet makkelijk bij.
Ik blijf er vaak opzitten en tank dan maar makkelijk is dat niet echt.
+ dat je je motor dan toch weer scheefzet zodra je wil gaan afrekenen
welliswaar met het klepje dicht, maar toch scheef en dus overlopen als je teveel tankt
Nee, ik heb ook geen bok.
Het lijkt mij ook dat als je tankt tot onder aan de vulopening (zie bovenste tekeningetje in plaatje van paar posts hierboven) en je zet hem dan op de zijstandaard, de benzine niet overloopt. Zo stom zouden de heren/dames ontwerpers toch niet zijn?
Ik weet wel dat als ik een lege tank volgooi bij warm weer, dat je dan aan je benen (onder andere ;) )kunt voelen dat de benzine koud is. Als je weer gaat rijden, wordt die benzine dus warmer, dus gaat die uitzetten, dus moet er wel wat lucht in de tank blijven met het tanken.
Nou ja, ik heb nog nooit van een ontplofte tank gehoord of zo, dus het zal zo'n vaart niet lopen.
 
<off-topic>
Benzine voelt koud aan wegens het feit dat de benzine snel verdampt (trekt dan de warmte uit je huid weg) ;)
</off-topic>
Volgens mij omdat het uit een ondergrondse tank komt. Net als het water uit de keukenkraan. Even lauw en als het water dat onder de grond zat aan de beurt is, voel je dat dat kouder is.
Lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de benzine zo snel verdampt dat het de warmte uit je been trekt. Theoretisch kan het wel natuurlijk...


[proberen-on-topic-te-komen-modus]
Zou Znirkel er al uit zijn hoe die in het vervolg gaat tanken?
[/proberen-on-topic-te-komen-modus]
 
<off-topic>
Benzine voelt koud aan wegens het feit dat de benzine snel verdampt (trekt dan de warmte uit je huid weg) ;)
</off-topic>
Ja, maar als de benzine in je tank zit denk ik niet dat dat koud aanvoelen door de verdamping komt. De benzine is koud omdat ie in grote tanks onder de grond wordt bewaard. Als je benzine direct op je huid hebt, verdampt het door je lichaamswarmte en koelt het af.
 
1
Volgens mij omdat het uit een ondergrondse tank komt. Net als het water uit de keukenkraan. Even lauw en als het water dat onder de grond zat aan de beurt is, voel je dat dat kouder is.

2
[proberen-on-topic-te-komen-modus]
[/proberen-on-topic-te-komen-modus]
1
Ik ga voor verdampen. Ook al zal 't inderdaad geen 20°C zijn in die tank. Als je water zou tanken ipv benzine onder dezelfde omstandigheden voelt dit veel warmer op je huid. (Zou'k niet proberen. :+ )

2
Blijf proberen... :P


@ree als jij 't zegt geef ik me acuut gewonnen :P
 
1
Ik ga voor verdampen. Ook al zal 't inderdaad geen 20°C zijn in die tank. Als je water zou tanken ipv benzine onder dezelfde omstandigheden voelt dit veel warmer op je huid. (Zou'k niet proberen. :+ )

2
Blijf proberen... :P


@ree als jij 't zegt geef ik me acuut gewonnen :P

Als je voor verdampen gaat, hoe kan het dan dat de benzine na een tijdje wel warmer aanvoelt. Je zou dus zeggen dat je tank steeds kouder moet worden omdat het verdampen steeds sneller gaat als de benzine in je motor zit ipv onder de grond. :?
 
Dit is hoe het bij mijn motor zit. Kan natuurlijk voor andere motoren anders zijn.
Ik heb in de dubbelwandige tankdop m'n ontluchting. Ik kan em dus maximaal zo vol krijgen. (zonder het helemaal in het begin genoemde effect) Er blijft dus wel wat lucht in, maar dat randje lucht is in werkelijkheid veel smaller.
full


Op donderdag 08 mei 2003 14:30 schreef Reetje het volgende:Als je voor verdampen gaat, hoe kan het dan dat de benzine na een tijdje wel warmer aanvoelt. Je zou dus zeggen dat je tank steeds kouder moet worden omdat het verdampen steeds sneller gaat als de benzine in je motor zit ipv onder de grond. :?
Ik gaf me toch al bij voorbaat gewonnen? :P


Maar ff serieus. Tuurlijk voelt benzine (van bijvoorbeeld 15°C) uit 'n ondergrondse tank op je huid koud aan in de zomer als je 't warm hebt. Daarnaast klopt 't ook dat benzine redelijk vluchtig is en extra koud aanvoelt daardoor.

In mijn geval had ik 't steeds over 'op de huid' net zoals de boosdoener die met dit hele verhaal begon. (op z'n been was 't geloof ik ;) )


Benzine die in de tank op zit te warmen verdampt trouwens sowieso nauwelijks. O-)
 
Laatst bewerkt:
Klopt.... Ik ging uit van aanraking met de huid maar er werd natuurlijk bedoeld dat de tank zelf afkoelt door de benzine. Dat ligt natuurlijk wel hoofdzakelijk aan de temperatuur van de benzine. :z
 
Laatst bewerkt:
Op donderdag 08 mei 2003 13:46 schreef Van Oekel het volgende:Het lijkt mij ook dat als je tankt tot onder aan de vulopening (zie bovenste tekeningetje in plaatje van paar posts hierboven) en je zet hem dan op de zijstandaard, de benzine niet overloopt. Zo stom zouden de heren/dames ontwerpers toch niet zijn?

Ech wel. Vraag maar aan JochemCB750K7, die had bij een OBT ook een keer iets te enthousiast getankt. :+
 
Wet van de communicerende vaten. Als het in a 3 cm hoog stat gaat het in B ook naar dat niveau. Dat duurt even want de lucht moet er eerst ook nog weg.

Dua als het in je vulopening op het niveau van bijna bovenaan je tank staat loopt het tot gelijk niveau terug. Dit kan je in principe net zo lang herhalen als dat de vulopening hoog is.

Niet gelijk je motor wegzettenwant vloeistof zet uit als het warm wordt.
Mocht je hem helemaal volgetankt hebben en een stuk gereden ehbben kan het verstandig zijn even je tankdop open en dicht te doen om vacuumtrekken te voorkomen.
 
Op donderdag 08 mei 2003 14:16 schreef Van Oekel het volgende:[proberen-on-topic-te-komen-modus]
Zou Znirkel er al uit zijn hoe die in het vervolg gaat tanken?
[/proberen-on-topic-te-komen-modus]

Ik weet het al! *D

Tanken doe ik in vervolg zoals gewoonlijk. Met de kleine aanpassing dat ik h'm wat rustiger volgooi zodat er meer in komt. Hopelijk 60 kilometer meer:
Woon binnenkort 6 kilometer verder dan nu van m'n werk af, 12 km per dag, 60 km per week extra! Dan moet er toch zo ongeveer 4 liter extra in :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan