Tankslot zit vast

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.332
598
Afgelopen zomer een Virago gekregen die al 13 jaar buiten stil staat, waarvan ze laatste 4 jaar zonder hoes.

Zit natuurlijk wat roest op. Grootste probleem nu is dat het slot van de tank vast zit. Heb met hulp van WD40 al wel de sleutel erin gekregen, maar draaien lukt niet.

Bij mijn Virago bobber kun je de tankdop ook een beetje induwen, zodat die 'schuifjes makkelijker naar binnen komen als je de sleutel omdraait.

Bij de roestige Virago gaat dat niet. Iemand wellicht een tip om het slot gangbaar te krijgen?

20221221_151355.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik was al even op Youtube aan het zoeken, gisteravond en vanmorgen. Op de meeste filmpjes halen ze de tankdop niet helemaal uit elkaar, maar vervangen ze alleen de bewegende 'vleugels' van het slot of de afdichting.

En ik vind nu net iemand die een tankdop helemaal uit elkaar haalt, inclusief slot. Moet gaan lukken dus:

 
Neen,in geen geval.
Ik snap niet hoe mensen altijd op het idee van cola komen om iets los te weken. 8)7
Ideaal als je wil dat het nog wat vaster komt te zitten door plakkende suiker,ik heb er ervaring mee door klanten die ook dat idee hadden.

Cola bevat koolzuur, dat lost roest op. Je zou ook Sinas, 7-up of bier kunnen gebruiken.

Maar als je roest wilt oplossen kun je beter fosforzuur gebruiken, of azijn of citroenzuur.
Fosforzuur niet te geconcentreerd want dat vreet het ook het schone metaal aan.
 
Cola bevat koolzuur, dat lost roest op. Je zou ook Sinas, 7-up of bier kunnen gebruiken.
In een cilinderslot zit geen staal/ijzer,juist omdat het niet vast zou roesten,wel messing en soms zamac.
Als er geen roest is,is het dus ook compleet zinloos om een middel te gebruiken dat roest zou oplossen.
Kruipolie is het enige geschikte middel.
 
Heb grote ultrasoonbakken op het werk. Oppervlakkige roest gaat eraf, maar het is zeker geen ontroester met de middelen die wij erin hebben (multicleaner 55 graden en biox, koud en 40 graden).

Cilinderslot is los. Een vergane O-ring eruit gepeuterd. Daaronder zit een soort circlip zonder oogjes, maar ook die los gekregen.

Benzine is uit de tank, is overigens nog wel ontvlambaar, maar niet zo makkelijk als het hoort. Morgen nog even verder met de motor proberen te starten.
 
Laatst bewerkt:
Omdat er een minieme hoeveelheid van een bepaalde stof in zit maakt het dat direct geschikt?
Het effect van alle andere ingrediënten maakt niets uit?
Dan raad ik iedereen die dat een goed idee vind,aan om vanaf nu regelmatig wat cola in je contactslot te gieten.
Ik ben benieuwd wie het durft en wanneer de eerste hier een topic opent om te melden dat zijn slot vast zit.
 
Omdat er een minieme hoeveelheid van een bepaalde stof in zit maakt het dat direct geschikt?
Het effect van alle andere ingrediënten maakt niets uit?
Dan raad ik iedereen die dat een goed idee vind,aan om vanaf nu regelmatig wat cola in je contactslot te gieten.
Ik ben benieuwd wie het durft en wanneer de eerste hier een topic opent om te melden dat zijn slot vast zit.
Maar.. wees eens wat duidelijker.. Welk merk raad je aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan