Tapeind nokkenas gebroken cb750 f2

xifiz

MF'er
25 nov 2013
31
0
Zierikzee
Gisteren was ik bezig met de laatste handelingen van mijn cb750 f2 blok na dat ik de koppakking had vervangen. Ik moest de nokkenaslagers vastzetten op 9,7 ft/lbs. Mijn momentsleutel heeft verschillende schalen maar geen ft/lbs dus ik heb het omgerekend naar Nm en dat kwam uit op 13,15Nm. Ik ben eerst alle bouten langzaam vaster gaan zetten met een maximaal van 10Nm omdat mijn momentsleutel niet lager kan. Er moesten 2 tapenden met een boutje vast en 2 normale bouten die vast gaan in de alluminium houder.
Tot mijn verbazing braken de 2 tapenden af en draaiden de 2 bouten dol in het alluminium. Ik heb ze gelijkmatig vast gezet, om en om dus niet in 1 keer op 10 Nm maar de kracht gelijkmatig verdeeld. Dit hoort toch niet zomaar te gebeuren? Ik baal verschrikkelijk natuurlijk. Iemand enig idee wat er fout kan zijn gegaan of is het gewoon de oudheid van het materiaal. En als er nog iemand 2 nokkenashouders heeft liggen van een cb750 f2 hoor ik het ook graag.

Groetjes,
Ryan
 
Ja die zaten er al op, pak ze gelijk allemaal natuurlijk Ik heb natuurlijk geen zin in meer gedonder:)
Dan zitten er altijd enkele klepveren de lagerkappen omhoog te duwen.
Als je dan de bouten gaat aantrekken zijn er bij die waar je al behoorlijk aan moet draaien terwijl ze er maar een paar slagen in zitten.
 
hij lijkt misschien groot maar hij is maar 25-30 cm lang hahaha. Lijkt mij dat de nokkenas naar beneden wordt geduwd. De tuimelaars moeten er in voordat de nokkenas in de houder vast gezet kan worden omdat bij de bevestiging van de tuimelaars ook gelijk de nokkenashouder bevestigd word op de kop. Misschien dan ook gelijk maar een Subtielere momentsleutel aanschaffen en een doos met m6 helicoils
 
Misschien is het ook gewoon pech.

Je moet niet vergeten dat het een eind jaren 70, begin 80 fiets is.
Het staal was toen niet van zo'n constante kwaliteit als tegenwoordig.
Een verzameling van goeie kwaliteit draad/tapeinden en wat mindere.
En schijnbaar "zachter" aluminium...
 
Laatst bewerkt:
Toch denk ik dat je inderdaad een te grove momentsleutel gebruikt hebt.... Er staat volgens mij iets van 10 tot 110 [Nm]... Als je dan een moment van 10 [Nm] wilt aandraaien (in een zo'n kwetsbaar gedeelte van de motor), doe je er verstandig aan om een sleutel te gebruiken in het midden van het bereik.
Zelf heb ik er voor dit werk 1 van 5 tot 25 [Nm]. Welk merk sleutel is het? En haal je hem van spanning af als je hem weglegt?

Je kunt ook pech gehad hebben ;( . In ieder geval succes!
 
Er wordt vaak vanalles geroepen over de "slechte aluminium kwaliteit" enzo, maar toch heb ik heel wat oude Honda blokjes gereviseerd en nog nooit iets afgebroken (behalve verrotte uitlaat tapeinden bij demontage).

Een momentsleutel (zeker een goedkopie) is niet nauwkeurig op zijn aller laagste waarde, zoals reeds gezegd, als iets op 10nm moet dan heb je wat aan een sleutel van 5> 25NM. Nu kun je overal helicoils in zetten, maar dan nog ben ik er vrij zeker van dat je als nog alles te strak zal zetten als je die sleutel gaat gebruiken.

Zonde geld ;)

Kan je hem nog terug brengen?
 
Het officiële werkplaatshandboek van Honda geeft aan, dat de lagerkappen met een aanhaal moment, tussen de 6,5 en 9,7 ft/lbs aangedraaid moeten worden, er is dus een redelijke marge. Je bent met 13 nm aan de max waarde gaan zitten, met 9 nm als minimum waarde, was je veiliger gaan zitten. 13 nm is volgens de meeste tabellen ook teveel voor een m6 bout.


CB750 K0 K7 SHOP MANUAL.pdf
 
Laatst bewerkt:
Vanavond proberen de oude tapeinden eruit proberen te krijgen, gisteren al met een waterpomptang geprobeerd want ze steken nog 1cm uit dus nog wat ruimte over. Dat ging dus niet los dus vanavond met een lockjaw proberen. Daarna eveneen momentsleutel van 5-25nm zien te regelen. De oude sleutel kan nog terug, en een setje schroefdraadreparatiehelicoil m6 voor de cilinderkop. Die tapenden wil ik vervangen met bouten, kan dit? En moet het nog een speciaal soort kwaliteit zijn of kan ik t gewoon afhalen bij de welbekende bouwmarkt?
 
Vanavond proberen de oude tapeinden eruit proberen te krijgen, gisteren al met een waterpomptang geprobeerd want ze steken nog 1cm uit dus nog wat ruimte over. Dat ging dus niet los dus vanavond met een lockjaw proberen. Daarna eveneen momentsleutel van 5-25nm zien te regelen. De oude sleutel kan nog terug, en een setje schroefdraadreparatiehelicoil m6 voor de cilinderkop. Die tapenden wil ik vervangen met bouten, kan dit? En moet het nog een speciaal soort kwaliteit zijn of kan ik t gewoon afhalen bij de welbekende bouwmarkt?

Ik zou hoogwaardige bouten gebruiken, 10.9 of zelfs 12.9. In bouwmarkt zal 4.6 zijn... inferieure kwaliteit.
 
Vanavond proberen de oude tapeinden eruit proberen te krijgen, gisteren al met een waterpomptang geprobeerd want ze steken nog 1cm uit dus nog wat ruimte over. Dat ging dus niet los dus vanavond met een lockjaw proberen. Daarna eveneen momentsleutel van 5-25nm zien te regelen. De oude sleutel kan nog terug, en een setje schroefdraadreparatiehelicoil m6 voor de cilinderkop. Die tapenden wil ik vervangen met bouten, kan dit? En moet het nog een speciaal soort kwaliteit zijn of kan ik t gewoon afhalen bij de welbekende bouwmarkt?
Doe je aub voorzichtig?

Goed inspuiten en zo, laten schrikken, ev afkoelen. Anders breekt er straks iets af IN je blok, en zit je weer uit te boren...
 
Vanavond proberen de oude tapeinden eruit proberen te krijgen, gisteren al met een waterpomptang geprobeerd want ze steken nog 1cm uit dus nog wat ruimte over. Dat ging dus niet los dus vanavond met een lockjaw proberen. Daarna eveneen momentsleutel van 5-25nm zien te regelen. De oude sleutel kan nog terug, en een setje schroefdraadreparatiehelicoil m6 voor de cilinderkop. Die tapenden wil ik vervangen met bouten, kan dit? En moet het nog een speciaal soort kwaliteit zijn of kan ik t gewoon afhalen bij de welbekende bouwmarkt?
Een bout draai je eerder dol in het aluminium dan een draadend waar je een moer op draait.
Ik zou originele draadeindjes gebruiken of iets vergelijkbaars voor een auto.
Of je gebruik goede kwaliteit boutje die je op maat zaagt b.v. 12.9 en niet die rommel van de welbekende bouwmarkt die ook nog eens veel te duur zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de nokkenas etc allemaal er weer af en toen zag ik dar de draad losgedraaid was uit de cilinderkop. Het zag eruit als afdraaisel van de draaibank. Net het gaatje uitgeboord en weer voor m6 helicoil erin gedraaid. de afgebroken tapenden wilde er niet uit maar toen ik er een moertje op had gezet en eerst een mm vaster had gezet kwamen ze er zo uit. Morgen krijg ik mijn momentsleutel met een schaal van 2-24nm binnen. het uiteindelijke probleem met die eerste momentsleutel heb ik gevonden.
Als je hem afsteld op zn laagste schaal dan is de klik of knak die je moet horen/voelen bijna niet detecteerbaar dus dan blijf je al snel doordraaien. morgen als ik hem vast ga zetten houd ik 10nm aan, dat moet wel voldoende zijn.
 
Ik heb de nokkenas etc allemaal er weer af en toen zag ik dar de draad losgedraaid was uit de cilinderkop. Het zag eruit als afdraaisel van de draaibank. Net het gaatje uitgeboord en weer voor m6 helicoil erin gedraaid. de afgebroken tapenden wilde er niet uit maar toen ik er een moertje op had gezet en eerst een mm vaster had gezet kwamen ze er zo uit. Morgen krijg ik mijn momentsleutel met een schaal van 2-24nm binnen. het uiteindelijke probleem met die eerste momentsleutel heb ik gevonden.
Als je hem afsteld op zn laagste schaal dan is de klik of knak die je moet horen/voelen bijna niet detecteerbaar dus dan blijf je al snel doordraaien. morgen als ik hem vast ga zetten houd ik 10nm aan, dat moet wel voldoende zijn.

Probleem gevonden (en het was de sleutel en niet de cilinderkop), dus lekker op 13nm zetten die dingen, nu je momentsleutel juist is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan