Wijzer toerenteller gebroken. WTF?.....

Ceristimo

Rookie
4 jan 2023
11
11
Ik reed vandaag op de snelweg, 120km/u, 6000RPM. Ineens begon mijn toerenteller vanuit het niks verschrikkelijk te bibberen. En terwijl ik naar die bibberende wijzer kijk, breekt 'ie ineens spontaan af. Ik zie vol verbazing het afgebroken stukje via de wijzerschaal naar beneden glijden en verdwijnen...

Echt....Hoe dan!?

WhatsApp Image 2023-06-29 at 21.01.39.jpg



Gelukkig had ik nog een andere identieke tellerbak op de plank liggen, en na een uurtje knutselen met een goeie motorvriend was het weer opgelost:
WhatsApp Image 2023-06-29 at 21.01.40.jpg


Maar uit pure nieuwsgierigheid: Iemand hier een verklaring voor? Zelf wel eens meegemaakt? Iksnapperniksvan....:+
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Dat komt omdat de teller niet is gemaakt door Honda maar door een onderaannemer (bijv.) Denso.

Eigenaren van een Transalp of Africa Twin kunnen er over meepraten: D.I.D. velgen die gaan rotten, Mitsubishi brandstofpomp waarvan de contactpunten slijten. Shindengen spanningsregelaars die het begeven.

Heb net de voorband van M'n Honda moeten vervangen en je raadt 't al: Bridgestone... Zucht.
 
Ik bedoelde meer, hoe kan zo'n wijzertje nou doormidden breken? Dat heeft toch helemaal niks te lijden? Daar komen geen krachten op te staan zou je denken; daarom vond ik het zo bizar.
 
Hoi,

Dat komt omdat de teller niet is gemaakt door Honda maar door een onderaannemer (bijv.) Denso.

Eigenaren van een Transalp of Africa Twin kunnen er over meepraten: D.I.D. velgen die gaan rotten, Mitsubishi brandstofpomp waarvan de contactpunten slijten. Shindengen spanningsregelaars die het begeven.

Heb net de voorband van M'n Honda moeten vervangen en je raadt 't al: Bridgestone... Zucht.
Deze reactie slaat nergens op.
Wat je allemaal opnoemt en ook nog een voorband erbij haalt nou ja🤬🤬🤬..

Afijn ik heb dit ook eens gehad met me toenmalige vfr een kapotte toerenteller naald die brak ook spontaan af met rijden.
Irritant moet je er aan gaan sleutelen etc.
Weet niet hoe het kan ik zelf denk niet goed gemonteerd uit de fabriek op aandrijf asje en door trillingen op den duur afbreekt.
Bij andere motoren erna nooit meer meegemaakt.
 
Deze reactie slaat nergens op.
Wat je allemaal opnoemt en ook nog een voorband erbij haalt nou ja🤬🤬🤬..

Afijn ik (...)
Ik had gehoopt dat m'n opmerking over de voorband duidelijk zou maken dat ik uit m'n nek aan het kletsen was.

Blijkbaar niet :+

Om er iets serieuzer op in te gaan: Het zou een combinatie kunnen zijn van een gebruikte injectiemal die aan het einde van z'n levensduur zat al dan niet in combinatie met een paar procent kunststof wat net niet lekker gemengd was al dan niet in combinatie met een keer laten vallen in de productieruimte al dan niet in combinatie met een onnodige belasting tijdens montage al dan niet in combinatie met tientallen jaren inwerking van UV-licht al dan niet in combinatie met een flinke kuil in de weg die de machine ooit gepakt heeft al dan niet in combinatie met de temperatuur die toen onder het vriespunt lag al dan niet in combinatie met honderden uren rijden waardoor een microscopisch fractuurtje in de naald kon uitgroeien tot een defect.

Dingen gaan stuk. Na meer dan twintig jaar en meer dan twee rondjes om de wereld krijg je vaker creatieve defecten en minder vaak een duidelijke oorzaak. Zo heb ik eens een kogellager uit een blok gehaald die was vastgelopen en door de krachten was getransformeerd tot glijlager. Een zuiger waar ooit een stuk van de rok was afgebroken. Een vloeistofverbinding die vloeistofdicht was maar die je met je vingers uit elkaar kon trekken.

Ik heb een teller van m'n Africa Twin gedemonteerd die kortsluiting maakte in de bedrading. Die bedrading had ook niets te lijden. Een paar maanden terug heb ik m'n combi-oven uit 199x moeten repareren omdat een soldeerverbinding waarschijnlijk tiidens de productie niet helemaal lekker is gemaakt. Vandaag heb ik een lampje in m'n brommer uit 1981 vervangen omdat deze het soms niet deed terwijl de gloeidraad toch echt heel was.

Als dat apparaat z'n economische levensduur heeft gehaald dan kun je er alleen maar om lachen en doorgaan ¯\_(ツ)_/¯ . Complimenten aan @Ceristimo dat je de gelegenheid niet hebt aangegrepen om gelijk een teller met 36.000 kilometer te monteren :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan