Tarozzi rearset op CB500 '75 met behoud van kickstarter

Flying goalie

Die hard MF'er
30 aug 2003
853
0
Tilburg
Dag brikken en klassieker-fans,

Ik moet toegeven dat ik echt al heel lang niet meer actief ben geweest op MF. Gebrek aan tijd door gezinsuitbreiding, andere gemotoriseerde hobby, veel werk...noem de smoesjes allemaal maar op. Maar ik heb hulp nodig dus hoop dat jullie mij kunnen helpen. *D

Circa 6 jaar geleden kocht ik een brik...een CB500 in de vorm van een chopper. Heel voortvarend ging ik aan de slag en dit hield ik ook zo goed mogelijk bij op MF (zie: CB chopper -> CB caferacer). Totdat de motor van onze klassieke Land Rover de geest gaf, de auto inclusief blok om een intensieve opknapbeurt vroeg, mijn vrouw zwanger raakte, daarna nog een keer, etc.

Gevolg: het project lag circa 5 jaar stil totdat ik in de krant een artikel las over Stichting Motorcycle Support Nederland. Deze stichting biedt mensen met bijv een lichte beperking op kleinschalige wijze een opleiding in de motorwerkplaats onder professionele begeleiding (zie Motorcycle Support Holland). Na telefonisch en persoonlijk contact wordt mijn CB door deze stichting 'afgemaakt'.

Alleen...we lopen wel eens tegen een probleempje aan. Zoals nu met het plaatsen van de Tarozzi rearset met schetsplaat (zou bedoeld zijn voor een CB500F) waarbij de kickstarter behouden kan worden. Hoe wij het ook bedenken...steeds zou de kickstarter in ongewijzigde vorm vol op het rempedaal komen. Dat werkt dus niet.

Ik heb al gezocht op dit forum en zie dan onder meer een verzaagde kickstarter, maar zijn er ook andere oplossingen? Wie kan ons vooruit helpen?

Alvast bedankt!!!

Flying goalie
 
Ben wel thuis in de doe-het-zelf rearsets voor de CB fours, maar niet in tarozzi's (vindt ik niet je het). Is het voetsteuntje opklapbaar? Dat is meestal de plek waar het ongelukkig uitkomt..
 
Ben wel thuis in de doe-het-zelf rearsets voor de CB fours, maar niet in tarozzi's (vindt ik niet je het). Is het voetsteuntje opklapbaar? Dat is meestal de plek waar het ongelukkig uitkomt..

Ja hoor...stepje is opklapbaar...maar het pedaaltje dus niet. Daar schuilt nu net het probleem.
 
Ik heb dat probleem ook gehad. Maar dan met een Yamaha RD. De originele kickstarter wou helemaal nergens langs. Ik heb er een kicker van een later type op gezet.
full

Door de extra bocht ging die langs het opgeklapte voetsteuntje, maar net niet langs het rempedaal. '(
Je komt dan voor de keuze:
de kicker een nog grotere slinger geven. Maar dat staat niet mooi en bij mij paste hij in rust ook niet goed tegen het zijdeksel. :N
Andere oplossing:
ik heb een verbinding demontabel gemaakt, zodat het rempedaal bij het aantrappen naar achter ligt.
Als de moter loopt, moet je dan alleen het pedaaltje weer vastzetten met een ringetje en een veerclipje.
Niet erg praktisch, maar gezien het spaarzame gebruik van de caferacer, wel acceptabel.
 
Laatst bewerkt:
Bevestiging:

full


Zit voor de foto ff aan de buitenkant. In real live zit ie er achter.
Ben benieuwd, hoe jij het gaat oplossen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hè hè...het heeft ff geduurd maar ik heb eindelijk fotootjes kunnen schieten. Het probleem is duidelijk te zien lijkt me:

full
 
Nu heeft een vriend van mij een CB450 als caféracer en hij had destijds een soortgelijk probleem. Hij heeft dat opgelost met een ander type kickstarter. Eén van een CB 550 of 750...dat weet ie niet meer zeker.

In ieder geval gaat het om deze:

full
 
Herkent iemand deze? Er zit een verlengstukje aan en pas daarna komt het scharnierpunt. Ik moet nog gaan passen of deze werkt, maar misschien is er al wel iemand die weet van welke type deze komt.

Ik hoor het graag. Thanx!
 
degenen die op mijn 350 zat zag er iig niet zo uit ... zonder verlengstukje. al lijkt het mij niet onmogelijk dit zelf te maken?
 
Helaas...ben er vandag even langs geweest en gepast, maar gaat toch echt niet lukken. Ga die fotootjes die ik hier geplaatst heb maar eens naar de leverancier sturen met de vraag hoe zij dit op willen lossen. Per slot van rekening zou de rearset met schetsplaat te gebruiken moeten zijn met behoud van de kickstarter.

Als ik nu maar niet antwoord krijg dat ze niet gezegd hebben dat de kickstarter nog te gebruiken zou zijn. B|
 
Helaas...ben er vandag even langs geweest en gepast, maar gaat toch echt niet lukken. Ga die fotootjes die ik hier geplaatst heb maar eens naar de leverancier sturen met de vraag hoe zij dit op willen lossen. Per slot van rekening zou de rearset met schetsplaat te gebruiken moeten zijn met behoud van de kickstarter.

Als ik nu maar niet antwoord krijg dat ze niet gezegd hebben dat de kickstarter nog te gebruiken zou zijn. B|

Het antwoord op dit "probleem" is bekend: kijk maar bij Rene op zijn site:

Rem-schakelset CB500f modellen met inklapbare steps | HONDA4.nl Shop

Ik neem aan dat je de set niet bij Rene hebt gekocht? Da's dan weer jammur.

Groetjes, Carl.
 
Laatst bewerkt:
Oké...vooruitlopend op de zaken maar toch:

Kan iemand foto's sturen van self-made rearsets op een CB500 waarbij de kickstarter gewoon te gebruiken is? Dat daarbij bijvoorbeeld wel gebruikt wordt gemaakt van een universeel rearsetje van Tarozzi of iets anders maakt niet uit, maar als je maar kunt kicken!!

Bedoel...kom op zeg...een caféracer moet je toch gewoon aan kunnen trappen?! En daarbij zou mijn bouwfilosofie (minimalistisch...dus niks erop wat niet moet...dus ook gewoon kicken waardoor een kleinere accu te gebruiken is) overboord moeten. En dat wil ik dus niet.

Ik wacht in spanning...
 
Oké...vooruitlopend op de zaken maar toch:

Kan iemand foto's sturen van self-made rearsets op een CB500 waarbij de kickstarter gewoon te gebruiken is? Dat daarbij bijvoorbeeld wel gebruikt wordt gemaakt van een universeel rearsetje van Tarozzi of iets anders maakt niet uit, maar als je maar kunt kicken!!

Bedoel...kom op zeg...een caféracer moet je toch gewoon aan kunnen trappen?! En daarbij zou mijn bouwfilosofie (minimalistisch...dus niks erop wat niet moet...dus ook gewoon kicken waardoor een kleinere accu te gebruiken is) overboord moeten. En dat wil ik dus niet.

Ik wacht in spanning...

Altijd aanlopen is nog minimalistischer ;)
 
Altijd aanlopen is nog minimalistischer ;)

Heb ik op vakantie eens moeten doen. Rondreis van 2 weken door Kazakhstan en Kirgizië...op een Yamaha TT250 (crosser) met startmotor die naar zijn grootje was...loop jij 's ochtends in de kou op 3200 meter hoogte maar eens een brommertje aan :?

Moest soms 19 keer lopen voordat ie het deed door die ijle lucht. En daar had niet alleen die crosser last van. Me too kon aan het zuurstof :Y
 
full


Is niet echt goed te zien.. Weet niet of dit aansluit op jouw idee, mijn missie was om hem er juist niet uit te laten zien als een aangepaste motor maar toch een waslijst aan dingetjes te veranderen. De voetsteun zit bovenop het montagegat van de as v.d achterrem (die as is ingekort). Van daar loopt een +/- 10X4X100mm stuk staal recht naar voren en die komt vlak achter de "puist" van de kickstarteras langs. Het rempedaal is een voetsteun van een Honda C-50 en de voetsteun is origineel, maar aangepast zodat ik hem op kan klappen. Kickstarter gaat overal met zo'n 5mm ruimte langs. Omdat de veer komt te vervallen die het rempedaal terug trekt zit er een trekveer (van een zijstandaard van een XS650) van de plaats waar gewoonlijk de remlichtsensor aan vast zit naar een beugeltje.

Belangrijkst: Deze plek is het meest comfortabel van alles wat ik gepast/geprobeerd heb (ik ben 1.88, en had nogal wat kramp met de controls op andere plekken).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan