Te laag topvermogen +-15pk kwijt?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.618
36.157
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goooooed, even inleiden:

Suzuki GSX-R 750 uit 2004 (k4)
Circuitfiets
Einde vorige seizoen 5e versnelling kapot gelopen
Complete blok uit elkaar geweest (laten doen)
"Nieuwe" versnellingsbak as erin (laten doen)
Kop geflowd (laten doen)
Synchroon gesteld (bij geweest/zelf gedaan)
Klepspeling gemeten (laten doen)
Zit al sinds aanschaf compleet Leovince systeem op
Eerste racedag slippende koppeling (Slippende koppeling door verkeerde volgorde platen?)
Ondanks slippende platen en dit lage vermogen reed ik alsnog 1.55ers op Assen die ik vorig jaar ook reed.

Volgens Suzuki zou ik 148pk bij 12.800 tpm moeten hebben (aan de krukas natuurlijk)

Ik heb in 2005 mijn 1 jaar oude (andere) 750 k4 bij Hoegee op de testbank gehad en gooide er zo'n 133pk uit met afstelling dmv de Yoshibox.

Vandaag ben ik bij de Valkenier in Barneveld geweest om deze 750 k4 af te laten stellen dmv de Yoshibox en deze gooide er slechts 117pk uit en al bij 10.743 tpm.
(Voor mij een 600k4 die op 123 pk met PC kwam)
Hij zei al dat het niet lukte om hem armer te zetten in het eind gebied.
full

En nog een run door de versnellingen heen.
full



Gecheckt:
Brandstofpomp checken - Meer dan genoeg levert hij
Brandstofdruk / inspuitdruk checken - Goed, netjes 3 bar
Kleur bougies checken - Goed
Compressie meting:
Cil 1: 13.5 cil 2: 13.0 cil 3: 12.50 cil 4: 13.5. Minimaal 11-15 bar en mag max 2 bar verschil zijn. Goed dus.

Opmerkelijk meetwaarden sensoren: (Géén foutmeldingen!)
1. Throttle position sensor - 2.22 ohms (+-1.10 ohms volgens opgave) bij gas dicht en 5.76 ohms open (+-4.30 ohms volgens opgave). Echter in volts gaf hij 0V aan ipv +-1.1V bij gas dicht en 0V ipv +-4.3V bij gas open.
2. Secondary throttle valve servo - Normaal van volledig open, eerst helemaal dicht, dan 95% open. Bij mij staan ze op 95% gaan naar 100% en terug naar 95%. Indien ik de secondaire kleppen met de hand sluit en weer contact aan zet gaat hij van volledig dicht naar 100% en dan naar 95% (ook niet volgens boek dus) maar daarna blijft hij weer open staan.
De weerstand tussen de aansluitingen klopt. (+-7 ohms)

3. Secondary throttle valve sensor - Weerstand moet 0.6 ohms gesloten (met afstellen laagste en hoogste waarde: 1.16 - 1.80) en 4.5 ohms geopend (met afstellen laagste en hoogste waarde: 5.11 - 5.70) zijn. Is 1.47 ohms dicht en 5.43 ohms geopend. Beide te hoog, ook na afstellen.


Nog te doen:
Nokkenas timing dubbel checken
Injectoren niet versleten
Weerstand gasstand sensoren lineair omhoog?
Andere testbank ter vergelijk
Aanzuigkelken uit airbox aanpassen voor meer lucht






De vragen:
1. Hij zal altijd al te weinig vermogen hebben gehad want ik had wss niet die 1.55ers gereden als ik ineens 15pk minder heb?

2. Om het meeste effect van het flowen te hebben zou de kleptiming verandert moeten worden, echter zonder kleptiming te veranderen zal het niet zo snel een negatief effect hebben toch?

3. Waar zou het eventueel aan kunnen liggen?????
(Of heb ik pech en een maandagmorgen fiets?)
 
Laatst bewerkt:
RR. Goeie bijdrage...?

Ik neem aan dat de timing goed staat, dit is niet door mij gedaan. Maar dat zou dan betekenen dat de kleppen op de verkeerde tijd openen/sluiten en dus niet genoeg compressie geven?
Is er materiaal weggehaald uit de cilinderkop? Zoiets kan gemakkelijk averechts werken.
Kan ook zijn dat er wat aan de timing gedaan in in de vorm van sleuven in de nokkenaskettingwielen. Al die veranderingen hoeven niet noodzakelijk tot een verbetering te leiden.
 
Is er materiaal weggehaald uit de cilinderkop? Zoiets kan gemakkelijk averechts werken.
Kan ook zijn dat er wat aan de timing gedaan in in de vorm van sleuven in de nokkenaskettingwielen. Al die veranderingen hoeven niet noodzakelijk tot een verbetering te leiden.

"Simpele" Blueprint.... Kan wel eens verkeerd uitpakken.
 
Is er materiaal weggehaald uit de cilinderkop? Zoiets kan gemakkelijk averechts werken.
Kan ook zijn dat er wat aan de timing gedaan in in de vorm van sleuven in de nokkenaskettingwielen. Al die veranderingen hoeven niet noodzakelijk tot een verbetering te leiden.

Kijk, dat helpt.

Klopt en tuurlijk kan dat, maar hij heeft dit al vaker gedaan dus weet wel wat wel en wat niet. (Maar dat is natuurlijk waar je vanuit gaat.)
Timing is niet verandert.
 
Is dat soms om brandstof wervelingen te krijgen zodat die gemakkelijker kan verbranden ?

Vooral voor de luchtdoorstroming (dus atomisatie van het mengsel) te verbeteren en voorkomt dat brandstof dikke druppels (die trager bewegen dan de lucht, zoals een autoruit wanneer het regent) gaat vormen aan de oppervlakte.

Golfbal heeft ook geen effen oppervlakte maar bewust oneffen voor een betere luchtstroming.

Cylinder head porting - Wikipedia

Power News -- Homework
 
Laatst bewerkt:
Vooral voor de luchtdoorstroming (dus atomisatie van het mengsel) te verbeteren en voorkomt dat brandstof dikke druppels (die trager bewegen dan de lucht, zoals een autoruit wanneer het regent) gaat vormen aan de oppervlakte.

Golfbal heeft ook geen effen oppervlakte maar bewust oneffen voor een betere luchtstroming.

Cylinder head porting - Wikipedia

Power News -- Homework

:o

Je weet dat een "golf balletje" die putjes nodig heeft om "lift" te kunnen houden en daarmee de richting in te kunnen gaan welke "jij" bedoeld bij een (af)slag?

Een golfbal zónder putjes sla je nét zo ver (of zelfs verder bij gelijke wind), alleen niet zo gericht :(
 
Laatst bewerkt:
Klopt maar ook dit:

First, the dimples on the surface of a golf ball cause the boundary layer on the upstream side of the ball to transition from laminar to turbulent. The turbulent boundary layer is able to remain attached to the surface of the ball much longer than a laminar boundary and so creates a narrower low-pressure wake and hence less pressure drag. The reduction in pressure drag causes the ball to travel farther.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de uitdraai staat je motor juist veel te rijk, dus te weinig brandstof denk ik niet. Hoe zien je bougies eruit?

True. Bougies nakijken gaat op de to do lijst.

Ik heb nog een K4 ECU (met behuizing stukjes eraf :+ ) voor je liggen is wel een Duitse die mag je gerust even lenen Roy :Y

Kan hem zo naar je opsturen

Mja, lijkt me sterk eigenlijk. Zo'n ding werkt of werkt niet?
 
Vooral voor de luchtdoorstroming (dus atomisatie van het mengsel) te verbeteren en voorkomt dat brandstof dikke druppels (die trager bewegen dan de lucht, zoals een autoruit wanneer het regent) gaat vormen aan de oppervlakte.

Golfbal heeft ook geen effen oppervlakte maar bewust oneffen voor een betere luchtstroming.

Cylinder head porting - Wikipedia

Power News -- Homework

Volgensmij is een K4 een injectiefiets, dus is druppelvorming van brandstof geen issue. Of de oppervlakte van het inlaatkanaal grof of fijn moet zijn voor een goede doorstroming weet ik niet, maar er zit een wezenlijk verschil qua brandstofverneveling tussen een injectiefiets en een carburateurding.
 
Laatst bewerkt:
Tis geen koffiemachine :N

De moderne elektronica die heeft ook last van performance dipjes of specificatie problemen :Y

Nu weet ik natuurlijk niet 100% hoe gevoelig een ECU hiervoor is ?

Proberen kan ik het...
Moet morgen via Venlo naar Zwijndrecht, stuur nog wel ff berichtje.

Vermogen zegt niks... of je moet de fiets en het circuit al totaal onder control hebben... dan pak je wat winst op het rechte stuk.

Niet toevallig vies luchtfilter :+?

Zegt niet niks. En 15pk is dan wel veel denk ik... Dan had ik toch wel moeten merken dat de motor minder goed presteerde.

zitten je secundaire kleppen er nog in? Servo moto kan defect zijn waardoor ie niet vol open gaat

Het mooie STVA bedoel je? Eruit kunnen die niet en ze werken.

Volgensmij is een K4 een injectiefiets, dus is druppelvorming van brandstof geen issue. Of de oppervlakte van het inlaatkanaal grof of fijn moet zijn voor een goede doorstroming weet ik niet, maar er zit een wezenlijk verschil qua brandstofverneveling tussen een injectiefiets en een carburateurding.

Is idd injectie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan