te snel warmdraaien Honda CB1

kabouterhoofd

Rookie
23 aug 2010
19
0
Amsterdam
Hey hallo,

Ik heb een Honda CB1 en de laatste tijd wordt de motor heel snel warm, veel sneller dan voorheen. Als ik 5 km heb gereden springt de fan al aan en begint ie al te koelen, zelfs op de snelweg springt ie soms aan. Iets klopt er niet, heb al gedacht aan het koelvloeistofreservoir maar kan er heel erg lastig doorheen kijken of er nog vloeistof in zit. Zelfs met een zaklamp is het niet te zien. Ik zie wel een rand maar dit is volgens mij oude afzetting van vloeistof en niet de vloeistof zelf. Als ik de motor heen en weer haal blijft de rand namelijk op dezelfde plek.

Als de motor koelt dan wordt de temperatuur niet hoger, kennelijk zit er dan nog wel vloeistof in?

Moet ik dan helemaal naar de dealer om hun te vragen of er nog koelvloeistof in zit of is er volgens jullie een betere manier? Of zou het de spanningsregelaar of waterpomp kunnen zijn??

I dont know, weet een van jullie het misschien?

Gr
 
Voor het checken van het niveau in het koelvloeistofreservoir kan je toch ook gewoon er een papiertje of stokje ofzo er een paar centimeter in steken en dan zien tot welk niveau dat nat wordt? Net als oliepijlen met een pijlstok.
 
Volgens mij kan je de koelvloeistof tot aan het begin van die tuit volgooien, heb ik bij die van mij ook meen ik. Hiernaast wordt een cb1 exponentieel sneller warm bij hogere buitentemperaturen, heb ik zelf ook gehad toen ik richtingitalie ging vorig jaar. Zolang als de temperatuurwijzer niet verder dan driekwart komt is er niks aan de hand.
 
Hey

Topt aan de tuit levert geen problemen denk je? Ja de CB1's draaien veel toeren enzo maar de fan gaat nu echt TE snel aan, veel sneller dan voorheen dus iets is defect of de vloeistof is op vrees ik. Welke koelvloeistof heb ik eigenlijk nodig? speciale denk ik?
 
Ja dat zou ik kunnen doen maar is het niet zo dat zo'n reservoir echt niet te vol mag zitten? Als het overstroomt dan heb je een probleem. Het is giftig en bijtend spul heb ik begrepen.
Wist ik er maar wat meer van zou het makkelijk maken. Wil mijn koelvloeistof geheel vervangen maar weet niet wat voor soort erin moet en hoe het werkt. Ben ff ah speuren op internet maar info is schaars.
 
Ja dat zou ik kunnen doen maar is het niet zo dat zo'n reservoir echt niet te vol mag zitten? Als het overstroomt dan heb je een probleem. Het is giftig en bijtend spul heb ik begrepen.
Wist ik er maar wat meer van zou het makkelijk maken. Wil mijn koelvloeistof geheel vervangen maar weet niet wat voor soort erin moet en hoe het werkt. Ben ff ah speuren op internet maar info is schaars.

Al eens gegoogled op cb1?
Er is zelfs een speciaal forum van cb1
http://www.cb-1.nl/
 
ik denk dat je de koelvloeistof gewoon moet kunnen zien in de hals als ik de fiche zo bekijk
048.gif


je kan er ook gewoon water bij gooien om het te testen, als dit de oplossing is kan je bij de volgende beurt (voor de winter) altijd alle koelvloeistof laten vervangen. Wat er teveel in zit gaat via de overloop er vanzelf wel weer uit.
 
Het zou kunnen dat je niets ziet omdat er niets inzit. Makkelijkste is denk ik om er een bak onder te houden en de slag onder los te trekken dan ben je er zo achter. Slang wel omhoog blijven houden.
 
Ja dat zou ik kunnen doen maar is het niet zo dat zo'n reservoir echt niet te vol mag zitten? Als het overstroomt dan heb je een probleem. Het is giftig en bijtend spul heb ik begrepen.
Wist ik er maar wat meer van zou het makkelijk maken. .

Als je over de spanningsregelaar begint in relatie tot je originele probleem....dan weet je er echt hel erg weinig van, snap je de principes ook niet en mis je denk ik ook de feeling een beetje en is het voor je CB waarschijnlijk beter dat je gewoon s langs een motorzaak rijdt.
 
Hey, heb de forums inderdaad even bekeken, staat erg veel op ja. Ga het eerst even testen met gewoon water en dan kijken of het is opgelost. Ik heb nog wel koelvloeistof voor mn auto staan, kan het kwaad om dat erbij te doen?

Thanks
 
Ja ik heb gelezen dat een koelvloeistof voor een alu blok , zoals bij de CB1) anders is dan voor motoren met een "gewoon" blok. Bel morgen wel even met de motorzaak om dat uit te zoeken. Dan gooi ik er wat bij en dan kijk ik wel of het probleem weg is. Zo niet dan is het de waterpomp vrees ik. Thanks
 
Vul hem gewoon bij en laat hem draaien. Als je de koelvloeistof wat er mogelijk uit zou kunnen komen direct afspuit met water is er niks aan de hand. Gewoon doen!
Je hebt best kans dat de termo kapot vast zit en door de hitte vloeistof eruit heeft geknalt. Bijvullen die hap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Als je over de spanningsregelaar begint in relatie tot je originele probleem....dan weet je er echt hel erg weinig van, snap je de principes ook niet en mis je denk ik ook de feeling een beetje en is het voor je CB waarschijnlijk beter dat je gewoon s langs een motorzaak rijdt.

Op dit forum, is wanneer een Honda kapot is, het probleem áltijd de spanningsregelaar!! :+
 
Ja dat zou ik kunnen doen maar is het niet zo dat zo'n reservoir echt niet te vol mag zitten? Als het overstroomt dan heb je een probleem. Het is giftig en bijtend spul heb ik begrepen.
Wist ik er maar wat meer van zou het makkelijk maken. Wil mijn koelvloeistof geheel vervangen maar weet niet wat voor soort erin moet en hoe het werkt. Ben ff ah speuren op internet maar info is schaars.
Ik heb er ook totaal geen verstand van, maar bijvullen kan je ook voorzichtig doen met een doek eromheen, hoeft niet te overstromen. En dan met wat gekloot weer een beetje eruit halen, schone doek erin en die doek neemt vanzelf wat vloeistof op :)
 
Ja zit wat in Aikon..... heb hem nu bijgevuld. Zie nu net aan de vloeistof zitten. Ga morgen rijden en dan zie ik het wel. Er hoefde niet veel vloeistof in, dus denk dat er nog wel wat in zat. De spanninghsregelaar heeft het idd vaak gedaan hij de CB1 maar dit maal niet haha. Maar goed je moet toch wat de schuld geven he
 
Terug
Bovenaan Onderaan