Technische kennis

Wolfje91

Rookie
13 okt 2013
5
0
Alphen ad Rijn
Hallo allen,

Momenteel ben ik me al een beetje aan het orienteren op motoren. Het doel is om van de zomer er eentje aan te schaffen. Echter zou ik graag het kleine onderhoud zelf uit willen en kunnen voeren. Maar helaas kom ik niet uit een geslacht met monteurs of handige harries die al hunhele leven aan auto's of motoren sleutelen. Nu vroeg ik me af hoe ik dan toch die kennis zou kunnen krijgen als het zover is. En dit leek me een goede plek om te beginnen.
 
Als je al weet welke motor je wilt kopen dan kan je voor die motor een werkplaatshandboek voor kopen, daar staat echt alles in :]


Mvg.

Als je niet weet wat er aan de basis staat dan heb je aan een WPHB (werkplaatshandboek) ook niet veel IMHO.

Misschien beter om Het grote MF "How-to-...." topic eens door te lezen en daarna pas op basis van een specifiek model een WPHB aan te schaffen én/óf een fabrieks service manual.

Een WPHB als enige input én waarheid gebruiken kán je ooit duur komen te staan.
 
Laatst bewerkt:
Voor ieder type motor is een werkplaats handboek te krijgen. Als je jouw droom motor hebt gevonden zou ik gelijk zo'n boek kopen/downloaden. Daar staat precies in hoe de motor in elkaar zit, je kan dan zelf oordelen of je dat zelf wilt doen of laat uitvoeren.

Olie verversen, olie- en luchtfilter is makkelijk zelf te vervangen. Ketting is met voldoende plek en gereedschap ook goed zelf te doen.

Op het Hornet forum staan er nog een paar te koop ;).. Als ik jou was zou ik er een in de winter kopen, in de zomer wilt opeens iedereen een motor hebben en zijn de prijzen een stuk hoger.

Hoop dat je er wat aan hebt en succes met het vinden van een motor
 
Ja, en als je nu voor je gevoel echt nog níéts kan, een niet te dure motor aanschaffen. Motorspecifieke how to's zijn een goeie manier om te beginnen, samen met een handboek. Handig is dan dus ook om een gangbare motor te kopen. Exclusiviteit betekent vaak meer speciaalgereedschap, minder tweedehands onderdelen te vinden en meer bijzondere eigenschappen en instelmogelijkheden om rekening mee te houden.

Foutje maken en motor van 500 euro slopen is balen, foutje maken en motor van 5000 euro slopen is wel heel erg balen. :+
 
Die kennis komt met de jaren, je begint eerst met je fiets maken, later met scooters en brommers rommelen en zelf wat ervaring opdoen daarnaast op internet zaken uitzoeken en informatie inwinnen, tegen de tijd dat je een motor hebt zoek je het werkplaatshandboek op en vertrouw je daarop icm met je ervaring en kennis op internet. Sleutelen is ook een deel gevoel/ervaring hebben
 
Ik was als jochie al een fietsjes en brommers aan het sleutelen.
Later werden dat motoren. Echt gereedschap heb ik bij elkaar gespaart. Een setje van de lidl is vaak niet echt wat om mee te sleutelen.
Mocht je, tegen die tijd, een keer een lesje sleutelen willen hebben dan kan ik je wel wat leren maar er zijn er hier meer die je daar best mee willen helpen.
 
Het belangrijkste met sleutelen is
VERTROUWEN in je eigen (kunnen)
Weet je iets van electro
weet je iets van een verbrandingsmotor
Kun je een band oppompen zonder de bediende bij de benzinepomp lastig te vallen
Weet je het verschil tussen diesel-benzine-lpg
denk je dat je een ketting en tandwielen ( kettingwielen) kunt vervangen...

Zo maar wat kreten, om te zien waar je nu bent qua kennis...
Als je niet bang bent om je handen vuil te maken, maar echt niets aan ervaring meebrengt, is soms voor sommige de carterplug al een helse uitdaging ( gebruik je om olie af te tappen)
En als je wat meer ingelezen hebt hier verschilt de technische kennis van mensen hier van "moet ik de contactsleutel links of rechtsomdraaien" tot "RDW heeft mijn geheel zelfgebouwde motor goedgekeurd" dus er is zat hulp en kennis aanwezig, maar hoe filter je die er uit?

Zoek hier een sleutelaar die in de buurt woont, en vraag of je er de eerste keren bij mag zijn, dan leer je het meest, en kun je zelf bepalen wat je de volgende keer zelf kunt doen
 
Tjah, ik zou zeggen, begin met een simpel Honda'tje oid.

Een lekker klein licht 4takt motortje, 125cc of 250cc 1 cilinder. (model keus is aan jouw)

Lekker klein, simpel, en goedkoop.

Perfecte basis om de basiskennis op te doen.

Werkplaatshandboek erbij (die bij de motor hoort natuurlijk) , en gewoon gaan.

Lekker beginnen met een bougie'tje vervangen, carburateurtje eens schoonmaken, luchtfilter, oliefilter, koppelings plaatjes, dat soort dingen.

Wat je echter niet moet vergeten in je verhaal, is je aanschaf van het gereedschap.
Als je nog geen gereedschap hebt kan zoiets best prijzig zijn, afhankelijk van wat je wilt.

Maar met een basic steeksleutel setje, een bougie sleutel, en een paar schroevendraaiers kom je al een heel eind.
Misschien dat je dan kan bepalen of je deze hobby leuk vind, en zo ja, kan je gestaag je gereedschaps verzameling uitbreiden.

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, en of je een beetje de ruimte hebt, maar als je veel ruimte hebt, zou ik zeggen, koop een goede motor waar je dagenlijk mee wilt rijden, en koop daarnaast het lichte 1 cilindertje, die je lekker op gaat knappen.
Probeer zoiets ook als een leer project te zien, het zal best geld gaan kosten, maar de ervaring die je opdoet heb je de rest van je leven plezier van.
En als je het sleutelen ook leuk vind heb je er gewoon een geweldige hobby bij.

En dat is ook het mooie van deze hobby, je kan het allemaal zo duur en gek maken als je zelf wilt.

Bijvoorbeeld een oude motor kan je heel goedkoop zelf opknappen, alles een beetje netjes en gangbaar maken, en dan krijgt een oude motor al snel een 2e leven (of 8e leven, je weet het niet..) , maar je kan een oude motor ook helemaal naar orgineel restaureren, dat kost meer geld en tijd, net wat je ervoor over hebt. Het doel die beide keuze's hebben, is natuurlijk precies hetzelfde : Er weer een motor van maken waar je weer lekker trots mee kunt rijden !

En met een nieuwe motor kan zoiets natuurlijk ook, daar kan je ook allerlei dure toeters en bellen aanhangen, en aanpassingen aan doen tot in de eeuwigheid.
Maar niks hoeft, uiteindelijk zijn we gewoon allemaal maar simpele motorrijders en sleutelaars, die eigenlijk gewoon allemaal maar wat doen :? :+
 
Ken je echt niemand die je een beetje op weg kan helpen met gereedschap enzo?

Veel sleutelaars hier zijn er al vroeg mee begonnen en vaak werken ze ook nog in de industrie of hebben een technisch beroep, het is denk ik wel pittig als je alles vanaf 0 moet leren (er van uitgaande dat je helemaal geen technische kennis hebt) er zijn ook boeken te koop over de werking van zuigermotoren die helpen je goed op weg over de techniek in een motorblok.

En misschien kun je in jou woonplaats prutsers van dit forum vinden die je wat willen leren?

Leon
 
Wow bedankt voor alle reacties.

Het gereedschap is op zich geen probleem, op zolder staan minstens twee uitpuilende kisten.
En mijn fiets (toen ik die nog had) kon ik ook zelf wel onderhouden. Maar mijn scooter bijvoorbeeld vind ik alweer "te" moeilijk.

Wel handige tips hiertussen gelezen. Maar omdat ik het liefste eerst mijn rijbewijs wil hebben voor ik een motor aanschaf is het nog onduidelijk welke motor ik uiteindelijk zou willen en wanneer dat dan word.

Wie weet zien jullie me tegen die tijd nog wel een berichtje typen voor wat lokale hulp. Bedankt!
 
Ketting is met voldoende plek en gereedschap ook goed zelf te doen.

Voor het vervangen van een ketting/kettingwielen heb je helemaal geen ruimte nodig, dat wil (met iets beter weer) prima aan de straat. Gereedschap valt ook goed mee als je een middenbok hebt en een eindeloze ketting besteld (alleen voor het voorste kettingwiel moet je soms wat speciaal spul hebben).
 
Zoals ik het lees is iedereen technicus hier. Knap :)
Olie verversen bv is ook niet moeilijk.
Echter...wat als je teveel gebruikt? Of ye weinig?
En wat als je verkeerde olie gebruikt.
Hoe los je dat op?
Zelfde geldt voor bougies. Het vervangen op zich is klein klusje meestal. Maar hoe en wat en waarom? Daar komt inzicht, er aring rn kennis bij kijken. Heb minstens 1x per week wel een doe het zelfer op de zaak...en dan denk ik...schoenmaker..blijf bij je....
Ik kan ook een pc uit en in mekaar zetten...en kijken op youtube.
Maar hoe wat of waarom?...
 
Duik eens een ouderwetse bibliotheek in, ze hebben er meer boeken over techniek, dan je in je hele leven kan lezen. Ook boeken die over de basis gaan. Lees die eens door en begin dan eens voorzichtig met simpele klusjes en durf vragen te stellen aan mensen met meer ervaring, de meeste bijten niet.
 
ik kan me nog een tijd herinneren dat er heel anders gereageerd werd als een vrouw van +/- 21 jaar iets vroeg, :P ,maar goed dat dat voorbij is.

het viel me op dat er erg veel technische termen voorbij kwamen , misschien dat niet iedereen het in de gaten had.

zou wat forummers in de buurt zoeken en eens ritje meerijden en meekijken,praten en vragen.
kan je ook kijken of je het wat vind voordat je vanalles aanschaft wat je niet meer gaat gebruiken.
 
ik kan me nog een tijd herinneren dat er heel anders gereageerd werd als een vrouw van +/- 21 jaar iets vroeg, :P ,maar goed dat dat voorbij is.

het viel me op dat er erg veel technische termen voorbij kwamen , misschien dat niet iedereen het in de gaten had.

zou wat forummers in de buurt zoeken en eens ritje meerijden en meekijken,praten en vragen.
kan je ook kijken of je het wat vind voordat je vanalles aanschaft wat je niet meer gaat gebruiken.

Dus jij bent TS en lokt iets uit?
 
Paul Klaver heeft mooie, begrijpelijke beginnersboeken geschreven, genaamd 'brommertechniek en/of motorfietstechniek.
Hierin staat de algemene techniek van een motor, werking en waar je op moet letten.
Een werkplaatshandboek van de motor die je koopt helpt ook en.. lid worden van de merken/type club. Vaak zitten daar technici tussen die je met raad en daad bij kunnen staan.
 
Zoals ik het lees is iedereen technicus hier. Knap :)
Olie verversen bv is ook niet moeilijk.
Echter...wat als je teveel gebruikt? Of ye weinig?
En wat als je verkeerde olie gebruikt.
Hoe los je dat op?
Zelfde geldt voor bougies. Het vervangen op zich is klein klusje meestal. Maar hoe en wat en waarom? ?...

Nou nou, niet meteen van uit gaan dat TS achterlijk is.. dit bovenstaande slaat nergens op..
 
Ik zeg nergens dat ie achterlijk is.
Maar lees altijd erg veel op mf..
..as usual..dat als je een doppenset hebt en een wphb dat je gerust een blok kan splitsen.
Om vervolgens ff later te lezen dat r een rare tik inzit :P


assistent en 2e monteurs zijn laagdrempeliger, 1e monteurs en diagnosespecialist is weer andere koek. Tis niet voor niks dat je er 4 jaar voor nodig hebt.

Mensen zijn tegenwoordig ook ineens arts.
Je hebt ergens last van...ow w8...google zegt r iets over. Dat zou het moeten zijn.

Staat weer een mooi topic over een kettingschakel.
het vervangen gaat al niet goed....om nog maar te zwijgen van het gebruik van een visje. -O-
ow w8...wat zegt het wphb


of..ik heb een wphb..en hoe deel ik het blok van een 450s ?
het lukt niet..terwijl ik een manual heb :?

Iemand geeft aan dat je niet zomaar vloeibaar en papier tegelijk moet gebruiken bij een carter want anders schakelt ie miscchien niet meer zo lekker.
De vraag is waarom?? Dat soort dingen staan niet in een wphb ;)

Of zoals Ali Osram zou zegge.. ik begrijp niks van..ik bel inlichtingendienst.... :+

Voel je niet aangevallen. Doe ik ook niet. Geen alleen een regelmatig voorbijkomend voorbeeld aan...;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan