Tekeningen motortrailer

funkmaster

MF'er
25 apr 2006
157
0
Schaijk
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom niet het juiste tegen.

Overweeg om een torsie as te kopen en zelf de aanhanger opbouw te maken.
Mijn vraag is of iemand toevallig tekeningen heeft voor het maken van een motortrailer?
Hoor het wel..

Alvast bedankt... :)
 
Ha Funkmaster,

Heb helaas geen kant en klare tekening voor je, maar heb ooit wel eens dezelfde gedachte gehad. Ligt er een beetje aan wat je wensen zijn denk ik.

Moet het een dichte worden? Of juist zo kaal en simpel mogelijk? Moet er een bakje op voor extra spulletjes? Kortom wel leuk om over na te denken!

Als je nog een tekening tegenkomt zien we hem hier vast wel verschijnen neem ik aan.

Later,

Loek
 
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom niet het juiste tegen.

Overweeg om een torsie as te kopen en zelf de aanhanger opbouw te maken.
Mijn vraag is of iemand toevallig tekeningen heeft voor het maken van een motortrailer?
Hoor het wel..

Alvast bedankt... :)
ik zou maar eens heel goed calculeren VOOR dat je begint: asje, trekinrichting, spatborden, verlichting en bekabeling, ijzer/profielen, las en montagemateriaal, wielen en banden, evt. oprijgoot. Ik denk dat je goedkoper uit bent met een gebruikt aanhangertje tenzij je iets specifieks zoekt naar jou eigen smaak i.i.g. succes.
 
Laatst bewerkt:
ik zou maar eens heel goed calculeren VOOR dat je begint: asje, trekinrichting, spatborden, verlichting en bekabeling, ijzer/profielen, las en montagemateriaal, wielen en banden, evt. oprijgoot. Ik denk dat je goedkoper uit bent met een gebruikt aanhangertje tenzij je iets specifieks zoekt naar jou eigen smaak i.i.g. succes.
:^

Denk dat je alleen voordeliger uit kan zijn als je 2e hands onderdelen gebruikt.
Daarbij als je boven de 750kg totaalgewicht uitkomt ben je kentekenplichtig.

Een nieuwe (ongeremde) 1motor trailer heb je al vanaf €500 (ex. btw)
 
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom niet het juiste tegen.

Overweeg om een torsie as te kopen en zelf de aanhanger opbouw te maken.
Mijn vraag is of iemand toevallig tekeningen heeft voor het maken van een motortrailer?
Hoor het wel..

Alvast bedankt... :)

Ik heb een jaar of 18 geleden een aanhanger gebouwd. Doet het nog steeds goed.
De aanhanger is demontabel, kost ½uur om hem weer in elkaar te zetten maar neemt dan de plaats van een bromfiets in i.p.v. de halve garage.

De zijwanden opgebouwd als spanten , die dragen de bodemplaat. de spanten rusten op de as met wat vullingen.

1m breed 2 m lang 0,6 m hoge bak, op een gekochte as 450 kg. er is 600 kg opgegaan en doet het dan nog steeds goed. Het frame heb ik laten verzinken en is beplaat met 1½ mm verzinkte staalplaat.

Motoraanhanger moet plat zijn dus de sterkte moet uit de profielen komen.

Ik denk dat je ergens koudgewalste U-profielen op de kop moet tikken , kokers mag ook .
Deze profielen moeten wel aan een paar voorwaarden voldoen zoals stijfheid en sterkte.

Beste is een raamwerk van kokers dat je in elkaar last, hierop komt een 22 mm dikke multiplex plaat met daarop U-profielen waarin de wielen komen.
 
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom niet het juiste tegen.

Overweeg om een torsie as te kopen en zelf de aanhanger opbouw te maken.
Mijn vraag is of iemand toevallig tekeningen heeft voor het maken van een motortrailer?
Hoor het wel..

Alvast bedankt... :)

Ik heb een jaar of 18 geleden een aanhanger gebouwd. Doet het nog steeds goed.
De aanhanger is demontabel, kost ½uur om hem weer in elkaar te zetten maar neemt dan de plaats van een bromfiets in i.p.v. de halve garage.

De zijwanden opgebouwd als spanten , die dragen de bodemplaat. de spanten rusten op de as met wat vullingen.

1m breed 2 m lang 0,6 m hoge bak, op een gekochte as 450 kg. er is 600 kg opgegaan en doet het dan nog steeds goed. Het frame heb ik laten verzinken en is beplaat met 1½ mm verzinkte staalplaat.

Motoraanhanger moet plat zijn dus de sterkte moet uit de profielen komen.

Ik denk dat je ergens koudgewalste U-profielen op de kop moet tikken , kokers mag ook .
Deze profielen moeten wel aan een paar voorwaarden voldoen zoals stijfheid en sterkte.

Beste is een raamwerk van kokers dat je in elkaar last, hierop komt een 22 mm dikke multiplex plaat met daarop U-profielen waarin de wielen komen.
Er moet ook een bevestiging voor oprijplaten op zitten.
 
Dank voor de reacties.
Over het budget heb ik wel nagedacht, dat zit wel goed.

Ben echt opzoek naar mensen die er ook heen gebouwd hebben en wellicht tips hebben of nog mooier, tekeningen.

Ben benieuwd.....
 
Hoi Funkmaster,


Vorig jaar rond deze tijd ben ik begonnen met de ombouw van een paardentrailer naar motortrailer. Als basis heb ik een 1,5 paards trailer op de kop getikt en deze volledig gestript en naar wens opgebouwd.

Voor mij was het een vereiste een tandemasser te hebben hiervoor. Ik hoop hiermee te voorkomen dat de trailer over de kop slaat bij bijvoorbeeld een klapband. Zeker met drie fietsen erop is dit geen pretje denk ik zo. De basis van een paardentrailer was voor mij ideaal aangezien alles erop zit (remmerij etc), daarnaast zijn de assen sterk genoeg om momenteel de volledige lading per as te dragen.

Achteraf had ik wel beter een 2 paards moeten nemen voor de drie motoren. Het is krap en passen/meten, zeker nu ik een nieuwe fiets heb wordt t een uitdaging. Deze breedte past alleen niet naast huis :(

Overigens heb ik twee jaar geleden twee fietsen (1200GS en CBR600) op een normale kar (250x125) weten persen, ging ook prima.

Zie aangehangen link met een paar impressies... Best een leuk klusje en de techniek is dermate simpel dat je dit prima zelf kunt doen, mits je een beetje gereedschap en een hoop geduld hebt :)

iCloud Photo Sharing


Mocht je meer willen weten of zien roept u maar ;)

gr,
Otto
 
Het is inderdaad slimmer om een aanhanger kopen en deze dan om te bouwen/strippen en opnieuw opbouwen. Als je zelf vanaf de grond iets op wil gaan bouwen ben je echt achterlijk veel geld kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Funkmaster,


Vorig jaar rond deze tijd ben ik begonnen met de ombouw van een paardentrailer naar motortrailer. Als basis heb ik een 1,5 paards trailer op de kop getikt en deze volledig gestript en naar wens opgebouwd.

Voor mij was het een vereiste een tandemasser te hebben hiervoor. Ik hoop hiermee te voorkomen dat de trailer over de kop slaat bij bijvoorbeeld een klapband. Zeker met drie fietsen erop is dit geen pretje denk ik zo. De basis van een paardentrailer was voor mij ideaal aangezien alles erop zit (remmerij etc), daarnaast zijn de assen sterk genoeg om momenteel de volledige lading per as te dragen.

Achteraf had ik wel beter een 2 paards moeten nemen voor de drie motoren. Het is krap en passen/meten, zeker nu ik een nieuwe fiets heb wordt t een uitdaging. Deze breedte past alleen niet naast huis :(

Overigens heb ik twee jaar geleden twee fietsen (1200GS en CBR600) op een normale kar (250x125) weten persen, ging ook prima.

Zie aangehangen link met een paar impressies... Best een leuk klusje en de techniek is dermate simpel dat je dit prima zelf kunt doen, mits je een beetje gereedschap en een hoop geduld hebt :)

iCloud Photo Sharing


Mocht je meer willen weten of zien roept u maar ;)

gr,
Otto



Beste Otto,

Ziet er erg netjes uit joh!
Hier heb ik ook aan zitten denken, maar dan van een gewone aanhanger.
Voor mij moeten er twee motoren op kunnen.

Heb jij op de aanhanger een kenteken zitten?
Moet deze dan ook ieder jaar gekeurd worden?

Gr...
 
Ik ben ook wel eens aan het kijken geweest, om zelf een aanhanger (bagage-wagen eliswaar) op te bouwen. Werd echt reteduur als je zelf alle onderdelen los moet gaan kopen ....

Heb maar gauw een mooie 2-dehands gekocht...
 
Ik mis hier de reden van het zelf op willen bouwen, waarom geen kant en klare kopen en eventueel iets naar je eigen wensen aanpassen?? Er zijn veel verschillende soorten trailers, dus keuze zat, je zal misschien even geduld moeten hebben voordat er iets leuks voorbij komt!
Ik weet het niet zeker maar denk dat als je een aanhanger met eigen kenteken ombouwd, dat die weer gekeurd zal moeten worden, je veranderd bijvoorbeeld het gewicht dat op het kentekenbewijs staat! Hoeft niet jaarlijks gekeurd te worden, dacht alleen als hij boven de 3500kg uit zou komen!
Wat zijn de wensen waaraan je aanhanger zal moeten voldoen?

Succes ermee, blijf deze even volgen om misschien nog leuke ideeen op te doen!! ;)
 
Ik mis hier de reden van het zelf op willen bouwen, waarom geen kant en klare kopen en eventueel iets naar je eigen wensen aanpassen?? Er zijn veel verschillende soorten trailers, dus keuze zat, je zal misschien even geduld moeten hebben voordat er iets leuks voorbij komt!
Ik weet het niet zeker maar denk dat als je een aanhanger met eigen kenteken ombouwd, dat die weer gekeurd zal moeten worden, je veranderd bijvoorbeeld het gewicht dat op het kentekenbewijs staat! Hoeft niet jaarlijks gekeurd te worden, dacht alleen als hij boven de 3500kg uit zou komen!
Wat zijn de wensen waaraan je aanhanger zal moeten voldoen?

Succes ermee, blijf deze even volgen om misschien nog leuke ideeen op te doen!! ;)


De reden om iets zelf te bouwen is vrij simpel.
Ik vind het leuk om zelf wat te maken, en via mijn werk kan ik dit vrij makkelijk voor elkaar krijgen.
Denk ook dat het kwa kosten wel mee kan vallen, helemaal als je een aanhanger/trailer als basis gebruikt.

Bovenstaande paardentrailer als mooi voorbeeld ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan