De temperatuur die je thermometer op de dashboard aangeeft meet de temperatuur van je koelvloeistof. Als deze te hoog wordt, is het foute boel, en gaat de blower aan op je radiator...
Bij vrijwel alle motoren blijft de wijzer van deze thermometer bij normaal Nederlands weer vrijwel altijd beneden staan...Dit heeft niet zoveel te maken met je motor-temperatuur.
Dit komt doordat de motoren gemaakt worden om tegen hogere buitentemperaturen te kunnen, maar in nederland blijft het meestal maar 15 graden. Als je rijdt, is de gevoelstemperatuur nog kouder, vooral bij regen. Dan is de temperatuur van de koelvloeistolf niet hoger dan 10 graden...maar daar is het juist voor: koelvloeistof is er om de motor te koelen
Ook ik heb alleen last van een oplopende thermometer wanneer ik heel lang voor het stoplicht sta, of heel lang in de file rij.
Je moet je alleen zorgen maken wanneer je thermostaat HELEMAAL niets doet, ook niet wanneer je motor bij stilstaan heel heet wordt.
Tip: Laat je motor stationair draaien en gooi hem ff in zijn toeren terwijl je stil staat...
Gaat de temperatuur dan wel omhoog....en gaat bij een nog hogere temp je radiator aan...dan is er niets mis met je fiets.