Als de motor op een koude dag buiten gestaan heeft en jij start hem om naar huis te rijden lijkt mij dat ie er langer over doet om warm te worden dan wanneer ie in de verwarmde garage gestaan heeft..... Is het zo dat ongeacht de buiten temp. je motor altijd net zo snel en goed op temperatuur moet komen???? ...
als je er nu toch goed bij kan zet er meteen een nieuwe in zal de kop niet kosten en weet je zeker dat die goed is
In de winter is de motor en zijn de banden warm na ongeveer 5km gereden te hebben
Op het werk staat mijn R1 in een stalling vrij van regen en soms wind.Als ik hem start laat ik de temp. oplopen tot z'n 50°,dan draait ie stationair goed en vertrek ik rustig tot ie z'n 76° aangeeft.
Dream on...
Wat een reden
Je kunt er bij zo'n ding sowieso heel makkelijk bij dus dan kun je net zo goed elke week
er een nieuwe inzetten
De buitentemperatuur is niet zo van invloed op het warm worden van een blok. Of het nou 10 graden vriest of +30 graden is. Vanaf koude start moet elk blok binnen ca. 5-10 minuten op temperatuur zijn.
Mijn 98 R1 begon de temp. aan te geven vanaf 38 graden.
Vroeger was het zo dat als een thermostaat niet werkte hij dicht bleef staan. Dan kon je motor dus heet lopen. Nu werken ze doorgaans andersom: indien ze stuk zijn blijven ze open staan. De mogelijke schade van een thermostaat wordt daarmee beperkt.
't ding vervangen kan echter nooit kwaad. Dingen kosten toch geen drol meer. 10-20 Euro max.
Waar je rekening mee moet houden is dat temperatuursensoren (PT100 e.d.) altijd na-ijlen (in tijd gezien). Afhankelijk van de massa die gemeten wordt, de kwaliteit van de sensor en de filtering van het signaal kan dat naijlen oplopen tot > 1minuut
Als je indicator na 5 min. rijden van b.v. 75 graden na enkele minuten weer cold aangeeft dan is er wat mis met de thermostaat en/of de temperatuursensor.
De buitentemperatuur is niet zo van invloed op het warm worden van een blok. Of het nou 10 graden vriest of +30 graden is. Vanaf koude start moet elk blok binnen ca. 5-10 minuten op temperatuur zijn.
Als jij je blok na 5 minuten vol wilt belasten moet je dat zelf weten
heb hem inmiddels getest... Niets mis mee. Gewoon de zelfde ook weer terug geplaatst.
1. Ik spreek van 5-10 minuten om de "gebruikstemp in het display te krijgen".
2. De vraag is: "wat veroorzaakt temperatuurschommelingen in mijn display" en niet "wanneer mag ik het blok vol belasten".
Oftewel: Je opmerking is misplaatst. Terug naar je hok
Ik neem letterlijk van jou over:
Vanaf koude start moet elk blok binnen ca. 5-10 minuten op temperatuur zijn.
Op temperatuur zijn betekend in mijn ogen wanneer de olie op bedrijfstemperatuur is en het gehele blok ook. Dat is hij nooit in 5-10 minuten.
Wat je waarschijnlijk getest hebt is de stand bij kamertemperatuur en de stand na een waterbad van 100graden. Daarmee weet je de "nulstand" en de "max stand"
Helaas is dat geen zekerheid dat het ding (lineair) werkt in het gebied tussen 20 en 99 graden.
Is trouwens ook niet zo dat mijn temp zo erg schommeld enkel dat na stationair draaien met koude motor en wachtend tot hij temp aan geeft en daarna rijden dat hij soms weer ff terug springt naar cold voordat hij netjes naar zijn berijfs temp loopt..
Inderdaad, de motor is binnen 5-10 minuten op bedrijfstemperatuur. Over welk specifiek gedeelte hebben we het dan? De koelvloeistof...
En dan denken mensen onterecht dat het gas er wel op kan. Een blok met zn olie is pas na ruim 20km op temp, in de winter nog langer.