Terugslag kickstarter

johanv

MF veteraan
1 mrt 2003
1.130
12
Hallo,

Ik heb een Lifan Monkey met een 150cc Lifan blok. Dit is een een-cilinder met liggende cilinder en alleen een kickstarter. De bougie vonkt elke omwenteling van de krukas.

Ik heb het blokje net, dus ik ken het niet echt. Maar als ik hem wil starten, krijg ik regelmatig een terugslag van het blok. Waardoor wordt deze terugslag veroorzaakt?

(kicktechniek: ik zet hem eerst voor de compressie, dan haal ik de kickstarter omhoog en trap hem helemaal door naar onderen)
 
ik heb sinds kort een mooi litteken op mn kuit door flinke terugslag.. van toen ik de crosser net had. 10 cm lang 1 cm breed, 2 dagen auw

je moet het starten even doorhebben, ( en goede schoenen / laarzen dragen )
 
Knap dat je daardoor een lidteken op je kuit hebt gekregen...... meestal slaat een kick-starter terug tegen je scheenbeen als je een verkeerde techniek hanteerd ;)
 
[*] Zet je contact aan
[*] Zorg dat het lampje van je "neutraal" brand
[*] Trap een paar keer zachtjes op je "kick-starter" totdat 'ie stopt (weerstand geeft).
[*] Trap in één keer door op je "kick-starter"

Met de derde stap zorg je ervoor dat je zuiger in het BDP staat én dat je daarna dus zéker een ontsteking krijgt...

Maar volgens de OP dééd je dat al ....
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook teveel brandstof zijn, mijn maatje 47 won het deze keer.....dat wel.

full
 
OK. Doordat de CDi(geen spanning) nog niet werkt ontsteekt de bougie te vroeg?
Misschien een betere vraag: hoe voorkom ik het?
goed doortrappen tot het eind en dan vasthouden tot je zeker weet dat de krukas niet meer draait.
dan laat je hem pas weer terugkomen.
laat je niet verleiden achter elkaar door te trappen, telkens eerst tegen zijn compressie aan zetten.
je kan het niet met aanpassingen oplossen, het hoort gewoon bij een eenpitter.
 
Ik kick al volgens de juiste kick-prcedure. Ik heb ook een XT600, die heeft een decompressie en krijg ik vrij makkelijk aan.
En volgens mij ontkoppelt de kickstarter niet als je doorkickt(bij mijn blok)
Ik heb al 2 keer de kickas doormidden gehad door een terugslag, en dat wil ik graag voorkomen, want om die as te vervangen moet je het carter splitsen
 
ik deed het niet volgens die procedure. Een 1000cc BMW kan hard terugschoppen kan ik vertellen.


Proefondervindelijk ben ik inmiddels (via een drietal pijnlijke lessen) ook op de goede techniek gekomen.
 
Hallo,

Ik heb een Lifan Monkey met een 150cc Lifan blok. Dit is een een-cilinder met liggende cilinder en alleen een kickstarter. De bougie vonkt elke omwenteling van de krukas.

Ik heb het blokje net, dus ik ken het niet echt. Maar als ik hem wil starten, krijg ik regelmatig een terugslag van het blok. Waardoor wordt deze terugslag veroorzaakt?

(kicktechniek: ik zet hem eerst voor de compressie, dan haal ik de kickstarter omhoog en trap hem helemaal door naar onderen)



Ik ken iemand die van een vintage Ducati een gebroken onderbeen kreeg om deze reden. Hoe meer CC's, des te belangrijker de juiste aantraptechniek.
 
Laatst bewerkt:
1x gehad met me XT500 dat ie terug sloeg.

Kwam puur omdat ik met te weinig kracht trapte... soort van gemakzucht noem ik het maar :P

Kwestie van het juiste punt hebben, niet te hard doortrappen, maar wel met veel kracht.

Verder nooit problemen gehad met aantrappen, gelukkig ook niet met deze tempraturen :)

Kickstarten is gewoon mannelijk.
 
Laatst bewerkt:
Je moet niet zozeer hard trappen, maar vooral snel trappen. De meesten trappen te langzaam, want o wee als ie terugslaat. Als je snel trapt draait je vliegwiel en krukas lekker door, en slaan ze niet terug bij een te vroege ontsteking.
 
Mijn broer heeft een keer, lang geleden, twee tenen gebroken door een terugschoppende BMW 1-cylinder ( 250 cc), en ook met de oudere engelse motoren kon je wel eens een schop terug krijgen.
Ik weet niet of terugschoppen te verhelpen is, teveel voorontsteking kan een rol spelen, maar meestal zit er een of andere vorm van automatische vervroeging, mechanisch b.v. op de oude BMW's, of electronisch op moderne motoren, die dat voorkomt.
Bij kickstarters moet je wel doortastend zijn, vooral bij de grote cylinders. Ik heb mensen gekend die hun britse twin startten door het volle gewicht op het startpedaal te zetten, dus je linker been vrij in de lucht en met je volle gewicht het rechterbeen op het startpedaal, been gestrekt, serieus doordrukken dus!
Ook op de oudere BMW twins, b.v. de R 69, was het wel eens zaak om op de linkercylinder ( liever op de valbeugel, als die er was) te gaan staan, en dan met de rechtervoet het pedaal flink naar beneden te duwen. Niet trappen, dan gebruik je teveel delen van je been, liever met je volle gewicht en gestrekt been dat pedaal naar beneden.
Maar dat is ook een beetje folklore, nu, natuurlijk.
Zoals gezegd, door mij en hierboven, er zijn verschillende technieken, probeer maar eens welke het beste werkt op jouw fiets!
(Gebroken tenen zijn goed voor 5 tot 6 weken ziektewet, dus als je een hekel hebt aan je werk of je baas?)
Groeten,
Eduard.
Hierboven staan een paar verschillende technieken, zoek maar eens uit welke het beste werkt op jouw fiets!
 
Ik heb door een slechte batterij de mijne ook al geregeld in gang moeten stampen. Als je het juist doet, gaat het vanzelf.

Hier is hoe ik het doe: (en volgens velen de enige juiste manier)

-Trek je decompressiehendel in
-Kick 2x volledig tot beneden met hendel nog steeds ingetrokken
-Laat je decompressiehendel los
-Kick zachtjes een beetje naar beneden tot je zware weerstand (lees=compressie) voelt
-Laat je kickstarter terug omghoogkomen tot zijn bovenste punt
-STAMP dat ding naar beneden "ZONDER GAS TE GEVEN"
 
Hierboven staan een paar verschillende technieken, zoek maar eens uit welke het beste werkt op jouw fiets!
Volgens mij staat er maar 1 techniek, en die gebruik ik al.

Ik heb door een slechte batterij de mijne ook al geregeld in gang moeten stampen. Als je het juist doet, gaat het vanzelf.

Hier is hoe ik het doe: (en volgens velen de enige juiste manier)

-Trek je decompressiehendel in
-Kick 2x volledig tot beneden met hendel nog steeds ingetrokken
-Laat je decompressiehendel los
-Kick zachtjes een beetje naar beneden tot je zware weerstand (lees=compressie) voelt
-Laat je kickstarter terug omghoogkomen tot zijn bovenste punt
-STAMP dat ding naar beneden "ZONDER GAS TE GEVEN"

ik heb geen decompressie(dat is voor mietjes :) )
Ik snap al hoe het werkt denk ik:
De terugslag komt daardat de ontsteking nog niet wordt verlaat door de cdi, die heeft immers nog geen stroom. Daarom moet je, om een terugslag te voorkomen, je kickstarter zo ver mogelijk voor de vonk zetten: dus net voor de compressie.
Als je een beetje hard doorduwt krijgt je CDI stroom waardoor deze de vonk kan verlaten(op het juiste tijdstip zetten dus). Als je niet goed doortrapt, krijgt je CDI te weinig stroom en krijg je dus terugslag doordat de vonk te vroeg komt.
het is dus ook op te lossen door een accu te plaatsen, maar dat die ik toch maar niet. al dat gewicht...

Ik zal het nog een paar keer proberen, ik loop hem liever aan, maar daar is het te glad voor nu.

Voor de mensen die niet weten wat een Lifan is:
monkeybwhn4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je ontsteking ontsteekt ver voor bovenste punt. Je CDI verlaat deze vonk.(vervroegen kan namelijk niet, je kan niet terug in de tijd). Als je CDI niet werkt ontsteekt ie dus veel te vroeg en slaat je zuiger de verkeerde kant op,
 
Bij mijn DR gebeurde het als ik niet ver genoeg doortrapte, naar het loze deel van de 'trapweg'.

Blokje slaat aan, kick-ding tegen mijn zool=au.
 
Terug
Bovenaan Onderaan